nieuws

Omzet dealer groeit door sluiten vestigingen

Ondernemen

Het rendement over het eerste halfjaar 2015 is uitgekomen op 0,7%. Een verbetering ten opzichte van het eerste halfjaar 2014 waarin het rendement uit kwam op 0,03% negatief. Ook de omzet steeg. Maar de positieve cijfers worden vooral gerealiseerd door het sluiten van vestigingen. Zowel kostenbeheersing en kostenreductie blijven noodzakelijk om te komen tot een gezond rendement zo blijkt uit de Bovag Branche Barometer.

Omzet dealer groeit door sluiten vestigingen
Het aantal nieuw verkochte auto's groeide met 1,3%. De belangrijkste omzetstijging in het eerste halfjaar van 2015 werd verkregen door het sluiten van aanpalende vestigingen.

Deze omzetgroei in het eerste half jaar van 2015 kan voor een klein deel toegerekend worden aan de ontwikkelingen in de markt: de toename van de aantallen verkochte nieuwe auto’s met 1,3% en verkoop gebruikt (B2C) met 5,5% over het eerste halfjaar van 2015. Een substantieel deel van de omzetgroei over het eerste halfjaar 2015 is echter verkregen door het sluiten van aanpalende vestigingen.

Blijf ook gefocust op gebruikte auto’s

“Met name de omzet en brutomarge op de verkoop gebruikt blijven zich positief ontwikkelen en illustreren daarmee dat deze afdeling van grote betekenis is geworden op het te behalen rendement in het dealerbedrijf. Belangrijk is dan ook de focus op gebruikt te houden, ook wanneer de verkoop nieuw weer aantrekt”, vertelt Eric Tak, voorzitter van het Bovag Autodealerbestuur. “Maar het aantrekken van de markt moet, samen met een verdergaande schaalvergroting, ook benut worden om de verhoudingen en processen in het bedrijf verder te optimaliseren. Want bron van zorg blijft de ontwikkeling van de loonkosten met name de indirecte personele kosten en in de werkplaats de personele kosten improductief. Een aantrekkende omzet biedt kansen om de productiviteit van de medewerkers te optimaliseren: meer verkopen per verkoper en magazijnmedewerker, meer uren per autotechnicus en een betere verhouding improductief: productief. Dat is de kant die de dealers op moeten. De processen in het bedrijf moeten hiervoor nog meer strak getrokken worden in alle afdelingen. Er is daarin nog veel te doen en daarom worden de resultaten van de Branche Barometer nog steeds als storm tot regenachtig beoordeeld.”

Reageer op dit artikel