nieuws

Occasionkoper zoekt liefst bij autobedrijf

Ondernemen

Occasionkoper zoekt liefst bij autobedrijf

LeasePlan liet -niet geheel zonder eigenbelang- een onderzoeksbureau los op de vraag hoe de occasionkoper zich oriënteert bij koopplannen voor een auto. Alleen maar via internet? Nee, de autoshowroom heeft nog steeds veel aantrekkingskracht. Wat zegt het onderzoek nog meer over het gedrag van de occasionkoper?

LeasePlan trapt een redelijk wijd openstaande deur in met de vaststelling dat ruim tweederde van de autokopers liever een occasion aanschaft dan een nieuwe bolide. Dat toont een vergelijking van de verkoopcijfers nieuw en gebruikt al lang aan. Maar LeasePlan stelt wel vast dat, volgens hun onderzoek, het aandeel occasionzoekers groeit.

Zoeken bij autobedrijven

Weer zeer weinig verrassend is de uitkomst dat jongeren eerder via internet beginnen te zoeken, terwijl kopers boven 40 jaar bezoek aan een autoshowroom prefereren. Toch een soort van bemoedigend; het oudere publiek heeft doorgaans meer uit te geven. Bovendien luidt de totale conclusie dat de merkdealer eerste keus is om een interessant aanbod te zoeken, daarna volgt het universeel autobedrijf en dan pas als derde de dealerwebsites.

Bekende internet zoekplaatsen

Natuurlijk toont elk bedrijf in gebruikte auto’s zijn aanbod ook op internet. Opnieuw geen verrassing waar de consument dan zoekt: Marktplaats, gevolgd door de drie bekendste occasionsites AutoScout24, AutoTrack en Autotrader. Met daarna de verzamelsite Gaspedaal die op al deze sites zoekt naar interessant aanbod.

Wat LeasePlan minder deugd doet, is dat maar 5% ook eens kijkt in het aanbod van gebruikte leasewagens. Anderzijds merken ze wel dat het hebben van showrooms, nu drie stuks bij LeasePlan, belangrijk blijft. De consument wil toch wel eerst nog zien voor hij koopt.

Aankoopmotieven

Handig om als autoverkoper in het achterhoofd te houden, is waarom men een andere auto gaat zoeken. Waar je in een verkoopgesprek op kunt inspelen, als je eerst uitvist welk aankoopmotief in het spel is.

Wat zien we dan? 50% vindt de huidige auto te oud, 35% wil lagere onderhoudskosten, 28% zit met een kapotte auto, 24% zoekt lagere gebruikskosten.

Kopers van een gebruikte auto uit de lease zijn vooral blij met een complete onderhouds- en schadehistorie daarbij. Ofwel, een goed bijgehouden onderhoudsboekje is zeker een pluspunt, ook omdat onderhoudskosten belangrijk blijken als aankoopmotief. Invullen dus bij onderhoudswerk, dat helpt je klant de waarde van zijn auto te verbeteren.

Reageer op dit artikel