nieuws

Brezan vergroot omzet door slimmer inrichten ketenvoorraad

Ondernemen

Brezan vergroot omzet door slimmer inrichten ketenvoorraad

Distributeur van automaterialen Brezan is vorig jaar een ambitieus project gestart om de ketenvoorraad in zijn distributienetwerk te optimaliseren. Doel is de voorraadbeschikbaarheid en de omzet per verkooppunt te vergroten. Supply chain directeur Peter Meyer verwacht uiteindelijk twintig tot dertig procent minder op voorraad te hoeven leggen.

Brezan is toeleverancier aan garagebedrijven in Nederland en België. Deze moeten vaak binnen een paar uur worden geleverd. Als een garagist ’s morgens een auto op de brug zet en een defect onderdeel constateert, moeten het nieuwe onderdeel binnen enkele uren ter plaatse zijn. Het distributienetwerk van Brezan bestaat uit een centraal DC, acht depots en 127 verkooppunten.

“Wij zijn ervan overtuigd dat we nog meer artikelen per verkooppunt kunnen verkopen, als we overal maar de juiste voorraad neerleggen”, vertelt Peter Meyer. “Daarom willen we meer gaan sturen op verkoopgegevens. Per verkooppunt gaan we straks exact bijhouden welke artikelen daadwerkelijk worden verkocht. Die gaan we op voorraad leggen.”

Ambitieus project

Onder de naam Blue Eagle werd een ambitieus project gestart met als doel de omzet per verkooppunt te vergroten, maar ook de servicegraad te verbeteren en de voorraden in de hele keten te verlagen. Adviesbureau Groenewout werd in de hand genomen om hiervoor de specifieke expertise te leveren.

Business rules

Een belangrijk verbetermaatregel betreft de business rules bij het alloceren van voorraden. De algoritmen die Brezan hiervoor heeft opgesteld zijn door Groenewout gevalideerd en gefinetuned. De groothandel beschikt over een assortiment van 300.000 onderdelen waarvan 84.000 uit voorraad wordt geleverd. Per item wordt nu wekelijks op basis van voorraadhistorie bepaald hoeveel en waar deze het beste kan worden neergelegd: op een verkooppunt, in een depot of in het centrale DC. Ook heeft Groenewout uitgerekend hoe vaak depots en winkels beleverd moeten worden en of het aantal depots nog wel optimaal was (dit was zo).

Na een succesvolle pilot is het concept inmiddels uitgerold over alle acht depots en de 141 verkooppunten, en dienen de eerste resultaten zich aan. De servicegraad is gestegen van 92 naar 98 procent. Meyer: “Wij zien dat de verwachting uitkomt en dat we hiermee twintig tot dertig procent minder op voorraad hoeven te leggen. Dat levert ons een hoop werkkapitaal op, dat we weer kunnen investeren in andere delen van het assortiment.”

Reageer op dit artikel