nieuws

Autoverkoop herstelt – maar niet heus?

Ondernemen

Autoverkoop herstelt – maar niet heus?

Eindelijk, in januari acht procent meer auto’s verkocht dan dezelfde maand vorig jaar. Dit na heel veel maanden alleen minnen in dezelfde orde van grootte. Bovag en RAI hopen dat dit jaar dan toch 400.000 op de totaalteller van de autoverkoop komt. Dat was eerst ook de hoop voor 2014. Gaan we nu wel de goede kant op?

Meteen al worden de branche-organisaties voorzichtig, erop wijzend dat het januari 2015 resultaat vrijwel overeen komt met januari 2013. Dus nog geen briljant herstel.

Bureau Aumacon stelt er een eer in altijd net iets eerder dan Bovag/RAI verkoopcijfers te geven. En Aumacon wees er daarbij op dat januari 2013 heel slap was, vergeleken met de jaren daarvoor; al gauw tien- tot twintigduizend registraties te zwak.

Nu eindigde 2013 op 416.000 verkopen, vorig jaar op bijna 390.000, dus lijkt 400.000 voor dit jaar een redelijk voorzichtige schatting. Een plusje van nog geen drie procent.

Het blijft grillig

Opvallend in het januari-resultaat is dat Volkswagen niet zomaar de grootste is. We mogen spreken van een straatlengte voorsprong. Met 19,2% marktaandeel is het merk bijna net zo groot als de nummers twee tot en met vier samen.

Ook opmerkelijk is dat daaronder Toyota terug is (op nummer vier), hoewel dat merk niet heel veel meer verkocht dan in januari 2014. Over heel vorig jaar reikte Toyota tot de zevende plaats, net achter Ford, waar ze nu in januari iets op voor liggen.

De vierde plek over heel 2014 was voor het herstellende Opel, die evenwel afgelopen maand zelfs met iets beter resultaat dan in januari 2014 nog maar negende staat in de ranglijst. Achter BMW, Citroën en Kia.

Klein is in, hybride uit

Nog iets opvallends is dat Volkswagen liefst 40% verkoopgroei toont, in deze januari vergeleken met januari 2013. Dat komt vooral op rekening van heel veel Polo’s en Ups.

Evenzo doet Renault het goed met zijn kleinste, de nieuwe Twingo. Bij Toyota doen de nieuwe Aygo en de Yaris het goed. Allemaal kleintjes dus, en niet alleen pas vernieuwde modellen.

Terug bij Toyota zien we dat de Prius waarmee het merk lange tijd succes had uit de gratie raakt. De Auris hybride doet het wel goed. Toyota verkocht er 7723 in 2014. En de plug-ins natuurlijk. Mitsubishi groeit 200% door de Outlander. Bij de elektro-Tesla is er 1500 % groei.

Als het maar elektrisch is? Nou nee, BMW moet het bepaald niet hebben van de i3 en i8, daar helpt vooral de 2-serie Active Tourer naar 23,7% verkoopgroei.

Belastingdruk

Meer in het algemeen kun je stellen dat zowel nu als in 2014 de januari-verkopen te lijden hadden van aanstaande nieuwe belastingregels. Waardoor december 2013 en 2014 ongewoon veel registraties opleverden, het dubbele van eerdere jaren.

Vandaar dat het januari resultaat ook nu niet als maatgevend voor het verdere jaar mag gelden. Hoe de reactie op belastingperikelen is blijkt nog niet eens geheel voorspelbaar. Juist veel kleine auto’s werden dit jaar relatief een stuk duurder door nieuwe CO2-regels van de overheid. En toch zien we dat kleine auto’s ook in januari het best verkopen.

Wat de forse ingreep in bijtellingsregels per 2015 voor gevolgen heeft in de verkoop blijft dus ook afwachten. Extra zakelijke verkoop dit jaar? En weer een goede decembermaand? Dus het blijft tot het laatst spannend of die 400.000 jaartotaal in de boeken komt?

Reageer op dit artikel