nieuws

Hoe werken de C-Zero en elektrische Berlingo?

Ondernemen

De opleidingsinstituten in de autobranche HAN Automotive en IVA Driebergen krijgen elektrische Citroëns tot hun beschikking als lesmateriaal. Studeren was nog nooit zo leuk.

Hoe werken de C-Zero en elektrische Berlingo?

Citroën Nederland heeft een elektrische Citroën C‑Zero ter beschikking gesteld aan het Automotive Instituut van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). De Citroën wordt breed ingezet voor onderwijs, practica, onderzoek en om studenten, docenten en onderzoekers bekend te maken met elektrische auto’s. HAN Automotive zegt opgetogen te zijn over de C‑Zero en kan de studenten nog beter voorbereiden op hun toekomst bij importeurs, dealerorganisaties, producenten en toeleveringsbedrijven binnen de autobranche.
De C‑Zero is voorzien van een 47 kW elektromotor en een 16 kW 330 V Lithium-ion accu. De oplaadtijd van de batterij bij 220V is zes uur en indien een 50kW aansluiting beschikbaar is, wordt de batterij in dertig minuten tot 80% opgeladen. Met een actieradius van 150 kilometer is de C‑Zero prima geschikt voor stadsverkeer.

Ook IVA Driebergen ontvangt elektrische Citroën

Bijna tegelijkertijd ontving IVA-Driebergen een ektrische Citroën Berlingo Origin Avantage powered by Venturi. Schenker van deze auto is Bart Ebben, leverancier van gebruikte Citroën- en Peugeot‑onderdelen.
De Berlingo is een voorproductiemodel en heeft naast zo’n honderd andere modellen in Europa dienst gedaan om de elektrische aandrijving in de praktijk te testen. Dit heeft in 2013 geleid tot de introductie van de elektrische Berlingo. Het exemplaar voor IVA-Driebergen zal worden ingezet bij de lessen Commerciële Techniek. De komende tijd wordt de auto specifiek geprepareerd om optimaal als leermiddel te kunnen worden ingezet.

Reageer op dit artikel