nieuws

Koops Furness op omvallen

Ondernemen

Koops Furness op omvallen

Na Pouw is er opnieuw een Nederlandse superdealer in de problemen. Afgelopen dinsdag kreeg Koops Furness surseance van betaling. Van Mossel, PGA (Nefkens) en Stern hebben interesse in een doorstart.

Koops Furness, één van de grootste auto- en truckdealers van Nederland, zit in grote financiële problemen. Bij het bedrijf, dat het hoofdkantoor aan de Ceintuurbaan in Zwolle heeft, werken bijna duizend mensen in 75 vestigingen. Eind 2013 werkten er nog twaalfhonderd mensen. Afgelopen maandag heeft Koops Furness surseance van betaling aangevraagd (en dinsdag gekregen) voor bijna alle bedrijfsonderdelen. Het wagenparkbeheer en de leasetak zouden niet in de problemen zijn.

Waarom is Koops in de problemen?

Iedereen heeft last van de slechte auto- en truckmarkt, maar hier speelt meer. Koops Furness is een lappendeken van bedrijven, ontstaan uit meerdere fusies en heeft te veel merken: Fiat/Alfa Romeo/Lancia, Ford, Kia, Land Rover, Mazda, Mitsubishi, Nissan en Volvo en de truckmerken Daf en Iveco. Er zijn te veel vestigingen, zodat er per vestiging slechts 213 nieuwe personenauto’s worden verkocht, terwijl grote concurrenten achthonderd auto’s per vestiging verkopen. Resultaat? Te hoge kosten per vestiging, onvoldoende scherpe aansturing, ondermaatse efficiency.

Redding leek nabij

Vorige week heeft de Van Mossel groep uit Waalwijk (Volkswagen, Audi, Opel en Peugeot) afgezien van een overname. De cijfers waren slechter dan gedacht, Koops Furness heeft de kosten niet in de hand en de efficiency is onvoldoende. Eerder dit jaar kocht Van Mossel zeven van de tien failliete dealerbedrijven van Pouw.

Management graaicultuur?

Op diverse fora lezen we steunbetuigingen aan het personeel, want velen verwachten dat bij een doorstart personeel en schuldeisers de dupe worden. Dat zorgt voor cynische reacties. Zo zou Koops Furness klanten als melkkoe gebruiken, kan het niet omgaan met de lagere marges, is de afstand van de werkvloer tot het management veel te groot en zou er sprake zijn van een managers-graaicultuur. Een aanwijzing hiervoor is het hoge salaris van CEO en mede-eigenaar Aart de Koning, die volgens sommigen 550.000 euro verdiende.

Wat gaat er nu gebeuren?

Een snelle doorstart is waarschijnlijk. Koops Furness is na een faillissement aantrekkelijk zonder schuldeisers en verplichtingen en dan wil Van Mossel opnieuw naar bedrijfsonderdelen kijken. Ook andere superdealers hebben interesse, waaronder PGA (uit Nefkens ontstaan met merken Peugeot, BMW/MINI, Renault/Dacia, Opel, Honda en Hyundai) en Stern Groep (de grootste dealer van Nederland). De eerste bedrijven van Koops Furness zijn inmiddels door de rechtbank van Utrecht failliet verklaard.

Waar is het wachten op?

Het is schaken op vele borden. De koper(s) moet(en) het eens worden met de curator, de schuldeisers, de banken, de vakbonden, maar ook met de importeurs. Volvo heeft gezegd dat de dealerschappen naar de bestaande Volvo-dealers in de regio moeten gaan. Wellicht leggen andere importeurs ook eisen op tafel.

Reageer op dit artikel