nieuws

Uitdaging: rekenen aan elektrisch rijden!

Ondernemen

Uitdaging: rekenen aan elektrisch rijden!

Van Persie-Robben en Co. gezien? “We zijn eigenlijk al wereldkampioen”, zegt The New Motion. In voetbal? “Nee, in elektrisch autorijden.” En om dat succes te vieren, biedt The New Motion ‘1000 km gratis elektrisch rijden’ aan ieder die een ‘lolo smart’ laadpunt aanschaft. Hè? 1000 km gratis? Maar na aanschaf van de auto is elektrisch rijden toch al zo goed als gratis? Nou nee, niet echt. Reken maar mee…

In reclames voor elektrische auto’s komt het steeds terug: “Volle tank voor de ‘fossiele auto’: 100 euro. Volle batterij voor de elektrische auto: een paar dubbeltjes.” Tja, als dat echt waar is, dan is de ‘eerste 1000 km gratis’ eigenlijk maar een schamel cadeautje. Al is laden in het openbaar nu wel ineens een stuk duurder geworden.

Wat is een lolo?

Voor we gaan rekenen: wat is zo’n lolo smart-laadpunt eigenlijk voor een ding? Dat is snel gevonden op de website van The New Motion. Het is een doosje van € 1.179,75 (incl BTW). Kan het niet aan de wand, dan moet er een paaltje bij, en rinkelt de kassa nog een keer: € 181,50. En om het helemaal af te maken kan de lolo ook in bedrijfskleuren worden gespoten of bestickerd. Katjing: € 211,75!

Niet voor Tesla’s

Goed, maar dan kun je wel tot 60% sneller laden dan uit het stopcontact. Met maximaal 3,7 kW om precies te zijn. Daarmee duurt het laden van een Tesla minstens 23 uur. Veel tijd om te rijden is er dan niet meer. Voor een Tesla is deze lolo dan ook niet bedoeld, meldt The New Motion. Waar dan wel voor? “Voor PHEV’s en EV’s met range extenders”.

Geen gratis benzine

Juist, dan zou je verwachten dat die ‘eerste 1000 km gratis’ ook voorziet in een tankje benzine. Maar helaas, het gaat louter om gratis elektriciteit. Wat die kost, uit je eigen lolo, hangt af van je contract met de elektriciteitsmaatschappij. Maar laten we voor het gemak uitgaan van 25 cent per kWh. En wie met een fluwelen voet rijdt, kan met zo’n kWh toch tussen de 4 en de 5 km ver komen.

Dat valt tegen

Reken, reken, dan is dit cadeautje toch zo’n dikke € 60,- waard. Bijna goed, het is € 55,- zegt The New Motion. Goh, is het verschil in brandstofkosten dan wel zo groot? Een riante TDI heeft niet meer dan 50 liter diesel nodig voor 1000 km. Wie bij de juiste pomp tankt, betaalt daar nog geen € 70,- voor…

Een brief

Overigens kwam er zojuist een brief binnen op de AMT-redactie. Afzender Doctorandus A.J.J. Loos Biesenbeek. Hij legt uit wat de bezwaren zijn tegen elektrisch rijden (kleine actieradius in combinatie met lange oplaadtijd). En belangrijker: hij legt uit wat dé oplossing is. Hij spreekt zelfs over: “De beslissende stap.”

Geen elektriciteitspomp

Wow, meteen doorlezen. De doctorandus is echt overtuigd van zijn oplossing. Heel vervelend voor The New Motion, want die maakt lolo’s overbodig. Lees maar: “Thuis opladen is niet meer nodig, een dure aansluiting laten maken dus ook niet. Laadpalen hier en daar op straat of bij bedrijven ook niet. Niemand heeft trouwens thuis een benzinepomp, dus waarom wel een elektriciteitspomp?”

Better Place 2

Wat A.J.J. voor slims bedacht heeft? De uitwisselbare batterij! EV’s krijgen een batterij met een standaardvorm die gemakkelijk los te klikken is en die op een accuwisselstation wordt geruild voor een volle. Slim bedacht hoor! Maar eh, heeft de doctorandus nooit gehoord van het inmiddels failliete Better Place? Dat heeft toch allang zulke stations gebouwd!? Zeker wel, Loos Biesenbeek zou Better Place zelfs graag om advies vragen: “Hoe beschermen ze hun ondergrondse installatie tegen zwerfvuil en regen en wat gebeurt er als de installatie in storing valt.”

Batterijwisselaar

Concreet ziet de doctorandus voor zich dat tankstations op hun terreinen accuwisselstations gaan exploiteren. De batterijen, die toch gouw zo’n 200 kg wegen, moeten uitklapwieltjes krijgen, zodat een ‘pompbediende’ ze zonder veel fysieke inspanning kan uitwisselen tussen auto en laadstation.

Toekomstvisioen

Bijzonder, dat uitwisselen kan in de beleving van de doctorandus tegen een tarief dat: “Met zekerheid veel lager is dan een volle tank benzine.” Hij beschrijft zo’n uitwisseling door zo’n ‘pompbediende’, in een soort toekomstvisioen, in een groot Shell-station vlakbij Utrecht.

Druk bij de Shell

Hoe zou dat er uit kunnen zien? Nu heeft zo’n station toch minstens 12 pompen. Daar komen auto’s die gemiddeld voor pak ‘m beet 600 km benzine of diesel tanken. Hun opvolgers komen straks voor een volle batterij waar ze misschien 150 km mee vooruit kunnen. Als we met zijn allen evenveel blijven rijden is het er straks dus vier keer zo druk. Dan zijn er geen 12 pompen meer nodig, maar 48 wisselstations…

Nieuwe loonschalen

En nog een verschil: nu tankt de klant zelf. Straks staat op ieder wisselstation een ‘pompbediende’. Zeker, dat is een impuls voor de werkgelegenheid. Maar ondertussen is het tarief: “Met zekerheid veel lager dan een volle tank benzine.” Daarmee zijn we terug op het wereldkampioenschap; in Brazilië. Rio kent geen zelfbediening. Ook geen minimum loon trouwens. Waar al die pompbediendes wonen? Niet in een Vinex-wijk…

Huiskamervraag

Ten slotte: heb je enig idee hoeveel stroom er naar zo’n accuwissellaadstation zou moeten? En hoe dik de kabel zou moeten zijn die naar het station loopt? Iedere plausibele berekening belonen we met een bitset van Sam. Dus aan de slag en laat maar komen dat rekenwerk! AMT@reedbusiness.nl is er klaar voor.

Reageer op dit artikel