nieuws

Hoe maak je je autobedrijf toekomstbestendig?

Ondernemen

Hoe maak je je autobedrijf toekomstbestendig?

Wie heeft er nog een mobieltje van Nokia? Waar is fotorolletjesmultinational Kodak gebleven? En weet je nog dat je cd’s kocht bij Free Record Shop? Veranderingen kunnen snel gaan en enorme gevolgen hebben. Hoe verandert de aftersalesmarkt? Dát voorspellen is moeilijk. Maar voorstellen kan wel. Bureau Jester deed voor Bovag en RAI een meer dan interessante poging.

Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat. En zeker als het over een snel veranderende markt gaat. Maar voorstellen kan wel. Je kunt aannames doen over de manier waarop vandaag al zichtbare trends zich doorzetten, of juist niet. En je kunt bedenken wat voor consequenties die hebben voor je bedrijfsvoering.

Eerder onderzoek

Twee jaar geleden deden Bovag, RAI en Cap Gemini al iets soortgelijks. Ze definieerden elf trends, kozen daarbinnen voor een scenario en bedachten welk type bedrijven succesvol zouden kunnen zijn als dat scenario werkelijkheid werd. Zo kwamen ze tot bedrijfstypes als de ‘Local Hero’ en de ‘Mobility Service Provider’. En ze ontwikkelden een ‘Toekomst Test’ waarmee auto-ondernemers konden bepalen welk van die bedrijfstypen het best bij hen paste.

Het gaat om invloed en onzekerheid

Ook nu kozen de onderzoekers een soortgelijke aanpak. Ze kwamen nu zelfs tot 14 trends en bedachten al snel welke twee daarvan grote invloed zouden kunnen hebben op de automotive aftersalesmarkt, en waarvan tegelijkertijd het verdere verloop moeilijk te voorspellen zou zijn.

Eigendom en intermediairs

De eerste van die twee is de trend van autobezit naar gebruik. Dat is de trend naar ‘carsharing’ en naar mobiliteitsabonnementen. Het gaat niet meer om het eigendom van de auto, en al helemaal niet meer om de status die daarbij hoort (of hoorde), nee het gaat om de toegang tot mobiliteit. Als die trend doorzet, dan concentreert het auto-eigendom zich. Leasemaatschappijen en bedrijven die ‘car2go‘-concepten in de markt zetten zijn eigenaar van een groot deel van de vloot en een steeds kleiner deel is eigendom van particulieren.

Nieuwe intermediairs

De tweede trend met grote invloed en waarvan onzeker is of hij doorzet, is die van de opkomst van de intermediairs. Wat dat zijn, intermediairs, legt Hans van der Kooy van Koninklijke Horeca uit. Hij bespreekt de opkomst van sites als Booking.com in de hotelwereld: “In het begin vonden we het geweldig. De hotels waren eindelijk af van de touroperators die wel 8% commissie rekenden als via hen een hotelkamer werd geboekt. Intermediair Booking.com rekende 3% commissie.”

Zorg voor reviews!

Inmiddels zijn de hotels niet meer zo blij: “De commissie is nu 20% en het is hotels contractueel niet toegestaan kamers via andere kanalen tegen een lagere prijs te verkopen dan via Booking.com.” Natuurlijk is er geprocedeerd tegen de site. Maar: “Kansloos.” Het moet dus anders: “Complaining is not a strategie.” Hoe dan wel? “Zorg bijvoorbeeld voor reviews op je site. Die kunnen je maken of breken. Doe je het niet, realiseer je dan: reviews zijn ook een interessant terrein voor intermediairs.”

Ketenkaper

Met die twee trends komen de onderzoekers tot vier scenario’s voor 2025. Het eerste noemen ze de ‘Ketenkaper’. Die ontwikkelt zich als nieuwe intermediairs grote invloed krijgen terwijl het auto-eigendom gefragmenteerd blijft. Volgens de onderzoekers kan dit scenario zich ontwikkelen als de overheid afziet van het CO2-differentiatie in de autobelastingen en partijen als Zoover, Groupon of Booking.com gaan bemiddelen bij bijvoorbeeld onderhoudsbeurten en bandenwissels. Of als de consument zijn ROB-kosten vast kan zetten via onderhoudscontracten met bijvoorbeeld de ANWB of de consumentenbond. In dat scenario is het voor autobedrijven essentieel aangesloten te zijn bij een formule die dergelijke contracten in de wacht sleept. Iets van dit scenario is al zichtbaar in de ‘Nationale APK Autobon‘.

Innovatieve intermediair

Zet de overheid juist wel vol in op kilometerheffing naar CO2-uitstoot dan raakt de consument gewend aan afrekenen per km. Hij gaat dan kiezen voor een ‘innovatief mobiliteitsproduct’. Als hij het nodig heeft, beschikt hij dan over de ‘ultieme mobiele computer’ die continu in verbinding staat met zijn omgeving. Reparatie en onderhoudsbehoefte wordt door de auto zelf vastgesteld en buiten de consument om geregeld via ketens van bedrijven waarmee de voertuigeigenaar centrale afspraken heeft gemaakt. Dat is het scenario van de ‘Innovatieve intermediair’.

Mobiliteitsmakelaar

Als auto’s steeds autonomer gaan rijden, willen autofabrikanten in verband met aansprakelijkheid meer grip op het onderhoud houden. Dat kan door de auto bij de autofabrikant of leasemaatschappij op de balans te houden. Die complexe auto wijst de automobilist lege plekjes in de parkeergarage of bij de laadpaal en vertelt waar het glad is. Natuurlijk bepaalt de fabrikant in dit scenario van de ‘Mobiliteitsmakelaar’ waar de auto in onderhoud is.

Robuuste retailer

Blijft het autobezit vooral gefragmenteerd en blijft de invloed van de intermediairs bescheiden dan krijgt het scenario van de ‘Robuuste retailer’ een kans. In dat scenario is de auto een hightech hebbeding, waarin de infotainment belangrijk is. Bij de keuze van een auto zijn laag verbruik en lage onderhoudskosten belangrijk voor de consument. Er zullen een stuk minder verkoopvestigingen zijn en in dit scenario is er nauwelijks markt voor onderhoudsabonnementen.

Waar gaat het heen?

Welk scenario waarheid wordt? “Dit zijn geen voorspellingen, maar voorstellingen”, zegt Jeroen van den Braak namens RAI Vereniging. En delen van die voorstellingen zijn vandaag al herkenbaar in de markt. Kortom, onderzoek dat aan het denken zet. En dat is ook precies de bedoeling.

Reageer op dit artikel