nieuws

Autotechnici klaar voor de toekomst?

Ondernemen

Het aantal jongeren dat voor een technische opleiding kiest daalt. Tegelijkertijd ontwikkelt de autotechniek zich razendsnel. Dat leidt tot een uitdaging: hoe zorgen we in de toekomst voor goed opgeleide autotechnici?

Autotechnici klaar voor de toekomst?

“Het aantal elektrische auto’s groeit in 2025 naar 1.000.000”, zegt Alfred Möller van de Möller Automotive Groep op de Conferentie Mobiliteitstechniek van Civom. “De elektrische auto is een niche, mensen lopen er nu voor weg. Autoschadebedrijven hebben nauwelijks kennis over de elektrische auto. Dat is jammer, want daardoor blijven kansen liggen. In 2013 werden bijna 1200 Tesla’s afgeleverd in Nederland. Bij een schadefrequentie van één op vijf betekent dat dat er dit jaar ruim 200 schades niet door elk schadebedrijf gerepareerd kunnen worden.”

Opleidingen blijven achter

Het beeld dat Möller schetst geeft een probleem in de autobranche weer: de techniek ontwikkelt zich sneller dan de opleidingen. Civom is een netwerkorganisatie in de mobiliteitsbranche die het bedrijfsleven verbindt met het onderwijs. Gezamenlijk stemmen de partijen het onderwijsaanbod af op de praktijk. De Truckacademy is een goed voorbeeld van zo’n samenwerking. In Ede werken ook verschillende partijen samen bij de DiagnoseXpert Vakschool.

Niet alleen auto’s

Op de Conferentie Mobiliteitstechniek van Civom vertelt Raymond Gense, werkzaam bij Pon, over de ontwikkelingen in de autobranche: “De mobiliteit verandert. Mensen kiezen nu voor een lage bijtelling. De fiscaliteit bepaalt alles op dit moment. Pon gelooft in vernieuwen zonder subsidie. De elektrische fiets is daar een goed voorbeeld van. Die wordt zonder subsidie verkocht, in tegenstelling tot de meeste elektrische auto’s”.

Fabrikant houdt opties open

“Een autobedrijf krijgt verschillende soorten auto’s in de werkplaats: met elektro- en verbrandingsmotoren. Het MQB-platform van de Volkswagen-groep biedt de mogelijkheid om een auto te voorzien van verschillende motoren. Wordt het een benzine-, aardgas- of elektromotor? Door de modulaire opbouw kiest de fabrikant nog geen kant”, zegt Gense. “Het autobedrijf krijgt ook met andere veranderingen te maken. Je verkoopt niet alleen een elektrische auto, maar ook een laadpaal. En als de klant op vakantie gaat, wil hij een vakantieauto.”

Milieuvriendelijk van A naar B

“De auto maakt deel uit van een netwerk. Pon biedt een portal met alle vormen van mobiliteit aan. Dat is de reden dat Pon met Greenwheels samenwerkt. In de toekomst verdienen we geen geld met de verkoop van auto’s, maar met het aanbieden van mobiliteit. We bieden de beste mogelijkheid om van A naar B te reizen aan”, zegt Gense.

Jongeren enthousiasmeren

Om autotechnici voor de toekomst op te leiden, biedt Pon verschillende stage- en afstudeerplaatsen aan. Daarvoor zijn natuurlijk wel leerlingen nodig. Op de Civom-conferentie vertelt Robert Heilbron over een stimuleringsprogramma om jongeren voor een technische opleiding te enthousiasmeren. Heilbron is de organisator van VKV City Racing. “Jaarlijks staan er bij het Formule 1-evenement in de binnenstad van Rotterdam honderdduizenden jongeren langs de kant. Met ‘F1 in Schools’ spelen wij daarop in. F1 in Schools is een internationaal schoolproject waarbij leerlingen in de leeftijd van negen tot negentien jaar in groepjes een miniatuur F1-auto ontwikkelen.”

Wereldwijd project

In groepjes van drie tot zes moeten de leerlingen zelf een businessplan opstellen, een auto ontwerpen, produceren en testen. Als afsluiting volgt er een race in een nationaal kampioenschap. De winnaar doet mee in het internationale kampioenschap. Wereldwijd strijden ruim 1,5 miljoen leerlingen uit 52 landen in de competitie. De Hugo de Groot-school in Rotterdam is de eerste school in Nederland die deelneemt aan het project. Dit jaar moeten er nog zes Nederlandse scholen deelnemen aan F1 in Schools.

Techniek is leuk

“Als mensen in techniek geïnteresseerd zijn, dan komt het er tijdens het F1 in Schools-project uit. Het programma draait niet alleen om de leerlingen, maar betrekt de ouders er ook bij. Je moet laten zien dat techniek niet vies is en het leuk is om met techniek te werken”, zegt Heilbron.

Klaar voor de toekomst

De branche krijgt met veranderingen te maken. Civom blijft samen met bedrijven, scholen en de overheid het opleidingsaanbod op de praktijk afstemmen. Dan kunnen moderne auto’s ook in de toekomst door nieuwe autotechnici gerepareerd worden.

Reageer op dit artikel