nieuws

Wordt Yamaha autoproducent?

Ondernemen

Wordt Yamaha autoproducent?

Een letterlijk kleine sensatie op de Tokyo Motor Show was de Motiv-stadsauto bij Yamaha. In samenwerking met Gordon Murray Design ontwikkeld, naar het lijkt met hoogst serieuze bedoeling. Er zou zowel een elektrische als benzineversie moeten komen, mogelijk gebouwd volgens Murrays iStream productiemethode. Een revolutie?

Eerder al was Yamaha betrokken bij de ontwikkeling van automotoren, en het merk produceert ook zelf (onder veel meer) vierwielers. Dat zijn dan nu nog golfkarren.
De geniale racewagenconstructeur Gordon Murray experimenteert al lang met hyperzuinige elektrische stadsauto’s, eerst de T.25 die dit jaar werd gevolgd door de verder ontwikkelde T.27.

Licht en simpel

Eerder al patenteerde Murray, de grote man achter F1-winnaars van Brabham en McLaren, zijn productiemethode iStream. Dat zou aanzienlijk goedkoper en sneller productie van zuinige stadsauto’s mogelijk maken.
Als het gaat over lichte constructies kunnen we verwijzen naar de legendarische McLaren MP4 die het koolstofvezelchassis introduceerde in de Formule 1. Nadat Murray eerder opzien baarde met de Brabham ‘ventilatorauto’ die met luchtafzuiging onder de auto het ‘grondeffect’ in de hoogste raceklasse bracht.
Na 35 jaar F1-carrière, en het ontwerp van de McLaren F1-sportwagen, trok Murray zich terug om zelfstandig ideeën te ontwikkelen. Dit jaar leidde dat tot de oprichting van Gordon Murray Design, om deze ideeën in de praktijk te gaan brengen. Wat dermate serieus werd opgevat dat ex-Opel chef Carl-Peter Forster zitting nam in de directie.

Driecilinder of e-motor

Het trok kennelijk ook de aandacht van Yamaha, die Murray inschakelde om de Motiv-stadsauto te maken. Eigenlijk een wat minder buitenissige variant op Murrays eigen T.27, gebouwd rond een chassis van buizen en balken.
Op de show in Tokio stelde Yamaha twee mogelijk krachtbronnen voor. Enerzijds een 25 kW elektromotor van Zytek, net als in de T.27. Daarnaast zou een 1.0 driecilinder mogelijk zijn, vergelijkbaar met de motorfietskrachtbronnen van Yamaha. Meer over Yamaha driecilinders leest u overigens in het decembernummer van AMT Vakblad.
Als motorfietsblok zou de driepitter gauw 130 tot 140 kW ontwikkelen. In een Motiv-auto van 730 kg zou daar allicht nog 75 tot 90 kW van overblijven. Yamaha toonde tekeningen van een reeks mogelijke carrosserievarianten op de tweezits Motiv, waaronder verlengde en meer sportieve versies.

Variant op T.27

Nadere gegevens over de nu getoonde Motiv laat Yamaha niet los, ook niet of en wanneer een besluit tot productie kan vallen. Duidelijk is wel dat we de T.27 City Car van Murray als voorbeeld kunnen gebruiken.
Die is met 680 kg wat lichter, zelfs met een 12 kWh accupakket aan boord. Op zijn 25 kW elektromotor zou de driezits T.27 in staat zijn tot 105 km/h, bij een NEDC-actieradius van 160 km. Het karretje is 2,5 meter lang en maar 1 meter 30 breed, om in stadsstraten zo weinig mogelijk ruimte in te nemen. De bestuurder zit centraal, met twee passagiers erachter, en dan is er ook nog 190 liter bagageruimte.

Reageer op dit artikel