nieuws

Tropenjaar voor Volvo- en Renault Truck-dealers

Ondernemen

Tropenjaar voor Volvo- en Renault Truck-dealers

Begin dit jaar kondigde Volvo Trucks aan dat zijn dealers in Nederland ‘dual brand’ worden. Dus Volvo- en Renault-Trucks op dezelfde vestiging. We zijn inmiddels bijna een jaar verder. Hoe is het de Nederlandse Volvo- en Renault-Truck dealers in die tijd vergaan?

Eerst even terug in de tijd. Door de overnames van Renault-Trucks, Mack, UD en Eicher groeide Volvo Trucks uit van Europees merk tot wereldwijd truckconcern met nog maar een derde van zijn omzet in Europa. Bij zo’n megabedrijf hoort een slimme merkenpolitiek. En daar schortte nog wel wat aan. Renault Trucks, Volvo Trucks, Mack en UD zaten min of meer in het zelfde segment: op wereldschaal gezien een bovengemiddeld technologieniveau met ook een bovengemiddelde prijs.

Ieder merk een eigen marktsegment

Niet zo handig, als vier van je vijf merken elkaar daar rechtstreeks beconcurreren. Zeker niet als je andere segmenten, zoals dat van de absolute premium trucks of het value segment net onder het gemiddelde prijsniveau, onbezet laat. En dus moeten de vijf merken in de toekomst de volledige range dekken. Van derdewereldmerk Eicher in het basic segment via UD, Renault en Mack naar Volvo in het premiumsegment. De dit jaar geïntroduceerde FH is al ontworpen met die strategie in het achterhoofd: een premium-truck met veel beschikbare opties en services. Nieuwe Renault-trucks zullen in de toekomst juist meer basic zijn. Kortom, niet meer ieder merk zijn eigen autonome ontwikkeling, maar gezamenlijke ontwikkeling en productie.

Minder banen

Dat heeft grote invloed voor veel mensen binnen het concern. Zo zal er voor 2000 managers geen plaats meer zijn, net als voor 1000 medewerkers in de productie en voor wel 5 à 6000 mensen in de distributie. Ook in de importeursorganisaties is inmiddels het mes gezet. Voor Nederland, waar Eicher, UD en Mack geen rol spelen, betekent het dat de importeurs van Renault-Trucks en Volvo-Trucks zijn samengevoegd tot Volvo Group Trucks Nederland in Beesd.

Minder dealers

En het heeft grote invloed op de dealernetwerken. In het ene land trouwens meer dan in het andere. België bijvoorbeeld houdt ook in de toekomst aparte dealers voor Renault-trucks en voor Volvo-Trucks. Maar Nederland, met een veel kleiner Renault-Trucks marktaandeel, gaat over naar een geïntegreerd Renault-Volvo dealernetwerk. Bijzonder is dat die dealers niet verantwoordelijk zijn voor de verkoop van de zware Renault Trucks (wel voor de bestelauto’s). Dat doet de importeur zelf, via verkopers die bij de dealers gehuisvest zijn.

Al 9 dual brand-dealers

En dat is al voor een groot deel voltooid. Ga maar na. In 2012 waren er in Nederland 11 Volvo-Truck (VT) dealers, (10 zelfstandige met 42 vestigingen en 1 VT Center met 8 vestigingen). Voor Renault Trucks (RT) was er 1 RT Center (met 8 vestigingen), en waren er 8 zelfstandige dealers (10 vestigingen) en 8 servicedealers. Nu, eind 2013 zijn er 9 dual brand dealers. 8 daarvan zijn zelfstandig (samen 35 vestigingen) en de negende is het Volvo Group Truck Center (11 vestigingen).

Overnames en sluitingen

Om dat voor elkaar te krijgen was een reeks sluitingen en overnames nodig. Wat de sluitingen betreft: RT Hapert, Hilvarenbeek, Maasdijk, VT Amsterdam, VT Nijwa Enschede en Hardenberg gingen dicht en RT Verhaegh Veghel en Deurne en RT service dealer Visser verlieten het netwerk. Wat de overnames betreft: RT Tegelen, RT Barneveld, RT dealer Jager Groningen en RT Utrecht werden overgenomen door respectievelijk Nebim, Harbers, Nijwa en Van Dijk. Omgekeerd nam RT Paashuis VT-vestiging Doetinchem over van Nijwa. En Volvo Group Truck Center nam WD Trucks met vestigingen in Maasdijk en Zoetermeer over.

Minder vestigingen, meer servicepunten

Na al dat geweld zijn er nu nog 7 single brand dealers: 5 RT en 2 VT. Maar als gezegd zullen er op termijn alleen nog dual brand dealers zijn. Dus al zijn er nu minder vestigingen, omdat een groot deel van die vestigingen nu twee merken vertegenwoordigt ziet Volvo Group Trucks dat toch als een verdichting van het netwerk: “Het aantal servicepunten in Nederland zal met 30 tot 40% toenemen”.

Zwaar proces

Kees Visser, directeur van Volvo Group Truck Center (VGTC) is blij met de beslissing om naar dual brand dealers te gaan: “Trein, binnenvaart, Oost-Europese transportondernemers, lagere kilometrages, betere voertuigkwaliteit en langere service-intervallen hebben geleid tot een overschot aan garagedeuren in Nederland”. Toch hebben Visser en zijn medewerkers een tropenjaar achter de rug: “Vestigingen sluiten betekent mensen informeren, overleggen met bonden en OR en ondertussen de business gaande houden, klanten geruststellen en zorgen dat de goede mensen blijven”.

Truck en LCV center

Bovendien moest het overgenomen WD Trucks geïntegreerd worden en kwam er op veel vestigingen een heel nieuw type voertuigen bij: de Renault LCV’s (Light Commercial Vehicles). “Dankzij 24-7 bereikbaarheid zijn klanten met LCV’s bij de truckdealer natuurlijk beter af dan bij de personenautodealer. En omdat truck- en LCV-klanten vaak dezelfde zijn, geldt: 1+1=3.”

Reageer op dit artikel