nieuws

GM met Honda sterk in brandstofceltechniek

Ondernemen

GM met Honda sterk in brandstofceltechniek

We voelen al aankomen dat het niet helemaal gaat lukken, de in 2007 gedane belofte van een hele lijst autobouwers om vanaf 2015 modellen met brandstofcel te gaan leveren. Honda en General Motors tekenden daar ook voor, en zetten er nu samen de schouders onder. Wanneer mogen we resultaat verwachten?

Frankfurtse autoshow, 2007. De toekomst van de auto is elektrisch, overal zie je de prototypes met batterijen. En alle landen roepen om het hardst dat ze ‘leidend’ zullen worden.

Pal voor de show kwam een verklaring uit van nagenoeg alle grote autoconcerns van de wereld, behalve Volkswagen, dat ze vanaf 2015 elektrisch rijden gevoed door brandstofcellen zouden bieden. Als tegenwicht, zodat overheden niet alleen over stopcontacten langs de weg zouden denken, maar ook over waterstoftankstations.

Twee pioniers samen

Dat laatste staat ook weer groot geschreven in de samenwerking die GM en Honda nu hebben ondertekend. Voor onderzoek naar techniek, én de waterstofvoorziening.
Onder het motto ‘samen sterk’, en het gezamenlijk gebruiken van technieken om aan lagere kosten door schaalgrootte bij inkoop en productie te komen. Want de critici zeggen dat brandstofceltechniek nog veel te duur is om te kunnen concurreren.
Aan praktische ervaring ontbreekt het de partners al niet. Fijntjes wordt vermeld dat in patenten op het gebied van brandstofceltechniek tussen 2002 en 2012 GM eerste en Honda tweede was, met samen 1200 patenten. Die kennis gaan ze dus bundelen.

Nieuw Honda proefmodel?

In 2002 startte Honda het FCX-project, om een speciaal brandstofcelmodel te produceren. Dat werd in Japan en de VS op kleine schaal ingezet bij geselecteerde klanten, die nu met 85 FCX Clarity modellen rondrijden.
Van GM kwamen veel prototypes, vanaf 2007 hebben ze een praktijkproject dat vergelijkbaar is met Honda’s proef. Maar dan met 119 auto’s, waarvan een deel ook in Europa rijdt.
Honda herhaalt bij deze gelegenheid de belofte dat in 2015 een opvolger van de FCX Clarity komt, maar gaat nu nog niet zo ver serieproductie daarvan te beloven. Wel zou de nieuwe FCX ook in Europa ingezet gaan worden.
GM houdt zich op de vlakte, wanneer ze met een brandstofcelauto komen. Hun samenwerking richt erop in 2020 nieuwe techniek klaar te hebben. Dit sluit aan bij de verwachting van allerhande experts uit de auto-industrie, die pas ergens tussen 2020 en 2025 een serieuze opkomst van de brandstofcelauto voorspellen.

Reageer op dit artikel