nieuws

Chinese elektrobussen voor Schiphol

Ondernemen

Het Chinese BYD liet eerder dit jaar weten een busorder te hebben gekregen voor Schiermonnikoog, om zes van hun elektrische K9 bussen te leveren. De Europese importeur huist in Rotterdam, blijkt. Nu is er weer een order, Schiphol gaat volgend jaar 35 e-bussen inzetten voor het platformvervoer. Doorbraak voor de eBus?

Chinese elektrobussen voor Schiphol

In de video onderaan dit artikel ziet u dat Build Your Dreams geen geringe ambities heeft. Ergens komt voorbij dat ze in 2025 de grootste autofabrikant ter wereld willen zijn.
Tot nu toe timmert BYD buiten China vooral aan de weg met elektrische voertuigen, zo is hier ook de E6 midi-suv te koop. De busorder voor Schiermonnikoog zou de eerste zijn die is uitgeleverd, pas dit jaar kreeg de BYD eBus een Europese goedkeuring.

Schoner en wendbaarder

De veel grotere order van Schiphol dient om de oude (vaak ex-stads)bussen op diesel te vervangen die passagiers van de gate naar het vliegtuig brengen.
Daarmee zou de luchthaven zijn best doen om bij te dragen aan schonere lucht, al lijkt het dat 35 busuitlaten in de verste verte niet opkunnen tegen de ontelbare viegtuigmotoren die op Schiphol draaien. Wel hebben de BYD bussen nog een voordeel: het zijn twaalf meter modellen, de oude bussen meten veertien meter en schijnen problemen te hebben met schadevrij manoeuvreren op het luchthaventerrein.
Het BYD contract voorziet in een gebruikstijd van tien jaar. Erg veel kilometers maken de Schiphol bussen immers niet.

Batterijspecialist

Waarom schuift BYD eigenlijk speciaal elektrische modellen naar voren, terwijl ze ook een breed gamma van gewone personen- en bedrijfswagens maken? Van huis uit is BYD een van de grootste batterijproducenten, nog niet zo lang bouwen ze auto’s.
Hun trots is de ‘FE’ batterij, een lithium-ijzerfosfaat type. Die voedt in de K9 eBus naafmotoren in de onafhankelijk opgehangen achterwielen, waaruit in totaal 110 kW permanent motorvermogen komt. Op een acculading zou 250 km afgelegd kunnen worden. Met een 60 kW wisselstroom snelllader kan in vijf uur de accu ’s nachts weer volgepompt worden.
Verder zou de bus een aluminium chassis hebben, met elektronisch gestuurde luchtvering die de bus ook kan laten knielen. Doordat de motoren in de wielen zitten is geen zware achteras nodig, en geen grote motorrruimte. Dat zou 300 kg gewicht uitsparen. Maar de batterijen wegen niet weinig, zo komt de hele eBus op bijna veertien ton leeggewicht.

Uiteenlopende cijfers

Vraagtekens ontstaan bij de opgave van het energieverbruik. Op de ene plaats heet het dat de bus omstreeks 1 kWh/km zou consumeren, in de technische specificaties is het 1,2 kWh/km, een test over enkele maanden die Hertz recent deed zou 1,26 kWh/km hebben laten zien. Weer een ander specificatielijstje onthult dat de accucapaciteit 325 kWh zou zijn, dus met 250 km actieradius zou maximaal 1,3 kWh/km verbruikt kunnen worden.
In China rijden al langer deze eBussen, sinds 2011. Er zouden in Europa ook al orders zijn uit Finland en Denemarken. Maar de ene keer zouden er duizend in China rondrijden, in een ander bericht zijn er vijfhonderd in reguliere dienst. Laten we het zo zeggen: BYD timmert flink aan de weg met elektrobussen, en verwacht nog heel wat stadsvervoerdiensten mee te krijgen.

Reageer op dit artikel