nieuws

ARN Duurzaamheidsverslag kritiseert niet erkende autosloop

Ondernemen

ARN Duurzaamheidsverslag kritiseert niet erkende autosloop

De overkoepelende recyclingorganisatie ARN heeft zijn Duurzaamheidsverslag over 2012 gepubliceerd, met de uitkomst dat nu 96,1% van de gesloopte auto’s nuttig wordt hergebruikt. Dat is al boven de norm voor 2015. Toch valt er wat te klagen. Net als vorig jaar wijst ARN op de internethandel in slooponderdelen door niet bij ARN aangesloten partijen.

Een auto die gesloopt wordt komt automatisch in de registratie, als het kenteken wordt afgemeld. Zo weet ARN dat de aangesloten bedrijven 82,9% van alle gesloopte auto’s verwerkten.

Er worden flink meer auto’s geëxporteerd dan gesloopt, maar exportauto’s zijn gemiddeld jonger dan sloopauto’s. Het is dus niet direct zo dat slooprijpe auto’s over de grens zouden verdwijnen.

Sloop in eigen beheer

Al eerder wees ARN op het percentage auto’s dat niet door ARN-bedrijven gesloopt wordt, ook vorig jaar zo’n 17%. Naar schatting van ARN blijven dertig- tot veertigduizend auto’s in Nederland hoewel ze zijn afgemeld voor export. Het kenteken is dus ingetrokken, maar de auto is nooit officieel het land uit gegaan.

Uit de cijfers van ARN valt te berekenen dat afgelopen jaar ruim 40.500 sloopauto’s niet bij erkende sloperijen belandden. Een deel daarvan kan ‘in eigen beheer’ zijn gesloopt, door de eigenaar zelf. Maar veruit de meeste, vermoedt ARN, werden voor de handel gedemonteerd.

Gebruikte onderdelen daaruit worden dan voornamelijk via internet aangeboden, geheel onduidelijk blijft wat er met de onverkoopbare restanten van de sloopauto gebeurt. Valse concurrentie voor erkende demontagebedrijven, zegt ARN, plus onverantwoord wegwerken van resterende autowrakken.

Goed gereguleerd

De zorg om verantwoorde demontage volgt uit de resultaten die ARN nu rapporteert. Van de gedemonteerde auto’s is 24 % direct hergebruikt, dus als gebruikte onderdelen. Voor 83,7% werd het materiaal hergebruikt, dat is als gebruikte delen of als grondstof voor nieuw materiaal.

Omdat een deel van het resterend materiaal mag dienen als brandstof komt het eindresultaat op 96,1% hergebruik. De bedoeling is om het materiaalhergebruik nog op te schroeven van 83,7 naar 85%.

Koop bij ARN-leden

Het is duidelijk dat bij ongeregelde sloop dus alleen die 24% hergebruik van onderdelen aan de orde is, maar een grote vraag waar die andere 76% blijft. De verwerking gaat niet vanzelf, daarbij worden ARN-leden geholpen door de verwijderingsbijdrage op elke nieuwe auto. Die genereert 74% van de inkomsten bij ARN.

Vanaf maart komt daar nu de verwijderingsbijdrage op scooters bij, een tientje per nieuw exemplaar. Zodat ook die netjes verwerkt worden na hun nuttig leven.

De boodschap is dus: koop gebruikte delen alleen bij bedrijven die ARN-lid zijn, om handelaren die geen boodschap hebben aan het milieu de voet dwars te zetten.

Reageer op dit artikel