nieuws

Volvo en Renault trucks bij dezelfde dealer

Ondernemen

Volvo en Renault trucks bij dezelfde dealer

Onder leiding van CEO Leif Johansson groeide Volvo Trucks tussen 1997 en 2011 uit van één Europees merk naar een wereldwijd truckconcern. Het is aan de nieuwe CEO, om de aangekochte bedrijven als Renault, Mack, Eicher en UD Trucks te integreren. Welke consequenties heeft dat in Nederland en België?

UD Trucks en Eicher zeggen ons niet zo veel hier in de lage landen en veel Macks rijden hier ook niet rond. In andere werelddelen ligt dat anders. Voor Volvo Trucks was dat reden zijn merkenportfolio uit te zetten in een matrix met prijs op de verticale en technologieniveau op de horizontale as. Resultaat: Eicher helemaal links onder in het basic segment en de andere vier merken net rechtsboven het midden in het High End-segment.

Na acquireren nu integreren

Niet handig. Zeker niet omdat er in grote delen van de wereld links net onder het midden in het Value-segment een groot marktpotentieel open ligt. Bovendien was met de vijf merken het Premium-segment, helemaal rechtsboven ook niet bezet. Dat moest dus anders. Dus besloot Volvo dat ieder merk zijn eigen plek moest krijgen in deze matrix en dat daar de toekomstige productontwikkeling daarop afgestemd moest worden. En dus maakt Volvo een stapje omhoog in prijs en technologieniveau en Renault Trucks juist een stapje omlaag.

Probleem in het dealernetwerk

Behalve naar zijn producten keek de Volvo Trucks-organisatie ook naar zijn dealernetwerken. Op dit moment rijden er in Nederland 4132 Renault Trucks rond. Voor de service aan die auto’s hebben de gezamenlijke Renault Truck-dealers in totaal 27 vestigingen beschikbaar. Dat zijn dus 153 trucks per vestiging. Een stuk minder dan de 300 die Volvo Trucks als ondergrens voor de levensvatbaarheid hanteert. De 50 Volvo Truck-vestigingen zitten daar met ieder gemiddeld 433 trucks wel boven.

Volvo en Renault in één vestiging

Om het probleem van de marginale vestigingen op te lossen gaat Volvo Trucks naar een dealernetwerk waarin de vestigingen zowel Renault als Volvo doen. Dat wil zeggen, ze verkopen Volvo trucks en Renault bestelauto’s en ze onderhouden Volvo Trucks en Renault bestelauto’s en trucks. De verkoop van Renault Trucks gaat via direct sales door een centrale verkooporganisatie.

No pain no gain

Oef, dat zou dus weleens pijn kunnen gaan doen bij een aantal dealers. Maar daar staat ook iets tegenover: “Een sterk en financieel gezond geïntegreerd Volvo Trucks & Renault Trucks-netwerk is van groot belang om een optimale dienstverlening te waarborgen voor onze klanten”, zegt Wabe van Solkema, Algemeen Directeur Volvo Group Nederland. “Door het realiseren van deze integratie verbeteren we de kwaliteit van de dienstverlening voor onze klanten, verhogen we de dichtheid van ons netwerk en vergroten we het productaanbod per vestiging.”

Reageer op dit artikel