nieuws

Passie en spanning bij AMT ATG Kennisfinale

Ondernemen

Passie en spanning bij AMT ATG Kennisfinale

Wie wordt de AMT ATG Kenniskampioen? Dat was de vraag tijdens de uiterst spannende finale tussen de beste diagnosespecialisten van Nederland en België. Uiteindelijk nam Tom de Baere de Toolspecial-hoofdprijs mee naar huis, maar het was close, heel close…

Langzaam maar zeker druppelen de finalisten en hun supporters binnen. De sfeer is ontspannen, want ATG heeft gezorgd voor een broodje voorafgaand aan de finale. Alles staat inmiddels gereed. Vijf desks met op ieder een iPad voor de theorieronde en een Suzuki Swift en twee VW Golf’s voor de praktijkronde.

Spanning opbouwen

Na een uurtje is de inwendige mens versterkt. De finalisten zijn er klaar voor. Om de spanning op te voeren, eerst nog wat korte toespraakjes. Tjep Fennema van sponsor Toolspecial maakt indruk als hij het heeft over de passie van de deelnemende diagnosetechnici. Die is voelbaar. Deze toptechnici willen de wedstrijd winnen.

Eerst de theorie

Kwart voor één. De eerste groep is van start in de theorieronde. “De restdrukklep zorgt ervoor dat dat er in de brandstofretour van de verstuivers een druk van ca. 10 bar heerst. Waar is deze brandstofdruk voor nodig?”, vraagt jurylid Kornelis Mulder. De deelnemers moeten razendsnel het juiste antwoord selecteren. Extra handicap: Het publiek kijkt mee, en volgt hun score op het scherm.

Meer vragen

En zo gaat het door: “Hoe bepaalt het motormanagement bij een motor zonder nokkenassensor wanneer de verbrandingslag van een bepaalde cilinder plaatsvindt?” En: “De aansluiting van een MAP-sensor vertoont lekkage. Wat zal het gevolg zijn voor de mengselbereiding?”

Spannend kijkspel

Het publiek volgt de verrichtingen van de vijf finalisten met ingehouden adem. Tom de Baere (VAB België) heeft lang de leiding, Frank Bouman (Autobedrijf Wout Bouman) en Nico Koolen (Autobedrijf Koolen) zitten hem op de hielen en kort daarachter volgen Merte Kampstra (DEBA Iveco/Fiat) en Emiel van den Berg (Garage Van den Berg).

Eindsprint

Dankzij een verbluffende eindsprint komt Frank Bouman nog naast Tom de Baere met ieder 81% goed beantwoorde vragen Eén enkele benaderingsvraag moet nu bepalen wie naar de kleine en wie naar de grote finale gaat. De Baere wint, dus moet Bouman tot zijn spijt genoegen nemen met een plaatsje in de strijd om plaats 3 en 4.

Groep twee scoort nog hoger

Hun tegenstanders komen uit de tweede theoriegroep. Daar lopen de scores nog hoger op. Iwan Kennis (Autobedrijf Jos Mooren) en Hendri Vlieger (Auto Palace Marslanden) komen met respectievelijk 81 en 77% goede antwoorden net een fractie te kort op de Belgen Michel Kindermans (VDAB) en Pieter Jan De Wolf (VW & Skoda Jennes Machelen) die beiden tot een ongelooflijke 85% komen. Dat maakt opnieuw een benaderingsvraag nodig. Michel Kindermans benadert het aantal cellen in de batterij van de Toyota Prius III het dichtst, dus plaatst hij zich voor de grote finale.

Snelle diagnose

Maar eerst de kleine finale. Die verloopt razendsnel. Pieter Jan de Wolf heeft maar 11 van de 30 minuten nodig om vast te stellen dat het ABS-pulswiel linksachter niet functioneert en dus vervangen moet worden. Frank Bouman constateert in precies dezelfde tijd precies hetzelfde over het pulswiel rechtsachter. Toch is er een verschil: hij ziet het niet alleen aan het scoopbeeld, hij demonteert ook de trommel en ziet de beschadigde tand met eigen ogen.

Goed en beter

De jury ziet daar de meerwaarde van in: “Stel, je bestelt het pulswiel, het komt binnen, je wil het monteren en je ziet dan dat het pulswiel niet beschadigd, maar alleen vervuild was…” Dus is de Fraaie Hazet-dopsleutelset voor Frank Bouman.

Lastige klant

Dan de grote finale. Tom de Baere en Michel Kindermans moeten ieder hetzelfde probleem aan een VW Golf oplossen. “Hij doet het niet”, zegt presentator annex klant Mateusz Kurkowski. Beide Belgische autotechnici hebben 40 minuten de tijd. Klant Kurkowski steelt regelmatig wat van die tijd met vragen als? “Weet u al wat het is?” “Is mijn auto nu nog niet klaar?” En: “Ik moet zo mijn vrouw ophalen, u zorgt er toch voor dat ik niet te laat kom hè?”

Twee tips

De opdracht blijkt echt pittig. Dus geeft Kurkowski na 20 minuten een tip: “Ik heb koffie geknoeid in het interieur”. En na 30 minuten nog een: “Oh ja, dat was ik vergeten te vertellen: het airbaglampje ging branden. Toen ben ik in een andere garage geweest en daar hebben ze het gewist”.

Kortsluiting op de CAN-bus

Het mag niet baten. Na 40 minuten is de tijd voorbij en slaan beide Golfs nog steeds niet aan. Tussen het publiek hebben nummers 3 en 4, Frank Bouman en Pieter Jan De Wolf, de verrichtingen van de finalisten nauwlettend gevolgd. Zodra de tijd erop zit sprinten zij naar een van de auto’s en duiken op de documentatie en op de Delphi-diagnosetester. En minder dan 10 minuten later loopt de auto. Bouman: “Een storing in de airbagmodule geeft kortsluiting op de CAN-bus. Daardoor krijgt het motormanagement geen info en slaat de auto niet aan”.

Passie!

Wow, inderdaad een mooi staaltje van de passie waar Toospecial’s Tjep Fennema over sprak. Maar niet genoeg voor de hoofdprijs. Die gaat naar Tom de Baere. De jury constateerde dat hij de goede oplossing al heel dicht genaderd was. Michel Kindermans was er nog net wat verder vanaf en wordt tweede.

Reageer op dit artikel