nieuws

Leren van de ANWB-pechprognose

Ondernemen

Leren van de ANWB-pechprognose

Leuk nieuw speeltje van de ANWB: www.pechprognose.nl. Hoe groot is je kans op pech? Tja, dat hangt er vanaf wie je bent. Donald Duck’s pechkans is natuurlijk een stuk groter dan die van Guus Geluk. “Mis”, zegt de ANWB, “je pechkans hangt af van je kenteken.” Daar willen we meer van weten.

OK, snel naar www.pechprognose.nl. Daar gaat ie: kenteken invullen en bekijk je pechkansen. Dat gaat snel. Juist, met mijn vier jaar oude Japanner heb ik 14% kans op pech. Hmm 14%? Wat betekent dat? Als ik nu naar de supermarkt rijd, heb ik dan 14% kans om onderweg te stranden? En als ik geluk heb en ik haal ‘t, heb ik dan op de terugweg opnieuw die 14%? Maar nu met mijn ongekoelde boodschappen aan boord?

Slechts een indicatie
Op zoek naar het antwoord even klikken op Hoe hebben we dit berekend? Aha, daar staat dat pechprognose is gebaseerd op de leeftijd van de auto en dat die leeftijd is afgeleid van het kenteken. Er staat ook dat de ANWB begrijpt dat de leeftijd slechts één factor is die de kans op pech bepaalt, maar dat deze pechprognose ook slechts een indicatie geeft.

14% waarvan?
Heel mooi allemaal, maar wat die 14% betekent, staat er niet. Goed, zelf nadenken dan maar. Dus gaan we er vanaf nu vanuit dat die 14% de kans is dat je gedurende een jaar normaal gebruik strandt met een auto van deze leeftijd. En als je dan strandt, waardoor gebeurt dat dan? Dat staat keurig uitgewerkt in een Top 10 voor vierjarige auto’s. Bovenaan staat de lekke band. Die is goed voor 22,2% van de strandingen. De lege accu staat met 17,1% op twee en de kapotte accu met 6,1% op zes.

Bij vier jaar meer kapotte onderdelen?
Niet vreemd, lees de toelichting maar: “Met een auto van vier jaar oud neemt de kans dat een onderdeel kapot gaat toe. De Wegenwacht verhelpt in de meeste gevallen pech die ontstaat door een kapotte accu”.

Of toch niet?
Klinkt plausibel. We gaan snel door naar een auto van één jaar. Zou de kapotte accu daar minder vaak voorkomen? Vast en zeker, kijk maar naar de toelichting: “Met een auto van één jaar oud is de kans op pech door kapotte onderdelen klein. De Wegenwacht verhelpt echter in bijna 30% van alle gevallen pech die ontstaat door eigen toedoen”. Logisch! Of toch niet? De Top 10 van soorten pech is voor auto’s van één jaar exact gelijk aan die voor auto’s van vier jaar. Dus opnieuw 22,2% voor de lekke band, 17,1% voor de lege accu en 6,1% voor kapotte accu…

Weinig jonge auto’s
Daar spreken toelichting en cijfers elkaar een beetje tegen. Maar ja, auto’s van één jaar oud zitten nog midden in de mobiliteitsgarantie van het merk. Hoeveel zou de Wegenwacht er dan jaarlijks weer op weg helpen? En mag je daar dan wel statistisch verantwoorde cijfers van verwachten?

Bij zeven jaar wel
Snel naar een auto van zeven jaar dan maar. Kijk, daar werkt het wel. Nu gaat niet alleen de pechkans omhoog (naar 24%), ook de Top 10 van soorten pech verandert. De lege accu staat nu bovenaan (15,2%) en de kapotte accu staat op twee (11,8%).
Voeren we het kenteken van een tienjarige auto in, dan stijgt de pechkans naar 31% en wordt de kans op pech door een defecte startmotor, dynamo, brandstofpomp of distributieriem groter. Bij auto’s van twaalf jaar en ouder zien we dezelfde merkwaardigheid in de cijfers als bij de jonge auto’s: de pechkans stijgt (naar 43%), maar de Top 10 van soorten pech blijft gelijk.

Leren van de cijfers
Ok, ok, deze cijfers zijn misschien niet helemaal wetenschappelijk verantwoord, maar autobedrijven kunnen er wellicht toch wel wat van leren. Bij zo ongeveer een kwart van de auto’s die door de ANWB Wegenwacht weer op weg moeten worden geholpen, is de accu de oorzaak.

Veel, heel veel accu’s…
Bij jongere auto’s is de accu meestal alleen maar leeg, hoe dat dan ook veroorzaakt moge zijn. Bij oudere auto’s is bijna de helft van dat kwart kapot. Voor de Wegenwacht is dat gouden handel. Zo’n geel busje heeft altijd wel een stuk of vijf verse accu’s bij zich. Maar is het niet jammer dat al die accu’s niet gewoon in het autobedrijf vervangen worden? En zou die accu dan niet eigenlijk bij ieder werkplaatsbezoek getest moeten worden?

Reageer op dit artikel