nieuws

Nieuwe anti-crisisstrategie Fiat groep

Ondernemen

Nieuwe anti-crisisstrategie Fiat groep

Het gonst van de geruchten over welke ingrijpende gevolgen de economische crisis voor de Europese autofabrieken zal hebben. Duidelijk is dat Opel en de Franse merken zware problemen hebben, en dat een aantal fabrieken zal sluiten, zoals Ford nu net al besloot. Ook Fiat heeft last van overcapaciteit, maar leider Sergio Marchionne heeft een nieuwe oplossing bekendgemaakt.

Volgens economisch bureau Frost & Sullivan zouden Opel, Peugeot/Citroën en Fiat het meest lijden onder de onderbezetting van fabrieken, die op minder dan zeventig procent van hun capaciteit draaien. Het bureau zegt dat er in Europa een fabriekscapaciteit is voor twintig miljoen auto’s per jaar, terwijl de verkoop in 2012 bij 12,6 miljoen lijkt te blijven steken.

Accountant PriceWaterhouseCooper bekijkt de markt iets anders; gedacht wordt aan een productieniveau van rond de vijftien miljoen, inclusief lichte bedrijfswagens. Dat betekent een daling in productie van tegen het miljoen stuks, vergeleken met 2011.

Export naar Azië
Vandaar fabriekssluiting bij Ford, en de dreiging dat Opel meer moet sluiten dan alleen de fabriek in Antwerpen. General Motors verwierf zojuist een kredietlijn van een miljard dollar, mede om een sanering bij Opel te bekostigen. Fiat denkt het anders aan te pakken. Die wil vijftien procent van de Europese productie gaan exporteren naar gebieden waar de markt wel groeit. Dat is in de VS, maar ook in Azië, waar Fiat nog weinig actief is. Ze introduceerden in China al de Dodge Dart en Fiat Viaggio, die daar ook worden gebouwd.

De bedoeling is dat Fiat zich voor Europa concentreert op kleine modellen; uitbouw van het modelgamma bij de 500 en Panda. Alfa Romeo en Maserati moeten versterkt worden, vooral ook voor export, met duurdere modellen die een goede winstmarge meebrengen.

Minder Europees nieuws
Deze strategie voor de komende vier jaar vervangt het plan uit 2010, waarin gezinsauto’s voor Europa voorkwamen: een nieuwe Punto en Bravo, en nieuwe Alfa Romeo’s zoals een Giulia om de 159 op te volgen. Dat gaat allemaal voorlopig niet gebeuren, hoewel de Alfa modellen al gezamenlijk met Chrysler ontwikkeld zouden worden. Nu al zijn de zojuist genoemde Dodge Dart en Fiat Viaggio vergrote afgeleiden van de Alfa Giulietta basis.

Maar als in Europa en zeker de thuismarkt Italië de verkoop op zijn best in 2014 weer aantrekt investeert Fiat hier liever niet in nieuwe modellen. De Fiat groep verdient dit jaar zijn geld in de VS, bij Chrysler, terwijl Europa voor belastingen € 700 miljoen verlies oplevert. Alleen wil Marchionne liever nog geen fabrieken sluiten in Italië, wat hem bij de huidige crisis bijzonder impopulair zou maken.

Meer modellen op minder platforms
Bureau Frost & Sullivan vraagt zich af of export uit Europa kan helpen voor Fiat, gezien de transportkosten en importheffingen. Het vereist ook dat nog meer verschillende modellen op een beperkt aantal verschillende platforms gebouwd worden. Dit naar het voorbeeld van Volkswagen met zijn universele MQB- en LQB-platforms voor dwars- en in lengte geplaatste motoren.

Het lijkt erop dat General Motors die weg wil inslaan in de samenwerking tussen Opel en Peugeot/Citroën. Die zouden vier platforms moeten gaan delen, zegt de laatste informatie. Aan de andere kant is te horen dat Fiat graag zou aansluiten bij deze Europese samenwerking.

Het lijkt er ook op dat Lancia toch wel het slachtoffer wordt, omdat dit merk het helemaal van Europa moet hebben. Veel modellen van Lancia komen uit de Chrysler fabrieken, het zou de bedoeling zijn dat alleen de kleine Ypsilon als origineel Europees model blijft. Chrysler-dochter Jeep zou op Europa gerichte suv-modellen erbij moeten maken, in plaats van een Alfa Romeo suv.

Reageer op dit artikel