nieuws

Wordt de leaseauto een leenauto?

Ondernemen

Wordt de leaseauto een leenauto?

Vanuit zowel Leaseplan als Athlon krijgen we bericht over initiatieven om de auto van de zaak als leenauto in te zetten. Betere benutting van het wagenpark is het doel. Een nieuwe trend? En wat betekent dit voor het autobedrijf?

In een project bij accountantsfirma PricewaterhouseCoopers (PwC) in Luxemburg werkt Leaseplan samen met verhuurder Avis. Uniek plan, zegt men, en een soort experiment dat ook naar andere landen geëxporteerd zou kunnen worden. Samen met SnappCar begint Athlon Car Lease in Nederland iets vergelijkbaars: het delen van de auto van de zaak.

Dubbel zuinig
Over het project bij PwC, met ruim 2000 werknemers in Luxemburg, zegt een bericht dat het goed nieuws is voor het milieu. De werknemers kunnen niet alleen online een zakenauto boeken als ze de deur uit moeten, het zijn ook nog milieuvriendelijke types.

Evenzo is sprake van ‘anders omgaan met mobiliteit’ bij een joint venture van Athlon en SnappCar, om meer duurzaam vervoer te realiseren. De eerste grote klanten zouden zich al hebben gemeld, van de winter gaat het nieuwe SnappCar Business van start.

Geld sparen
Vooral ook zullen deze projecten geld sparen voor deelnemende bedrijven. Menig auto van de zaak staat voornamelijk ergens geparkeerd. Door die auto te delen gaat hij meer rijden, de kosten per kilometer dalen en er zijn minder zakenauto’s nodig. Net wat bedrijven in crisistijd erg graag zien.

Op de particuliere markt is SnappCar al langer actief, hier kunnen automobilisten hun voertuig verhuren. Zonder ingewikkelde administratie, en met zekerheden dat de auto goed is verzekerd en netjes wordt behandeld. Datzelfde wil Athlon nu in de zakelijke markt opzetten, samen met SnappCar dat als verhuurbureau optreedt. Lijkt dus best veel op wat Leaseplan gaat doen, met Avis als verhuurbureau voor de vloot die aan PwC wordt geleased.

Geen bezwaar?
Athlon meent dat velen anders tegen de auto gaan aankijken, het gebruik belangrijker vinden dan het bezit. En dus geen bezwaar hebben tegen autodelen, waarmee een boel kosten te besparen zouden zijn. Nu is een leaseauto toch al geen bezit van de berijder. Maar die betaalt er wel fiscale bijtelling voor. Hoe doen we dat als een ander diezelfde auto ook gebruikt? En vindt de zakelijke autorijder het geen probleem als allerlei anderen in ‘zijn’ auto rijden?

Dat moet uit dit soort projecten blijken. Natuurlijk is het goedkoper als zakelijk aangeschafte auto’s niet stilstaan maar zoveel mogelijk gebruikt worden. Het lijkt voor de hand liggend dat dan de wagenparkbeheerder het onderhoud gaat regelen, niet meer de rijder zelf. De beheerder gaat daarvoor liefst centrale afspraken maken.

Meer onderhoudswerk?
Zakenauto’s zouden meer kilometers gaan maken. Dus meer onderhoudswerk? Per auto wel, maar het lenen/delen systeem moet ook zorgen dat een stuk minder auto’s de totale vervoersbehoefte gaan dekken. De grote vraag is meer: kan een universeel autobedrijf, als deze trend doorzet, grote zakenautoklanten binnenhalen? Of neigt de wagenparkbeheerder eerder naar dealers en grote garageketens?

Reageer op dit artikel