nieuws

Honda heeft grootse plannen tot 2017

Ondernemen

Honda heeft grootse plannen tot 2017

In de komende vier jaar plant Honda een boel nieuwe modellen, inclusief een nieuw brandstofcel model en een nieuwe NSX sportwagen. Mede daarmee moet de totale verkoop bijna verdubbelen. Wat staat ons met name op autogebied te wachten?

Jaarlijks houdt de chef van Honda een toespraak over de resultaten en toekomstplannen. Takanobu Ito keek enkele dagen geleden vooruit tot aan het fiscale jaar 2017, dat bij Honda eindigt op 31 maart van dat jaar.Het fiscale jaar 2012 is dus allang voorbij voor de Japanners.

39 miljoen klanten
In dat afgelopen jaar bediende Honda 23,9 miljoen klanten, waaraan u kunt zien dat het tot de héél grote bedrijven behoort. Hiervan kochten er 3,1 miljoen een auto, 15 miljoen een motorfiets en 5,8 miljoen een ‘power product’ (o.a. buitenboordmotor, gerenator, grasmaaier). Het doel is om over vijf jaar, voorjaar 2017, ruim 39 miljoen klanten in een jaar te bedienen. In de ‘ontwikkelde markten’ (VS, Europa, Japan) zette Honda nu 2,06 miljoen auto’s weg, over ruim vier jaar moeten dat er 3 miljoen zijn. Aangevuld met nog ruim 3 miljoen in groeimarkten, zoals China en India, waar nu half zoveel wordt verkocht.

Honda-chef Ito rekent dus niet alleen op groei in opkomende markten. Hij kondigt aan dat elke regio van de wereld meer vrijheid krijgt om modellen naar eigen smaak te maken, en daarvoor al vroeg inzicht krijgt in het ontwerpproces. Volgend jaar gaat ook een gloednieuwe, hypermoderne Yorii hoofdfabriek aan de slag, die als voorbeeld zal dienen voor andere productielocaties. Zoals een nieuwe fabriek die in 2014 in Mexico van start moet gaan. De nadruk ligt hierbij op kleinere modellen, gebaseerd op de volgende Jazz die in 2013 in Japan debuteert.
Een van de nieuwelingen wordt een kleinere suv, naast de net in de verkoop komende nieuwe CR-V. Er is ook sprake van een kleine cabrio, maar die is misschien niet voor Europa bedoeld.

Hybride-kampioen en brandstofcel
Honda gaat in zijn gamma drie nieuwe hybridesystemen gebruiken met één, twee of drie elektromotoren. En met als doel het laagste verbruik van alle hybrides te realiseren, mede door de terugwinning van remenergie te maximaliseren. Is Toyota dus vast gewaarschuwd? Begin volgend jaar debuteert het tweemotorig systeem in de Amerikaanse plug-in hybride Accord. Daarna komt dat model ook naar Japan ‘en andere regio’s’, onduidelijk of Europa daar bij zit. Een nieuw topmodel Legend begint in 2014 in Japan, met ook een driemotorig hybridesysteem als variant, begrijpen we, en vierwielbesturing.

Zoals beloofd begint Honda in 2015 met de verkoop van elektrische brandstofcel-auto’s. Dat begint in Japan, dan de VS, en daarna Europa. Het zal gaan om een nieuwe model, niet de FCX welke nu al in heel kleine serie wordt gebouwd. Ook voor 2015 belooft Ito een sportieve Civic Type-R in Europa, nadat Honda volgend jaar gaat deelnemen in de WTCC toerwagenraces. Scherprechter wordt zoals gebruikelijk het (nu failliete) Nürburgring circuit, hier moet de Type-R de snelste voorwielaandrijver van de markt worden.

Reageer op dit artikel