nieuws

Metalak helpt bij de speurtocht naar rendement

Ondernemen

Metalak helpt bij de speurtocht naar rendement

“Het eerste kwartaal dit jaar 3% minder schades”, zegt Focwa. Ten opzichte van 2010 is de daling zelfs 9%. Prettig voor de automobilist, minder leuk voor het schadeherstelbedrijf. Moet dat bij de pakken neer gaan zitten? “Nee!”, zegt Metalak. “Doe het werk dat er wel is, zo efficiënt mogelijk.” Hoe dat moet? Dat toont Metalak op zijn Innovatieavonden.

Trillingsvrij schuren

Hoe moet dat, efficiënter werken? Dat gaan we ervaren in de diverse workshops. Als het op schuren aankomt maken we kennis met de Kovax Orbital Sander. Deze strokenmachine op lucht werkt zo trillingsvrij dat het haast een arbotechnisch wonder mag heten.

Schuren zonder vollopen

Nog een schuuraanbeveling is het Kovax Assilex schuurdoek. Een coating op het doek voorkomt vollopen. Zo’n Assilex-schijf of -strook klop je even af, en weer door. Dat spaart op kosten voor non-paintmateriaal. Het doek laat zich zelfs compleet verkreukelen om daarna weer onverstoord zijn werk te doen. De kleur van het Assilex-doek geeft de grofte aan. Lekker makkelijk.

Handig gereedschap

Ook het handgereedschap van Wera spaart tijd. Wera geniet nog weinig bekendheid in de automotive, maar het gereedschap ziet er goed uit. Heel handig en slim gevonden is de steeksleutel die een moer kan vasthouden. De importeur van het gereedschap is Phitec Systems. En dat bedrijf is weer gelieerd aan Lascare. Geen wonder dus dat we even later een thermoplast bumper repareren door een scheur te lassen met stikstof.

Lassen of lijmen?

Lijmen kan ook, toont Teroson in de volgende workshop. “Zo’n oortje aan een koplamp kun je lijmen zonder dat je de koplamp hoeft uit te bouwen.” Wel het goede product gebruiken en je aan de voorschriften houden, natuurlijk. Gelukkig laat de instructie van Teroson aan duidelijkheid niets te wensen over.

Wij geven de voorzetten…

3M wijst de Metalak-gasten op de wrap-trend: “Als je een gewrapte auto in het schadeherstelbedrijf krijgt, is het dan niet zonde dat je de reparatie doet en het wrappen van het gerepareerde deel aan iemand anders overlaat?” Voor wie dat vind: 3M verzorgt de training en heeft de folie. Verder toont 3M een Window Film die mits op de juiste plekken geplakt de auto vrijwaart van steenslag. En er is een display voor verkoop van poetsproducten aan particulieren. 3M brengt de display aan de man onder het motto: “Wij geven de voorzetten, scoren moet u zelf.”

Speuren naar rendement

Ook Metalak zelf helpt met scoren. Daar zet de Spies Hecker-importeur speurhond Wodan voor in. Die helpt in het schadebedrijf het verborgen rendement in kaart te brengen. Dat is de moeite waard, want een gemiddeld schadeherstelbedrijf laat 15% rendement liggen, zegt ABZ. Om die terug te winnen, ontwikkelde Metalak de Metalak Business Support. Speurhond Wodan is het visitekaartje van die service.

Slimmer UV-drogen

Tot onze spijt, mag AMT van Metalak over twee heel boeiende workshops op dit moment nog niet veel vertellen. Behalve dan dit: een UV-drooglamp heeft enige tijd nodig om op temperatuur te komen. En is hij dat eenmaal, dan kan hij niet uit- en direct weer aangezet worden. Tijdens de koffie blijft hij dus gewoon aan. Daardoor kost UV-drogen eigenlijk te veel tijd en energie. Dat kan efficiënter…

Tijd en geld sparen in de spuitcabine

Een tweede inefficiency vinden we in het opwarmen van de spuitcabine. Die op 60 ˚C brengen kost ook tijd en veel energie. Metalak spreekt zelfs van € 6,- energiekosten per gespoten deel. Dat klinkt als erg veel. Maar zelfs als het minder is, zou het in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen nuttig zijn om af te rekenen met die kosten. Hoe? We komen er op terug.

Erwin den Hoed (redactie AMT)

Reageer op dit artikel