nieuws

Wegenwacht niet bang voor complexe auto

Ondernemen

Wegenwacht niet bang voor complexe auto

Ondanks de steeds complexere aard van auto’s blijft de ANWB de komende jaren mikken op pechhulp langs de weg. De duizend wegenwachters die Nederland nu telt, helpen negen van de tien door panne getroffen automobilisten weer op weg in hun eigen auto en dat moet zo blijven.

Innovatiecentrum

“Onze leden willen niet weggesleept worden bij pech”, weet een woordvoerder van de ANWB. “Ze willen dan snel en goed geholpen worden en daarna verder rijden in hun eigen auto.”

Dat lukt echter niet zomaar. Het vereist constante investeringen in pechhulpverlening. Een voorbeeld daarvan is het gloednieuwe expertise- en innovatiecentrum van de Wegenwacht in de Vinexwijk Ypenburg bij Den Haag. Minister Camiel Eurlings van Verkeer opent het centrum maandag officieel.

“Ik hoor op feestjes vaak verhalen over auto’s die steeds moeilijker te repareren zijn door de oprukkende elektronica en computertechnologie”, zegt Erwin Peters, manager onderzoek en ontwikkeling bij het innovatiecentrum. “Ik leg dan iedere keer maar uit dat auto’s inderdaad steeds complexer worden, maar dat we daarop anticiperen. We verzinnen steeds nieuwe oplossingen voor problemen. En dat lukt, want de afgelopen jaren is het percentage auto’s dat we moeten wegslepen niet gestegen.”

Fout tanken

Tijdens een rondleiding door het nieuwe onderkomen geeft Peters een beeld van de meest recente ontwikkelingen in pechhulpverlening. Hij showt onder meer de nieuwste versie van een leegpompinstallatie, waarmee verkeerd getankte brandstof uit een tank kan worden verwijderd. “Daarmee gaan automobilisten nog steeds erg vaak in de fout. Jaarlijks tanken Nederlanders ongeveer 800.000 liter verkeerde brandstof.”

In het innovatiecentrum werken de ANWB-technici niet alleen aan dit soort apparaten. Het onderhoud van het wagenpark van de Wegenwacht heeft hier ook plaats. Nieuwe wegenwachtauto’s krijgen hier een interieur op maat, met 220 voltstroomvoorziening en allerhande gereedschap, zoals lasapparaten, compressoren en leegpompinstallaties.

Technische databank

Sinds eind jaren negentig beschikt de ANWB verder over een databank met technische informatie over alle denkbare automerken en -types. Wegenwachters en medewerkers van het innovatiecentrum vullen deze informatiebron dagelijks aan met allerhande tips. De wegenwachters kunnen dagelijks van 07.00 uur tot 23.30 uur terecht bij een helpdesk met gespecialiseerde telefonisten, die ook is gevestigd in het centrum. Zij werken vaak in deeltijd en een aantal medewerkers is ook zelf actief als wegenwacht.

“Jaarlijks zijn onze wegenwachters goed voor 1,3 miljoen hulpverleningen”, rekent Peters voor. “Meestal lossen we problemen op, maar er gaat ook wel eens iets mis. Wij gaan met die dossiers aan de slag en proberen alsnog oplossingen te vinden. Als dat lukt, geven we de nieuwe informatie via nieuwsbrieven en via de helpdesk door aan onze mensen.”

Bron: ANP

ANWB Pech Top 10

1. Starthulp

2. Lekke band

3. Accu defect

4. Deur op slot

5. Dynamo/ elektrische storing

6. Problemen met startmotor

7. Verkeerde brandstof getankt

8. Koppakking

9. Kabelbreuk

10. Distributieriem

Bron: RTL nieuws

Reageer op dit artikel