nieuws

Reddingsplan auto-industrie Amerika komt niet door Senaat

Ondernemen

Reddingsplan auto-industrie Amerika komt niet door Senaat

De Amerikaanse Senaat is het donderdag niet eens geworden over een reddingsplan van 14 miljard dollar voor grote Amerikaanse autofabrikanten. Dat maakte de Democratische fractievoorzitter Harry Reid bekend. “Het is einde verhaal”, aldus Reid na een urenlange onderhandelingsronde tussen de senatoren. De kansen dat het Congres het plan dit jaar nog aanneemt zijn daarmee verkeken. “Ik zie er tegenop morgen naar Wall Street te kijken. Het zal geen mooi gezicht worden”, stelde Reid.

Hij refereerde ook aan de Amerikanen die afhankelijk zijn van de auto-industrie. “Miljoenen Amerikanen zullen direct geraakt worden. Het zal voor velen een slechte kerst worden.” En: “Ik ben vreselijk teleurgesteld dat het niet lukt tot een conclusie te komen. De verschillen waren te groot.”

De Democraten, die het reddingsplan voorstelden, hebben in de Senaat slechts een kleine meerderheid. Veel Republikeinen lieten voorafgaand aan de vergadering al weten zich hevig tegen het plan te zullen verzetten. Zij geloofden niet dat het plan de drie bedrijven uiteindelijk op de been zou kunnen houden.

Een procedurele stemming bevestigde het slechte nieuws voor General Motors, Ford Motor en Chrysler. Het voorstel kreeg niet de benodigde zestig stemmen om goedgekeurd te worden.

Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden stemde woensdag wel in met het plan dat het voor de drie grote autobedrijven mogelijk zou maken goedkope korte termijnleningen af te sluiten bij de overheid. Instemming van de Senaat was daarvoor echter ook noodzakelijk.

Het Witte Huis dat eerder instemde met het reddingsplan, liet teleurgesteld weten dat deze maatregel de beste is om “wanordelijke faillissementen” te voorkomen. President George Bush zal de overgebleven opties om de auto-industrie te helpen opnieuw evalueren. Welke opties dit zijn, maakte de zegsman van de president niet bekend.

GM onderzoekt faillissement

GM en Chrysler zeiden eerder dat ze mogelijk het einde van het jaar niet halen als ze geen steun van de overheid krijgen. Ford dreigt niet direct om te vallen, maar wil graag krediet krijgen als de financiële situatie van het concern verslechtert. GM maakte donderdag bekend een juridisch team in de arm te hebben genomen dat moet onderzoeken of het bedrijf zich aan moet melden voor faillissement.

De algemeen directeur van GM, Rick Wagoner, zei tegen Wall Street Journal te geloven dat een faillissement nog niet noodzakelijk is. In de afgelopen weken is echter een team samengesteld met onafhankelijke adviseurs die moeten bepalen of het gevoel van Wagoner juist is.

Als de regering de autobouwers niet uit de brand helpt, verliezen mogelijk 2,5 miljoen Amerikanen hun baan. Ook dreigt volgens politici en analisten een ‘tweede kredietcrisis’ omdat autobedrijven honderden miljarden dollars aan schulden hebben die dan niet meer kunnen worden afbetaald.

Steunfonds

Vrijdag maakte het Witte Huis bekend dat de Amerikaanse regering overweegt het eerder dit jaar ingestelde steunfonds van 700 miljard dollar voor de financiële sector, ook aan te spreken om de zieltogende autosector te helpen. Volgens woordvoerster Dana Perino zou een ineenstorting van de automobielindustrie “zware gevolgen” hebben voor de gehele Amerikaanse economie. Het Witte Huis moet nu naar eigen zeggen “andere opties overwegen”.

Ook het ministerie van Financiën is bereid eerste hulp te verlenen aan de autosector. “Omdat het Congres verzuimd heeft in te grijpen, staan wij klaar om een faillissement te voorkomen totdat het Congres weer bij elkaar komt en actie onderneemt om om de levensvatbaarheid van de industrie op de lange termijn zeker te stellen”, aldus woordvoerster Brookly McLaughlin.

De Democratische voorzitter van het Huis van Afgevaardigden Nancy Pelosi riep vrijdag het ministerie van Financiën en het stelsel van centrale banken, de Federal Reserve, op om de autofabrikanten met noodkredieten op de been te houden. Een woordvoerder van de Fed wilde op dat verzoek niet reageren.

Faillissementsbescherming

De autobedrijven zouden er voor kunnen kiezen een zogenoemde Chapter 11-procedure (faillissementsbescherming) aan te vragen. Daarmee blijven ze wel operationeel, maar winnen ze tijd voor zichzelf om te reorganiseren.

Europese dochterbedrijven, waaronder Saab, Opel en Volvo, zullen niet direct worden meegezogen in een Chapter 11-regeling, Wel kunnen zij verkocht worden aan de hoogste bieder zodat het moederbedrijf schulden kan aflossen. Zowel General Motors als Chrysler heeft aangegeven deze optie te onderzoeken.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel