nieuws

Hamer en ARN: Niet investeren, wel droogleggen

Ondernemen

Hamer en ARN: Niet investeren, wel droogleggen

Tien dagen. Dat is de tijd die een sloopauto ‘nat’ op een autodemontagebedrijf mag staan. Daarna móéten brandstof, rem-, koel-, airco- en ruitenwisservloeistof en motor- en transmissieolie veilig en schoon afgetapt zijn. Voor 230 van de 260 ARN-autodemontagebedrijven geen probleem. Zij hebben een professionele droogleginstallatie. Dat geldt niet voor de overige 380 Nederlandse autodemontagebedrijven. Die zijn veelal te klein om zo’n investering terug te verdienen.

Op een oplegger

Geen punt, vanaf 1 juni rijdt de oplossing iedere 10 dagen hun terrein op. Hamer Installatietechniek heeft voor ARN een complete droogleginstallatie op een oplegger gebouwd. In die oplegger staat een schaarhefbrug. Het takelsysteem van de oplegger zet de auto daarop. Vindt het bedrijf dat makkelijker, dan komt de auto binnen via de zijkant met een heftruck.

Alles aan boord

Natuurlijk zijn ook alle vaten voor de vloeistofopslag aan boord. Wil het demontagebedrijf de afgetapte brandstof graag zelf houden? Geen punt. Is er geen stroom? Ook geen punt. De oplegger heeft zijn eigen aggregaat aan boord.

En de kosten? Die vallen mee. Voor 50 euro per auto staat de mobiele drooglegunit voor de deur.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel