nieuws

Cor Bels Autotechnicus van het Jaar 2008

Ondernemen

Cor Bels van VAG-dealer Wittebrug uit Leidschendam mag zich twee jaar lang de Autotechnicus van het Jaar noemen. In een razendsnelle eindstrijd met vier ijzersterke concurrenten had Bels zijn zenuwen het best in bedwang. Sven van Grimhuizen van Auto Borchwerf Roosendaal (ook VW!) werd Autotechnicus van de Toekomst.

Cor Bels Autotechnicus van het Jaar 2008

In de finale van de Autotechnicus van het Jaar-verkiezing kom je niet zomaar. Het begint ermee dat je werkgever je zo goed moet vinden, dat hij je voor de competitie opgeeft.

Eerst theorie

Is die horde genomen dan wacht de theoretische voorronde op een van de regionale praktijkcentra van Innovam. Pas als je je daar bij de beste tien van Nederland kwalificeert, ben je klaar voor het echte werk: de praktijkronde in de examenwerkplaats van Innovam in Nieuwegein.

Pittige praktijkopdrachten

Daar wachten een reeks pittige praktijkopdrachten die je onder tijdsdruk tot een goed einde moet brengen. Lukt dat zo goed dat je bij de beste vijf hoort, dan, maar ook pas dan, heb je het op zak: het ticket voor de finale.

Extra kwaliteit

Autotechnicus is een veelzijdig vak en de finale vraagt naast theoretische kennis en praktische vaardigheid om nog een extra kwaliteit: stressbestendigheid.

Theater

Allereerst omdat de Innovam-examenwerkplaats is omgebouwd tot theater. De stoelen zijn gevuld met familie, vrienden, belangstellenden, werkgevers, branchebobo’s en sponsors en tussen de stoelen door bewegen zich de beeld- en geluidmensen van RTL-autowereld.

Innovam 60 jaar

“Laat maar komen die vragen”, denk je dan. Maar nee, zo werkt het niet. Eerst geeft presentator Allard Kalff even het woord aan de directeur van Innovam. Die vertelt dat zijn organisatie vandaag 60 jaar oud is en dat we de komende 60 jaar nog heel wat van Innovam mogen verwachten.

Nog even een praatje

Daarna stelt Kalff de Trucktechnicus van het Jaar voor aan het publiek en maakt hij een babbeltje met de jury. Kalff vertelt wanneer RTL de verkiezing uitzendt, neemt de Autotechnicus van de Toekomst-verkiezing door, laat een mevrouw van OOMT vertellen waarom deze verkiezingen zo belangrijk zijn en laat dat nog eens dunnetjes overdoen door de vertegenwoordigers van hoofdsponsors Maintec en Valeo.

De laatste voorzitters

Langzamerhand wordt nu ook de meest doorgewinterde autotechnicus toch echt een beetje zenuwachtig, maar van beginnen is nog geen sprake. Eerst nog meer mensen het podium op. En eindelijk, ja eindelijk, als ook de laatste voorzitters het podium verlaten hebben, begint de wedstrijd.

Vragen, vragen vragen

Nu gaat alles plotseling heel snel. Hoe komt het dat deze linkervoorband schuin is afgesleten? Bereken de zuigerspeling? Wat is er onveilig aan deze situatie? Bereken de nakoeling van deze airco? Hoe heten de twee aansluitingen van een diode? Wat is er mis met dit CAN-bussignaal? Welke spanning staat er op de signaaldraad van deze lambdasonde? Bereken het effect op spoorbreedte en schuurstraal? Wat betekent foutcode P1131? Welk percentage van de remkrachten nemen de achterwielen voor hun rekening en wat is je conclusie?

Formule 1-tempo

En zo gaat dat door. In een moordend tempo. Allard Kalff vuurt de vragen in Formule 1-tempo op de vijf toppers af en maakt snellere rondetijden dan ooit tevoren. Bedenktijd? Je kunt toch al denken terwijl de vraag gesteld wordt! En dan is het allemaal al weer voorbij en begint het wachten op de uitslag.

AMT voor het leven

Cor Bels blijkt uiteindelijk de snelste en meest stressbestendige. Hij wordt overladen met bloemen, waardecheques, heel veel andere prijzen én een abonnement voor het leven op Auto & Motor TECHNIEK.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Filmpje: Autotechnicus van de toekomst

Behalve Bels verdient ook Sven van Grimhuijzen de felicitaties. De leerling autotechnicus van het Markiezaat College in Bergen op Zoom is Autotechnicus van de toekomst geworden. Maar voor hem gelukkig geen zenuwslopende finaleronde. Voor de autotechnici van de toekomst was de praktijkronde de finale.

Reageer op dit artikel