blog

Column: Olie verversen in 2030?

Ondernemen 1555

Column: Olie verversen in 2030?

Disruptie, transitie, zelfrijdende auto’s, van bezit naar delen. Het zijn de buzzwoorden van nu. Daarbij wordt gezegd dat het aantal auto’s snel zal afnemen. In 2030 is de verbrandingsmotor in Amsterdam taboe en sommigen beweren dat er dan in Nederland 90 procent minder auto’s rondrijden. 8 miljoen minder!

De paar 100.000 overblijvers zijn zelfrijdend, rijden op afroep en delen we. Bezit is uit den boze. Het wagenpark is dan qua grootte vergelijkbaar met dat van 1963. Garagebedrijven leggen het loodje en rijscholen, truckers, taxi- en Uber-chauffeurs zijn overbodig… Interessante voorspellingen. Maar al is autodelen interessant in steden, bezit blijft favoriet. Dat komt mede doordat de autokosten ten opzichte van de totale huishoudkosten sinds de jaren 60 gedaald zijn, ondanks hoge belastingen.

Autodelen vervangt bezit, maar ook ov-ritjes. Het kan de groei van het wagenpark tegengaan, niet het wagenpark wegvagen. Het is onmiskenbaar dat dingen veranderen. Digitalisering, milieu-eisen, groei van steden, de wens om geopolitiek minder afhankelijk te zijn, kosten van files en de opkomst van Tesla zijn daar debet aan. Echter, de snelheid en de impact van de veranderingen zijn betwistbaar.

Het leuke van voorspellingen is dat iedereen ze kan doen en niemand erop afgerekend wordt. In 1995 werd John Wallace, woordvoerder van Fords elektrischevoertuigprogramma, gevraagd naar de toekomst van volledig elektrische auto’s. Wallace gaf aan dat hij rond 2010-2015 het marktaandeel in en rond de steden inschatte op 10 tot wellicht zelfs 20 procent. Verder zei hij: “Voorspellen is leuk, want iedereen is over 20 jaar vergeten wat ik voorspeld heb.”

Ik deed onderzoek naar eerdere transities en innovaties. Daaruit blijkt dat vrijwel alle toekomstvoorspellingen niet, of pas veel later, uitkwamen. Maar, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Accuprijzen zijn sneller gedaald dan gedacht, maar bij snelle massale omschakeling naar EV treden allerlei problemen op. Denk aan de capaciteit van het stroomnet, productie, ontginning van zeldzame grondstoffen en de politieke druk om de verbrandingsmotor te houden vanwege werkgelegenheid. Verder nemen belastingkortingen af voor EV’s, terwijl ook plug-in hybrides CO2-supercredits krijgen.

Er rijden nu bijna 10 miljoen auto’s en busjes in Nederland. Waarvan 66.000 volledig elektrisch. Dat is 0,66 procent. Er wordt verwacht dat er in 2030 2 miljoen volledig elektrische auto’s zijn. Dertig keer zoveel. In elf jaar! Dan nog zijn er 8 miljoen verbrandingsmotoren. Die trage vervanging komt mede doordat onze auto’s gemiddeld ruim tien jaar oud zijn. Een auto met verbrandingsmotor die in 2025 wordt gekocht, rijdt in 2030 nog rond. Nou ja, behalve in Amsterdam dan.

Jan Wouters

Portret Jan Wouters, columnist AMTStudeerde aan de HTS Autotechniek en de TU/e Technologie & Innovatiebeleid. Hij deed onderzoek naar de opkomst van de Wankelmotor, zowel in technologische als in politiek-economische zin. Jan schreef een boek over de geschiedenis van de elektrische auto en via zijn bedrijf Wautomotive geeft hij lezingen over de toekomst van mobiliteit, inclusief de hernieuwde opkomst van waterstof, ontwikkeling van verbrandingsmotoren, elektrische auto’s en de automatisering van bestuurderstaken.
Reageer op dit artikel