blog

Column: De schijn tegen

Ondernemen 1131

2 april 2019. Een oudere man zet zijn handtekening onder de koopovereenkomst voor een occasion. De verkoper, een dealerbedrijf, heeft zijn auto net gekeurd en hem het advies gegeven zijn auto in te ruilen. De kosten om de auto door de APK te krijgen zouden meer dan € 2.000,- zijn. Daardoor zou inruilen het verstandige alternatief zijn.

Column: De schijn tegen
Van Abeelen APKJ is een APK-station voor lichte en zware voertuigen met een vestiging in Hilvarenbeek, Breda, Den Bosch en Sprang-Capelle. Van Abeelen keurt alleen en repareert niet. Mark van Abeelen is de zoon van de oprichter en vormt samen met zijn broer de huidige directie. Meer weten? Kijk op www.abeelen-apk.nl

Zou! Zijn zoon is sceptisch en biedt de auto bij ons aan voor een second opinion-APK. Resultaat: enkel een defect achterlicht en een ingescheurd ruitenwisserblad voorkomen dat de auto direct goedgekeurd kan worden….

4 april 2019. Een jonge voertuigeigenaar laat haar Mazda keuren bij een fastfitter. De auto wordt afgekeurd op een defect stadslichtje, slechte licht-donkerscheiding bij het linker dimlicht en een uitlaatlekkage. Reparatieofferte voor het verhelpen van de APK-afkeurpunten: € 1.335,-, waarvan € 1.290,- voor een compleet nieuwe uitlaat.

Ze vertrouwt het niet en laat een second opinion bij ons keuringsstation uitvoeren. De afkeurpunten komen overeen. Wel blijkt de uitlaat slechts minimaal te lekken bij een klemverbinding. Dat is makkelijk te verhelpen zonder onderdelen te vervangen….

het AD doet onderzoek naar APK. Er wordt gesjoemeld is de uitkomst. De branche trekt het onderzoek in twijfel, maar … waar rook is, is vuur?

12 april 2019. Het AD pakt groot uit naar aanleiding van eigen onderzoek: “Autobedrijven veinzen gebreken bij de APK.” De autobranche is er als de kippen bij om de betrouwbaarheid van het onderzoek in twijfel te trekken. Aan het onderzoek zou nog veel meer mis zijn dan aan de verdachte keuringen.

Natuurlijk betrof het geen gedegen wetenschappelijk onderzoek, maar het blijkt wel héél makkelijk om misstanden op te sporen. Alleen in de week voorafgaand aan het AD-artikel werden wij er dus al twee keer mee geconfronteerd.

Het is niet de eerste keer dat journalisten de gevoeligste plek van de Nederlandse APK precies weten te raken en daarmee het vertrouwen van autobezitters in ons unieke systeem aantasten. Het is dan makkelijk om met het vingertje naar de journalisten te wijzen, maar in de toekomst zijn soortgelijke nieuwsartikelen niet te voorkomen als het aantal misstanden niet drastisch afneemt.

Als de branche het consumenten- en politieke vertrouwen in het huidige APK-systeem wil behouden en daarmee de toekomst ervan zeker wil stellen, dan adviseer ik om onderstaande tips ter harte nemen:

– Meld een afkeuring ALTIJD af en doe dit voor je met de klant gaat bellen.
– Maak voor de klant een DUIDELIJK verschil tussen de minimale reparaties, noodzakelijk voor een goedkeuring, en de reparaties die je aanbeveelt voor een betrouwbaar functioneren op langere termijn.
– Maak GEEN misbruik van de onwetendheid van de voertuigeigenaar.

Kort gezegd: wees eerlijk en transparant. Daarmee voorkom je wat de genoemde dealer en fastfitter ondervonden: een trouwe klant armer en negatieve mond-tot-mondreclame rijker.

Reageer op dit artikel