blog

Welke aandrijflijnen kiezen Duitse autofabrikanten?

Ondernemen 2197

Het voordeel van het werken in een internationale organisatie is dat je bij gesprekken nieuwe inzichten krijgt. In een ander land kan er naar dezelfde zaken anders gekeken worden. Het zorgt zo af en toe ook voor dilemma’s.

Welke aandrijflijnen kiezen Duitse autofabrikanten?
Net voor de CES kondigt Volkswagen zijn mobiele snellader aan, die vier elektro-auto’s tegelijk kan bijladen. Gevolgd door de aankondiging in Las Vegas dat VW een groen energiebedrijf Elli begint.

Zo sprak ik bij een internationale boardmeeting van DAT Group met een vertegenwoordiger van VDA, de Duitse belangenorganisatie van automobielfabrikanten.
Tijdens een diner gooide hij een voor hem heikel punt op tafel: “Welke keuzes maken jullie landen om de klimaatdoelen te gaan halen? Geloven jullie in enkel volledig elektrische aandrijvingen of zal het een mix blijven in de komende jaren?”

Deze vraag wordt momenteel door de leden van VDA zeer divers beantwoord. Zo heeft Volkswagen een offensief aangekondigd om komende jaren enkel en alleen op volledig elektrisch aangedreven auto’s in te zetten. Volkswagen gelooft erin dat het beter is om alle investeringen te concentreren op enkele zaken in plaats van ze te spreiden.
Andere Duitse fabrikanten geloven niet dat er maar één richting is om de doelen te behalen. Zo investeren BMW en Mercedes-Benz in meerdere typen van aandrijflijnen, zoals waterstof en hybridetechnieken. Zo willen zij ook in de toekomst wereldwijd relevant blijven.

Alhoewel alle fabrikanten over flinke investeringskracht beschikken, kunnen ze allemaal het geld maar één keer uitgeven. En welke keuze zal toekomstbestendiger zijn? Dit is dan ook gelijk waar

Jasper Verweij

Jasper Verweij is directeur van DAT Nederland. Hij is verantwoordelijk voor de SilverDAT-productlijn in Nederland, met onder meer een modern (schade)reparatiecalculatiesysteem. Daarnaast houdt hij een website en een blog bij over alles rondom kentekens.Jasper Verweij is directeur van DAT Nederland. Hij is verantwoordelijk voor de SilverDAT-productlijn in Nederland. Daaronder valt een (schade)reparatiecalculatiesysteem. Daarnaast houdt hij een website en een blog bij over alles rondom kentekens.

de schoen wringt volgens de VDA-vertegenwoordiger. Een verkeerde keuze kan namelijk een heel grote impact hebben. Niet alleen staan er talloze banen op het spel, maar ook het aanzien van Duitsland als richtinggevende technologienatie speelt een belangrijke rol.

Deze argumenten spelen in Nederland veel minder een rol. Wij kiezen er liever voor om een gidsland te zijn bij de adoptie van nieuwe technologieën als EV’s of zelfrijdende auto’s. Dit beeld over Nederland werd ook bevestigd door de VDA-vertegenwoordiger.
Toch hebben keuzes in ons buurland impact op de Nederlandse werkplaats. Een garage gericht op alleen volledig elektrische voertuigen moet andere keuzes qua equipment en scholing van personeel maken dan een werkplaats die de komende jaren alle aandrijfvarianten blijft ondersteunen.

Bereid je je voor op een volledig elektrische toekomst, of zal je werkplaats alle varianten blijven ondersteunen? Een dilemma dat niet enkel voor Duitse fabrikanten is voorbehouden.

Reageer op dit artikel