blog

(F)Outlander PHEV: van fiscaal troetelkind tot mobiele vluchteling

Ondernemen 11493

Veel mensen maken zich zorgen om het klimaat. En we willen er met zijn allen ook echt wel iets aan doen. Zeker als iemand anders betaalt. Zo kon het gebeuren dat de hybride met stekker vanaf 2013 in no-time ons land veroverde. Nu het fiscale infuus er langzaam uitgaat, verdwijnen ze weer net zo snel uit het straatbeeld. VWE presenteert de cijfers. En het klimaat? Ach dat kun je wel raden…

(F)Outlander PHEV: van fiscaal troetelkind tot mobiele vluchteling
Wie onderweg oplet, wist het al. Nu het fiscale infuus eruit gaat, verlaten de PHEV's in drommen ons land. VWE geeft de cijfers.

Lees even mee in het persbericht van VWE: “De export van gebruikte plug-in hybrides is dit jaar sterk gestegen. In de eerste twee maanden van het jaar zijn er al 1875 plug-in hybrides geëxporteerd, een groei van 235 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.”

grafiek PHEV export

Komt een PHEV binnen vijf jaar uit de lease, dan kan ook een tweede zakelijk rijder nog profiteren van een restje lage bijtelling. Daarna is het meestal: Raus! (Bron: VWE)

Verkoopexplosie

VWE gaat nog even terug in de tijd: “Gestimuleerd door een lage bijtelling en andere fiscale voordelen, is de nieuwverkoop van plug-in hybrides in 2013 enorm gestegen. In dat jaar verviervoudigden de verkopen naar ruim 20.000 nieuwe auto’s, waarbij vooral de Mitsubishi Outlander en Volvo V60 zeer gewild waren. In 2015 stegen de verkopen verder naar ruim 40.000 nieuwe plug-in hybrides.”

Zonde

De Outlander werd een symbool van de lage bijtelling. Mitsubishi verbasterde tot Mitsubsidie en Outlander tot Foutlander. De techniek van die auto vonden we interessant, het proces van de massa-afleveringen ook. Maar over de kosten voor de belastingbetaler per uitgespaarde ton CO2 waren we minder enthousiast. En dan waren we nog te optimistisch ook. Om het voorzichtig uit te drukken: die belastingcentjes hadden beter besteed kunnen worden.

In 2015 stegen de verkopen verder naar ruim 40.000 nieuwe plug-in hybrides

Tweede zakelijke eigenaar

Goed, inmiddels zijn we vijf jaar verder en dat is ook de termijn waarvoor het bijtellingsvoordeel op zo’n auto gold. Dus komen de PHEV’s nu massaal vrij uit de lease. VWE legt uit wat er met die auto’s gebeurt: “Een deel van de gebruikte plug-ins wordt als occasion in ons eigen land verkocht, een deel gaat naar het buitenland. Begin 2018 vond 70 % van de verkochte occasions een nieuwe eigenaar binnen Nederland. Aangezien er met de meeste plug-ins toen nog een tijd lang van bijtellingsvoordeel kon worden geprofiteerd, zijn ook veel van dergelijke occasions zakelijk ingezet.

VWE-export PHEV's

De Outlander is niet de enige PHEV die zijn heil in het buitenland zoekt, maar hij gaat wel fier aan de leiding. (Bron: VWE)

Einde aan het voordeel

Inmiddels zijn er veel auto’s waarop het bijtellingsvoordeel afgelopen is, waardoor ze voor de zakelijke markt minder interessant zijn. Daar komt bij dat er nu grote aantallen vergelijkbare auto’s tegelijk op de occasionmarkt komen, waardoor het aanbod erg groot zou worden in vergelijking tot de vraag. Daarom worden er steeds meer plug-in hybrides geëxporteerd.”

Vaarwel…

Die 70 % die in eigen land blijft, is begin dit jaar al gedaald naar 54 %. En het einde is nog niet in zicht: “Het aantal geëxporteerde Mitsubishi Outlanders is dit jaar vervijfvoudigd. Er gingen alleen al in de eerste twee maanden van het jaar 893 plug-ins van dit model naar het buitenland. Daarmee is de Mitsubishi Outlander zelfs in de top 3 van alle geëxporteerde auto’s terecht gekomen.”

Ho ho, met CO2-reductie in België of Hongarije halen wij Parijs niet

Meer PHEV’s

Niet vreemd natuurlijk, dat een auto met zo’n naam over de grens verdwijnt, maar voor de duidelijkheid, het gaat niet alleen om de Outlander: “Ook de export van de Volvo V60 plug-in vervijfvoudigde.”

VWE-PHEV-exportlanden

Als Nederland ze niet meer wil, gaan de PHEV’s wel in België, Hongarije of Duitsland het klimaat redden. (Bron: VWE)

CO2 hier of daar?

Dat brengt ons bij de vraag of dat erg is, die export van gesubsidieerde PHEV’s? Vanuit milieu-overwegingen niet. Want zelfs al zouden die PHEV’s de CO2-uitstoot reduceren, de klimaatverandering is een wereldwijd probleem. Dus of een kilo CO2 nu hier (niet) uitgestoten wordt of in België of Hongarije, dat maakt voor de aardse broeikas geen verschil.

Het gaat om Parijs!

Maar ho ho, met CO2-reductie in België of Hongarije halen wij Parijs niet. Daarom moeten we als een dolle elektrische auto’s naar ons toe halen, die anders elders geen CO2 zouden uitstoten. Tot voor kort althans. Nadat het PlanBureau voor de Leefomgeving er aan had gerekend (en onder druk van de peilingen), maakte Minister Wiebes korte metten met het plannetje voor een cadeautje van € 6.000 (zegge: zesduizend euro!) op iedere elektrische auto vanaf 2021. “We moeten oppassen voor oversubsidiëring”, zegt hij nu ineens.

Hier en daar is dat rapport van het PBL ook wel weer grappig

Erwin den Hoed

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: “Artikelen maken waar ik trots op ben”. Zijn doel nu: “Mijn lezers en websitegebruikers blij maken”. Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd…

Over de schutting

Dat rapport van het PBL is natuurlijk taaie kost, maar voor ons zijn gelukkig alleen de elf pagina’s van de mobiliteitsparagraaf van belang. En hier en daar zijn die eigenlijk ook wel weer grappig. Want wat voor de auto geldt, geldt ook voor de brandstof. Klimaatverandering is een wereldwijd probleem, maar we pakken het landelijk aan. Dus lees even mee als het gaat over het verhogen van de brandstofaccijnzen, waardoor meer mensen over de grens gaan tanken: “Dan zal de nationale uitstoot van broeikasgassen sneller verminderen”. Heerlijk toch, gewoon bij de buren tanken en ons klimaatprobleem verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Niet investeren?

Betekent dat nou allemaal dat je je autobedrijf niet meer klaar hoeft te stomen voor een tijd met veel hybrides en EV? Vergeet het maar. Die tijd komt, ook zonder ‘oversubsidiëring’. Hoe je dat doet, dat klaarstomen? Daar komen we in het April-magazine van AMT op terug. Kun je zolang niet wachten? Kom dan naar Future Talk bij Porsche Center Gelderland. Heb je zelf al stappen genomen op EV-gebied? Je ervaringen kunnen een 6-delige geïsoleerde schroevendraaierset van Beta waard zijn…

Reageer op dit artikel