blog

Blog: I-Pace en Tesla op 1 en 2, en nu?

Ondernemen 3171

Meest verkochte automerk afgelopen decembermaand? Precies, Jaguar! Inmiddels zie je dat onderweg: de elektrisch aangedreven I-Pace is overal. In december verkochten de Nederlandse Jaguar-dealers er 2621. In één maand! Oh ja, en ze verkochten ook nog 30 nieuwe auto’s met verbrandingsmotor…, dertig!

Blog: I-Pace en Tesla op 1 en 2, en nu?
Nog net profiteren van de lage bijtelling: de I-Pace zie je echt overal. (Foto: Jaguar)

Merk nummer twee in december? Tesla. Dat kwam tot 2214 registraties. Opmerkelijke cijfers. De oorzaak is minder opmerkelijk: een verandering in de fiscale behandeling van elektrische auto’s. Vanaf 1 januari geldt voor het deel van de nieuwprijs boven de € 50.000 het hoge bijtellingstarief.

Vijf jaar voordeel

Leaserijders die al voor 1 januari met hun luxe elektrische speeltje de showroom uitreden, mogen nog de volledige aanschafprijs tegen het lage tarief van 4 % bijtellen. De hele leaseperiode lang.

28,1 % van alle Europese laadpalen staat in Nederland

Laadpalenkampioen

Goed, voor luxe dure elektrische auto’s vervalt dus een deel van het bijtellingsvoordeel. Maar de nultarieven in de MRB en de BPM blijven. Ook wat de laadinfrastructuur betreft laat de Nederlandse overheid zich niet onbetuigd. RAI-Vereniging stelde vast dat we midden vorig jaar over 32.875 publieke laadpalen beschikten. En dat daarmee 28,1 % van de Europese laadpalen in Nederland staat. Ter vergelijking: ons landje beslaat minder dan 1 % van het oppervlak van de EU.

Het gaat los!

Overigens gaan we vanaf 2021 pas echt los met de elektrische auto. Dat komt omdat er de komende jaren een reeks (meer) betaalbare elektrische auto’s op de markt komt. En omdat de ‘Klimaattafel Mobiliteit’ heeft geadviseerd om vanaf 2021 de aanschaf van zo’n auto met € 6.000 subsidie te ondersteunen. Het kabinet wacht de doorrekening nog even af, maar gaat dan die subsidie bovenop de huidige fiscale ondersteuning stapelen.

Erwin den Hoed

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: “Artikelen maken waar ik trots op ben”. Zijn doel nu: “Mijn lezers en websitegebruikers blij maken”. Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd…

Stapelgek

Over stapelen gesproken, deze stimulans voor de elektrische auto komt ook bovenop Europese regels. De EU eist namelijk van autofabrikanten dat de gemiddelde CO2-uitstoot van alle auto’s die ze in 2021 verkopen onder de 95 gram per kilometer blijft. Wie dat niet haalt wordt geconfronteerd met hoge boetes. En in 2030 moeten fabrikanten hun uitstoot nog weer 37,5 % verlaagd hebben.

Dikke bekeuring

Gelukkig voor de autofabrikanten wordt een verkochte elektrische auto daarbij voor 0 gram aangeslagen. Om de EU-eisen te halen, moeten fabrikanten dus het juiste aantal elektrische auto’s afzetten. Niet te veel, want de winstmarges op auto’s met verbrandingsmotoren zijn veel groter, maar zeker ook niet te weinig want het boetebedrag loopt al snel in de miljarden.

Parijs op papier

Kortom, het Nederlandse beleid gaat er niet voor zorgen dat er méér elektrische auto’s gebouwd worden. Het gaat ervoor zorgen dat een gróter déél daarvan naar Nederland komt. Dat mag dan het klimaat dan niet helpen, het helpt wel om de Nederlandse doelstellingen van het Parijse klimaatakkoord te halen.

Twee miljoen klanten!

Leuk, dit soort achtergrondkennis, maar voor auto-ondernemers eigenlijk niet relevant. Wel belangrijk is dat het overheidsbeleid veel elektrische auto’s naar de Nederlandse wegen gaat lokken. Heel veel! De doelstelling van twee miljoen in 2030 is hoog, maar niet eens echt irreëel. Is jouw autobedrijf daarop voorbereid? Zijn je autotechnici al op training geweest? Heb je je verdiept in de benodigde equipment? En heb je al één of meer laadpalen om te tonen dát je er klaar voor bent?

De I-Pace en Tesla’s zijn nog maar een voorproefje…

Meer blogs

In 2015 rekende Erwin aan de PHEV-subsidie. Hij vroeg zich af hoe hoog de kosten per uitgespaarde kg CO2 waren. Hoog, bleek uit zijn sommetjes. Maar nog niet hoog genoeg bleek later uit TNO-onderzoek. Voor zijn analyse van de effecten van de strenge Arnhemse milieuzone kreeg Erwin veel complimenten. Maar de reactie van AMT columniste Elske van der Fliert zette hem echt aan het denken: “Mooi stuk Erwin, en je hebt helemaal gelijk. Maar kun je je niet beter concentreren op de kansen die zo’n milieuzone biedt voor innovatieve ondernemers?”

Recente blogs van Erwin over heel andere onderwerpen: “Bovag wil af van zaterdagtoeslag“, “Olie niet verversen, wel factureren…, goed idee?”, een vervolg met reacties op dat artikel en “Winterbanden in de zomer, uitdaging voor het autobedrijf!“.

 

 

 

Reageer op dit artikel