blog

Bovag wil af van de zaterdagtoeslag, goed idee?

Ondernemen 1547

“De arbeidsvoorwaarden moeten met de tijd mee veranderen”, zegt Bovag. Klinkt mooi, wie kan daar nou tegen kunnen zijn? Tot je hoort wat Bovag ermee bedoelt: “Autotechnici moeten hun zaterdagtoeslag inleveren”. Goed idee?

Bovag wil af van de zaterdagtoeslag, goed idee?
Grootste probleem voor auto-ondernemers: “Hoe kom ik aan goed geschoolde autotechnici?” Zijn die makkelijker te vinden na afschaffing van de zaterdagtoeslag?

Vraag een auto-ondernemer naar zijn grootste zorg en je krijgt steevast hetzelfde antwoord: “Mijn werkplaatsplanning is overvol, maar hoe kom ik aan goede autotechnici om al dat werk gedaan te krijgen?”

Gouden kans

Hé, komt dat even goed uit, morgen loopt de CAO voor het Motorvoertuig- en Tweewielerbedrijf (MvT) af. Een gouden kans voor Bovag om zijn leden op dit punt een handje te helpen. We weten immers dat het werk in het autobedrijf geweldig is, maar vakbonden claimen dat de betaling achterblijft bij die in andere technische bedrijven.

Lagere lonen

FNV-onderhandelaar Albert Kuiper heeft cijfers: “In de CAOs voor de Metaal  & Techniek en de Grootmetaal staan hogere salarissen. Daar komt bij dat de bedrijven in die sectoren gemiddeld zo’n 15 tot 20 % boven CAO betalen. Al met al kom je zo aan een flink verschil in jaarsalaris: € 44.000 in deze sectoren tegen € 32.000 in de MvT-bedrijven.”

Al met al kom je zo aan een flink verschil in jaarsalaris

Uitstroom van autotechnici

Oef, dat is fors. En dan te bedenken dat autotechnici behoren tot de best opgeleide werknemers: “Voor wat betreft het aantal scholingsdagen staan ze in de Top 10 van alle beroepen.” Het gevolg laat zich raden. “We zien uitstroom van autotechnici naar de elektrotechniek, de hydraulica en vooral naar de ICT.”

Eerst de zaterdag

Kortom, hoog tijd voor een relevante loonsverhoging. De FNV eist 3,5 % voor het komende jaar. Eigenlijk nog bescheiden. Bovag ziet dat anders en wil voorlopig niet over een loonsverhoging praten. Eerst moeten de werknemers instemmen met het afschaffen van de zaterdagtoeslag, vindt Bovag.

Autotechnici behoren tot de best opgeleide werknemers. “Voor wat betreft het aantal scholingsdagen staan ze in de Top 10 van alle beroepen”, zegt FNV-onderhandelaar Albert Kuiper. Maar: “In de CAOs voor de Metaal & Techniek en de Grootmetaal staan hogere salarissen.”

Ik wil korting!

Hè?!? Juist nu de arbeidsmarkt op zijn aller krapst is, wil Bovag de autotechnici hun zaterdagtoeslag afnemen. Dat lijkt een beetje op de strandgast die op een snikhete dag eindelijk vooraan in de rij voor de ijscokraam staat en dan zegt: “Ik wil korting op mijn ijsje!”

Ouderwetse ijsjes?

Dat brengt ons bij de vraag of de ‘ijsjes’ die de werknemers in de MvT serveren niet meer bij de tijd zijn, zoals Bovag suggereert. “De vraag naar auto-onderhoud op zaterdag is niet zo groot”, zegt Kuiper. “De meeste klanten hebben hun auto dan zelf nodig. Ze brengen hun kinderen naar de sportvereniging, gaan zelf sporten of doen boodschappen. Bovendien is het lastig om aan onderdelen te komen op zaterdag en je kunt dan geen auto’s afmelden voor de APK”.

Hè?!? Juist nu de arbeidsmarkt op zijn aller krapst is, wil Bovag de autotechnici hun zaterdagtoeslag afnemen

Toeslag en motivatie

Kan zijn, maar voor sommige autobedrijven is zaterdagopening van hun werkplaats wel degelijk interessant: “Klopt, en die bedrijven kunnen ook gewoon op zaterdag open. En doordat ze hun autotechnici dan 33 % toeslag betalen, blijven die gemotiveerd. Valt die toeslag weg, zoals Bovag wil, dan hebben die medewerkers liever het weekend vrij.” Kuiper eindigt met de truckbedrijven: “Die werken altijd op zaterdag. Daarvoor betalen ze een toeslag van vaak wel 75 %. En dat doen ze graag.”

Oneerlijke concurrentie

Ondertussen blijft Bovag bij het ‘met de tijd mee’-argument: “Onbegrijpelijk dat de vakbonden vasthouden aan oude tradities en weigeren vooruit te kijken”, zegt onderhandelaar Fedde Monsma. “Autoverkopers krijgen de toeslag niet, net zo min als fietsenmakers.” En: “In de CAO Banden en Wielen voor bandenmonteurs is het werken op zaterdag geen probleem. Dat is oneerlijke concurrentie.”

Onbegrijpelijk dat de vakbonden vasthouden aan oude tradities en weigeren vooruit te kijken

Groei in bandenbedrijven?

Goed punt. Zouden er autobedrijven zijn die bandenbedrijf worden om onder de toeslag uit te komen? Als dat zo is, moet dat zichtbaar zijn in de jaarlijkse Garageformule Top 40 van Aumacon? Even bellen met directeur Clem Dickmann: “Interessante gedachte”, vindt hij, “maar de cijfers wijzen daar totaal niet op.”

Komt bekend voor

Zo blijft Bovag het tekort aan goede autotechnici negeren om ondertussen verder te werken aan de oplossing van een probleem dat toch op zijn minst veel kleiner is. Waar hebben we dat eerder gezien…? Oh ja, bij de afschaffing van de dividendbelasting. Geruststellende gedachte: Mark Rutte kwam tot bezinning, uiteindelijk.

Reageer op dit artikel