blog

Weinig elektrische auto’s door gebrek aan kennis autoverkoper?

Ondernemen 2184

Het klimaat verandert. En dat zou het kabinet graag veranderen. Hoe? Met ‘klimaattafels’ die ‘aan knoppen draaien’. Een heel belangrijke knop is de elektrische auto. Die zou wonderen kunnen verrichten. Maar helaas, de autoverkopers werken niet mee. Door gebrek aan kennis verkopen zij liever ‘fossiele auto’s’. Althans dat zegt onze staatssecretaris. Heeft ze gelijk?

Weinig elektrische auto’s door gebrek aan kennis autoverkoper?
Auto’s als deze Nissan Leaf vinden niet snel genoeg een koper, vindt onze staatssecretaris. Komt dat omdat autoverkopers niet goed getraind zijn? Of is er een andere oorzaak?

“Kabinet stuurt autoverkopers op cursus: verkoop stekkerauto’s moet omhoog”, kopte het AD gistermorgen. Tijdens het Radio 1 Journaal (om 6 over 9) lichtte staatssecretaris Stientje van Veldhoven die kop toe: “Iemand die 15 of 20 jaar fossiele auto’s heeft verkocht, verkoopt niet zo makkelijk een elektrische.”

Hoe dan wel?

Het is te hopen dat die ‘fossielenverkopers’ luisterden, want ze legde ook uit hoe het wel moet: “Kijk, dit is de aanschafprijs, dit kost het als u gaat ‘tanken’ en dit kost onderhoud.” Radio 1-presentator Jurgen van den Berg is niet overtuigd: “Autoverkopers, die kunnen toch sneeuw aan een Eskimo verkopen?!”

December 2013. Massa-afleveringen van Outlander PHEVs bij de Mitsubishi-dealer.

Niet waar

Gelukkig is ook Olaf de Bruijn uitgenodigd bij het radiogesprekje. De directeur van RAI-Vereniging legt uit dat ook zijn organisatie begaan is met klimaat en milieu, dat autoverkopers voor ieder nieuw model op training gaan, dat ze daar leren om alle voordelen van de nieuwe auto onder de aandacht van de klant te brengen. En: “Veel dealers hebben zelfs een speciale elektrische-auto-specialist.”

Te duur voor de particulier

En dat werkt: “Er worden tweemaal zoveel zuiver elektrische auto’s verkocht als vorig jaar.” De Bruijn plaatst wel een kanttekening: “Het is wel alleen zakelijke markt. De particuliere autokoper bereiken we niet. Voor hem of haar is er geen aanschafsubsidie, dus is de prijs te hoog.”

Elektrische auto’s verkoop je niet met verkooppraatjes maar met subsidie

Draaien aan alle knoppen

“Elektrische auto’s verkoop je niet met verkooppraatjes maar met subsidie”, concludeert presentator Van den Berg. De staatsecretaris ziet dat anders en babbelt nog wat na over het draaien aan alle knoppen: “Ook aan de kennisknop”.

Eind 2013 kwam ‘Pakjesboot 13’ uit Japan…

Nieuwe auto

Ondertussen dwalen mijn gedachten af naar maart 2013. Ik ben op controle bij mijn opticien. Hij is autoliefhebber. Hij rijdt een Subaru Forester en praat graag met mij over auto’s: “Ik heb een nieuwe besteld. Een Mitsubishi Outlander PHEV, ken je die?”. Ja, die ken ik

Alle hens aan dek

Vanaf april 2013 zou Mitsubishi zijn volledige capaciteit wijden aan Outlander PHEVs voor Nederland. De in der haast opgerichte PHEV Community Nederland volgde online de met PHEVs volgeladen schepen op weg naar ons land. En in december 2013 organiseerden Mitsubishi-dealers speciale afleveravonden voor tientallen auto’s tegelijk.

Betere verkooptraining?

Terwijl je een jaar daarvoor nog een kanon kon afschieten in de Mitsubishi-showrooms, was het er eind 2013 een compleet gekkenhuis. Uiteindelijk stokte de teller ergens rond de 11.000 verkochte Outlander PHEVs. Niet omdat er niet meer belangstelling was, wel omdat er niet meer productiecapaciteit was. Dankte Mitsubishi dit megasucces aan een betere verkooptraining?

Dag Forester

Nou nee. In de showroom hoefde niemand mijn opticien te overtuigen: “Ik kon het niet geloven”, zei hij. “Maar mijn boekhouder rekende het voor, en het klopt.” Dankzij een reeks fiscale cadeautjes ging hij als goedverdienende ondernemer een luxe SUV rijden voor minder dan een habbekrats. Natuurlijk had hij in zijn hart liever zijn Forester, maar tegen dit voordeel was zelfs zijn voorliefde voor Subaru niet bestand.

Was hij nou zo goed of waren het de 0 % bijtelling en de andere fiscale cadeautjes?

Niet alleen winnaars

Waar de een zóveel wint, verliest meestal een ander. In dit geval het klimaat. De Outlander PHEV was op zijn zachtst gezegd een wel heel kostbare manier om CO2-uitstoot te reduceren. Als ie dat al deed.

Niet aan de knopjes…

Nog veel langer geleden, was mijn jongste broer René een heel klein ventje. Hij kon net praten. Hij zat achterin de auto. Op schoot. Rechts voorin zat Oma. Kleine René zag daarin een potentieel gevaar en greep kordaat in: “Oma, niet aan knopjes zitten hoor.”

Misschien zou onze staatssecretaris zo’n goede adviseur ook wel kunnen gebruiken…

Reageer op dit artikel