blog

Blog: Van inkt naar bytes

Ondernemen 620

Stapels met werkorders op een bureau, aantekeningenbriefjes en een computerscherm waarop de screensaver overuren draait. Ik kwam het onlangs tegen bij een merkspecialist die (net als velen) omkwam in het werk. Op mijn vraag waarom de enorme stapel werkorders daar lag, antwoordde de ondernemer: “Die moeten allemaal nog gefactureerd worden, maar ik kom er niet aan toe. Sommige werkorders zijn al twee maanden oud…”.

Blog: Van inkt naar bytes

Ai, ik zag de ongerustheid in zijn ogen. Natuurlijk prima om je klant een factuur na te sturen, maar is twee maanden na uitgevoerde werkzaamheden niet te laat? Dan is de kans op ‘vergeten’ of wanbetalers toch wel wat groter. Zonde ook, want er zijn mooie, moderne hulpmiddelen beschikbaar om deze backofficewerkzaamheden gemakkelijker te maken.

Over naar de digitale werkorder?

De rol van de backoffice wordt steeds belangrijker bij klantcontact en efficiency. Dat kan je meer rendement opleveren. Wat weet jij of je receptionist bijvoorbeeld van je klant? Is er eerder al contact geweest? Wat is de status van zijn auto en wanneer verloopt de APK? Maar het gaat verder dan dat. Steeds meer autobedrijven gaan voor de digitale werkorder. De klant haalt zijn auto op, rekent direct af of krijgt de factuur per e-mail binnen en alles wordt keurig opgeslagen en is inzichtelijk. De autotechnici in de werkplaats werken ook digitaal. Dat maakt verslaglegging van werkzaamheden een stuk gemakkelijker. En ander voordeel is snelle beschikbaarheid van technische informatie.

Vraag je autobedrijven die ‘gedigitaliseerd’ zijn achterom te kijken, dan antwoorden de meesten: ‘ik snap niet hoe we dat eerder deden’. Doen, dus? Je bedrijf moet zich er voor lenen én je moet het willen. En als je het wil, waar begin je dan? Welke keuzes maak je en waar moet je rekening mee houden?

Leren van drie ondernemers

Heb jij ons Instant Magazine over Interne Digitalisering al gelezen?

In ons laatste online magazine staat het thema Interne digitalisering centraal. We bezochten drie bedrijven die heel verschillend werken. Carrec Technocenter groeit al jaren, maar werkt (nog) altijd met papier. Bosch Car Service AutoVreman in Zevenaar zit juist midden in de transitie van papier naar digitaal. Waar lopen zij tegenaan? En tot slot keken we mee bij Autoservice Stepelo in Haaksbergen. Al ruim drie jaar werken zij digitaal. Bevalt dit ondernemer Frank ten Dam, of heeft hij heimwee naar mappen met werkorders?

En om bij het thema aan te sluiten: we hebben de AMT Ondernemen van juni digitaal gemaakt, als Instant Magazine. Dan kun je hem gemakkelijk ‘meenemen’ op vakantie. Ik wens je veel leesplezier en een goede vakantie toe.

Reageer op dit artikel