blog

Column: Houd je hoofd koel

Ondernemen 2434

Daar zit je dan, je gelooft je oren niet en voelt je emotie toenemen, samen met je bloeddruk. Hoe kan dit? De klant wil zijn rekening niet pinnen of contant betalen, hij wil een factuur en is niet van plan vandaag te betalen. De situatie dreigt grimmig te worden.

Column: Houd je hoofd koel
Dingerdis Coach Center traint leidinggevenden die een Inspirator willen zijn voor hun team. Want mensen die in de richting geduwd worden waar ze al heen gaan, zullen niet harder lopen en juist tegenhangen. Maar mensen die geïnspireerd worden, krijgen zin in hun werk en zullen graag aan jouw doelen willen werken.

Een chef werkplaats staat tegenover een klant die niet wil betalen. Er was akkoord van de klant om de reparatie uit te voeren. De chef werkplaats kent de klant niet, het is een eerste bezoek. Facturen stuurt deze chef alleen aan klanten die hij al langer kent, iets wat hij de klant uitlegt. De klant wil er niets van horen, deze gaat niet betalen. De klant geeft aan net zolang te blijven staan tot hij zonder betalen weg kan gaan.

Daarop besluit de werkplaatschef de sleutels van de auto achter te houden, totdat er betaald is. Herkenbaar? Ik kom deze situatie regelmatig tegen in mijn werk. Mensen vragen dan hoe ik rustig blijf en hoe ik emotioneel reageren voorkom en zorg dat de situatie niet uit de hand loopt.

Je emotie onder controle houden is lastig, veel mensen worden overmand door emotie als reactie op een gebeurtenis die ze aangrijpt. Vooral op onrecht reageren we vaak emotioneel. Wat de meeste mensen doen, is hun emotie proberen te controleren. Ze voelen dat de emotie toeneemt en proberen die de kop in te drukken. Niet doen, probeer gewoon even een paar keer bewust adem te halen.
Wanneer we boos worden, komt ons hoofd vol te zitten met suggesties en gedachten. Mijn advies is: vecht niet tegen deze gedachten, maar sluit er vrede mee.

Geef je hoofd wat afleiding

Geef het opdracht te letten op je ademhaling. Haal vervolgens één of twee keer diep adem. Adem in en langzaam weer uit, focus je door het heel bewust te doen. Zo sluit je vrede met je brein en word je snel rustiger. Luister dan naar de adviezen en meningen in je hoofd en neem een rationele beslissing. Het voorkomt emotionele acties, of dat je dingen zegt waar je spijt van krijgt.
Deze werkplaatschef bleef rustig. Toen er geen argument kwam waarom de klant niet wilde betalen, stopte de chef met argumenteren en gaf de klant de mogelijkheid er nog even aan de koffietafel over na te denken.

Het hoofd koel houden in een gespannen situatie leverde deze werkplaatschef zelfs een nieuwe klant op. De klant besloot na een half uurtje toch te betalen. De volgende dag belde de zoon van deze klant op om een afspraak te maken voor reparatie aan zijn auto, op advies van zijn vader…

Hoe je klanten krijgt door het hoofd koel te houden en een keer diep adem te halen…

Wil je meer columns van onze columnisten lezen klik dan hier voor een overzicht.

Reageer op dit artikel