artikel

Autobedrijf Marco van Beek gelooft in toekomst ondanks telematica

Ondernemen 5666

Telematica mag dan een sluipmoordenaar voor universele autobedrijven zijn, toch ziet Marco van Beek nog genoeg mogelijkheden voor autobedrijven. Hij investeerde daarom in een nieuw pand. “Van buiten is het niets bijzonders. Het pand heeft veel glas, zoals elke blokkendoos, maar van binnen wilde ik er echt iets van maken.”

Als je elk jaar vijf procent van je klanten verliest, ben je na tien jaar 40 procent van je oorspronkelijke klantenbestand kwijt. Volgens Marco van Beek, ondernemer in Steenwijk, staat ons dat allemaal te wachten. “De sluipmoordenaar is telematica; het is de nagel aan de doodskist van het universele autobedrijf. In de tijd dat ik in het Bovag-bestuur zat, heb ik ervoor gestreden om desnoods met een shovel bij Brussel binnen te rijden om de regelgeving verplicht te gaan stellen, zodat wij ook met de auto kunnen praten.”

Volgens Marco van Beek zijn de universele bedrijven sneller, aardiger en vriendelijker dan de dealerbedrijven. Universele bedrijven zijn altijd bereikbaar, kennen de klant bij de voornaam en beschikken over alle ingrediënten om de komende jaren te overleven. En toch denkt Marco dat er voor klanten straks meer voordelen zijn te halen bij de dealer, dan bij het universele bedrijf. “Op het moment dat de auto een signaal verstuurt dat de olie ververst moet worden of de remblokken vervangen moeten worden, dan krijgt de dealer dat berichtje binnen, en niet het universele autobedrijf”, aldus
Marco.

Achter de sfeervolle receptiebalie staat servicemanager/werkplaatschef Henk. Hij kreeg het voor elkaar om met vier technici net zoveel omzet te draaien als voorheen met zes.

Achter de sfeervolle receptiebalie staat servicemanager/werkplaatschef Henk. Hij kreeg het voor elkaar om met vier technici net zoveel omzet te draaien als voorheen met zes.

‘Alles draait om telematica’

Dealers vergaten altijd om de klant op tijd te bellen voor APK, remmenservice of een onderhoudsbeurt. Ondertussen was de klant al bij een ander geweest of had hij al een andere auto gekocht. Dankzij telematica zijn de dealers nu wel in staat om op tijd de klant te bellen. Als de dealer oplet en dat signaal wordt door een centrale backoffice opgepakt, bij de juiste receptionist neergelegd en die gaat er op de juiste manier mee om, dan heeft dat alleen maar voordelen voor de klant. Marco: “De toekomst van autobedrijven draait om telematica.

Telematica is een sluipmoordenaar die stap voor stap klanten bij ons zal wegnemen.

Ik denk dat er de komende vijf tot tien jaar voor het onafhankelijke autobedrijf niets aan de hand is. Die tijd kunnen we prima overleven. Maar telematica is een sluipmoordenaar die stap voor stap de klanten bij ons zal wegnemen en naar de dealer haalt. Als de autofabrikanten het in Brussel voor elkaar krijgen om hun data niet te hoeven delen, dan gaat het voor de universele bedrijven mis.”

‘Bosch koos ervoor ons niet te helpen’

Autobedrijf Marco van Beek sloot zich in 2009 aan bij Bosch Car Service. “Bosch is in staat om de telematica bij het universele autobedrijf te houden, maar gaat dat niet doen. Dat verwijt ik de topman van Bosch, die gekozen heeft voor de autofabrikanten. Die willen dat Bosch en andere toeleveranciers het onafhankelijke autobedrijf niet met telematica gaan ondersteunen.

Zo voel ik het. Er is geen enkel initiatief vanuit Bosch geweest om de universele autobedrijven op het gebied van telematica te helpen. En dan bedoel ik niet de dongelvariant, maar de echte online telematica.”

Autobedrijf Marco van Beek is nu bij Vakgarage aangesloten. Maar die overstap maakt toch geen enkel verschil als het om telematica gaat? Vakgarage is immers geen toeleverancier van de OEM’s en kan dus sowieso niets doen wat Bosch eventueel zou kunnen. Marco: “Het gaat mij erom dat Bosch het wel zou kunnen, maar ervoor gekozen heeft om het niet te doen. Dat vind ik kwalijk.”

Het is verbazingwekkend hoe mooi een blokkendoos kan zijn. Het Vakgarage Professional-logo knalt eruit.

Neem je het oude bankstel mee?

Het ene bedrijf maakt veel werk van de zakelijke markt, het andere laat het links liggen. Niet iedereen wil een mobiliteitspartner van leasemaatschappijen en fleetowners worden: hoge eisen, scherpe prijzen, veel omzet, maar weinig winst. Binnen Vakgarage is er een aparte groep van op dit moment 137 Vakgaragisten die zich ‘Professional’ mogen noemen.

Zo’n Professional is vaak iets groter dan de gemiddelde Vakgarage, heeft iets meer monteurs en bruggen en kan de extra kosten en voorwaarden aan, die nodig zijn om succesvol te worden op de zakelijke markt. Autobedrijf Marco van Beek is zo’n Professional. Verder is de overstap van Bosch Car Service naar Vakgarage niet zo spectaculair.

Marco maakt de vergelijking met het kopen van een nieuw huis. Neem je dan het oude bankstel mee? Het zit nog best goed, maar ‘t is ook wel aantrekkelijk om alles in het nieuw te steken. Zo ging het na de nieuwbouw van Autobedrijf Marco van Beek ook; niets tegen Bosch Car Service dus.

 De houten tafel, waarop verkoper Nick zometeen z’n kopje barista-koffie neerzet, is gemaakt van een oude schuur.

De houten tafel, waarop verkoper Nick zometeen z’n kopje barista-koffie neerzet, is gemaakt van een oude schuur.

Een groter deel van de taart

Een investering in een pand doe je voor de komende twintig jaar en Marco’s visie is duidelijk: telematica en elektrificering zullen een aanslag op de autobedrijven plegen. Waarom ga je dan toch een nieuw pand bouwen? Marco: “Ten eerste zal de handel altijd blijven bestaan. Ten tweede is Vakgarage op marketinggebied heel sterk, en ten derde zie ik nog wel mogelijkheden. In mijn regio eten zo’n dertien, veertien universele autobedrijven van de taart en ik wil een groter deel van die taart naar mij toehalen.”

Marco richt zich op klanten met een jong gebruikte Mercedes-Benz, BMW of Audi. De dichtstbijzijnde dealers van die merken liggen allemaal dertig kilometer verderop: Heerenveen, Meppel, Zwolle, Hoogeveen en Emmeloord. “Op het moment dat iemand in Steenwijk of omgeving aan een Mercedes, BMW of Audi denkt, moet hij aan mij denken; zowel voor de verkoop als voor de werkplaats.”

Op het moment dat iemand in Steenwijk of omgeving aan een Mercedes, BMW of Audi denkt, moet hij aan mij denken

‘Zit niet bij de pakken neer’

Als dat lukt, dan kan Marco de komende jaren overleven. Op dit moment wordt 63 procent van alle reparaties en onderhoudswerkzaamheden aan alle personenauto’s door onafhankelijke autobedrijven gedaan. Marco: “Als dat door telematica en elektrificatie terugloopt naar bijvoorbeeld veertig procent, dan hoop ik dat ik bij die veertig procent zit en nog steeds een goede boterham verdien.

Mocht er over vijf of zes jaar wel regelgeving komen die telematica openstelt voor universele bedrijven, dan heb ik de periode tot die tijd in ieder geval gezond weten te overleven. Bij de pakken neerzitten en niks doen lijkt mij niet zo handig. Maar dat is wel wat veel bedrijven momenteel doen.”

De wielserviceapparatuur is ondergebracht in een aparte ruimte onder de vide; uit het zicht en toch binnen handbereik.

De wielserviceapparatuur is ondergebracht in een aparte ruimte onder de vide; uit het zicht en toch binnen handbereik.

Ploegendienst werkte niet

Ondernemen is ook nieuwe zaken uitproberen. In 2012 zijn de monteurs van Marco van Beek in ploegendienst gaan werken. De bedoeling was om de werkdruk over een groter aantal uren te verspreiden. De werkplaats bleef dus open van ‘s ochtends 7.00 uur tot ‘s avonds 21.00 uur. Het heeft niet gewerkt.

De klanten bleven hun auto tussen 8.00 en 8.30 uur brengen en om 17.30 uur weer ophalen. Marco: “We hebben alles geprobeerd, maar ook de zakelijke rijders willen blijkbaar om 18.00 uur achter de aardappelen zitten in de wetenschap dat hun auto weer onderhouden en gerepareerd voor de deur staat.”

Dure uren

Het gevolg was dat de technici tussen 18.00 en 21.00 uur weinig te doen hadden en daarom auto’s verkoopklaar gingen maken. Maar dat zijn wel dure uren. Bovendien was er vanwege de lange openingstijden een extra receptionist nodig. Het aantal productieve uren daalde en de werkplaatsfacturen stegen enorm.

Aan het eind van de week wist Marco met al die aantrekkelijke auto’s die hij had verkocht, eigenlijk toch niets te verdienen. “In 2017 hebben we de ploegendiensten definitief afgeschaft, tamelijk laat, maar je moet zoiets ook de tijd geven. Klanten moeten er ook aan kunnen wennen. Dat is dus niet gelukt.”

Het hoge plafond maakt de werkplaats ideaal voor kampeerauto’s en bestelauto’s. Rechts is de vide net zichtbaar.

Een werkplaats is niet nodig

Eigenlijk was Marco helemaal niet van plan om in zijn nieuwe pand nog een werkplaats te bouwen. Nou ja, misschien een kleine werkplaats voor één of twee technici; voor APK’s en het afleveringsklaar maken van verkochte auto’s: “Maar de technici hebben in de afgelopen twee jaar iets gedaan dat ik niet voor mogelijk hield.

We gingen van zes naar vier monteurs en toen de receptionist, die ook servicemanager was, vertrok, raakten we daarmee ook het gezicht van de werkplaats kwijt. Ik verloor zo’n tweehonderd van de elfhonderd klanten. Maar al snel draaiden de vier monteurs en Henk, mijn servicemanager/werkplaatschef, bijna hetzelfde aantal uren als we voorheen met zes monteurs deden.

Eind vorig jaar was de omzet zelfs weer op het oude peil. Dat heeft mij doen besluiten om die werkplaats toch te bouwen.”

De SL gaat eerst over de de remmentestbank heen en komt dan bij de digitale teststraat van Mondolfo-Ferro. Een laser meet het bandenprofiel, daarna worden de wielstanden van de achterwielen gemeten. De technicus ontvangt de meetgegevens van zowel de wielstanden als het bandenprofiel op z’n tablet. Als de Mondolfo-Ferro laat weten dat een uitlijning gewenst is, rij je rechtdoor naar de uitlijn/APK-brug.

De C-Klasse Cabrio gaat eerst over de de remmentestbank heen en komt dan bij de digitale teststraat van Mondolfo-Ferro. Een laser meet het bandenprofiel, daarna worden de wielstanden van de achterwielen gemeten. De technicus ontvangt de meetgegevens van zowel de wielstanden als het bandenprofiel op z’n tablet. Als de Mondolfo-Ferro laat weten dat een uitlijning gewenst is, rij je rechtdoor naar de uitlijn/APK-brug.

Digitale teststraat

Het is een prachtige werkplaats geworden. Hij telt zes bruggen. Als we aan de rechterkant beginnen, dan rijden we eerst over de remmentestbank en komen dan de digitale teststraat van Mondolfo-Ferro tegen; de eerste die Stokvis Equipment in Nederland heeft opgeleverd. Op deze teststraat worden de wielstanden gemeten; de autotechnicus ontvangt de meetgegevens automatisch op z’n tablet.

Daarna schuift een klein armpje met een laser voor de band langs om de profieldieptes op te meten. Ook die gegevens ontvangt hij automatisch op z’n tablet. Op deze manier is een auto snel te controleren. Moet de auto ook daadwerkelijk uitgelijnd worden (dat is lang niet altijd zo), dan rijd je hem op de vierkoloms rijplatenbrug die in het verlengde van de teststraat ligt. Die brug wordt ook gebruikt voor de APK.

Vandaag staat er een bestelwagen op deze brug, hoewel het normaliter niet de bedoeling is dat er op de vierkolommer gesleuteld wordt. Dat het toch gebeurt, heeft een simpele reden: er moet nog wat georganiseerd en geschoven worden vanwege de feestelijkheden. Twee dagen voor onze komst is het pand namelijk officieel geopend. De rijplatenbrug kan overigens 5.500 kg aan.

Achter de overheaddeuren zit van links naar rechts: een tweekolommer, drie schaarbruggen en een tweekolommer (tot 4,5 ton). De C-Klasse Cabrio gebruikt de rechter ingang voor de teststraat.

Achter de overheaddeuren zit van links naar rechts: een tweekolommer, drie schaarbruggen en een tweekolommer (tot 4,5 ton). De C-Klasse Cabriolet gebruikt de rechter ingang voor de teststraat.

De dealers krijgen de eerste klap

Naast de remmentestbank met de digitale teststraat en de rijplatenbrug staat een tweekolommer, die ook geschikt is voor auto’s tot 5.500 kg. Met deze brug, waarop de bestelwagen normaliter gerepareerd zou worden, is rekening gehouden met elektrische auto’s. Jaguar heeft bijvoorbeeld een accupakket dat tot de dorpels doorloopt. Om zo’n accupakket te laten zakken, heb je andere adapters nodig en dat kan op deze tweekolommer met opnamearmen.

De opkomst van elektrische auto’s jaagt Marco geen angst aan. Er rijden 8,5 miljoen auto’s in Nederland, waarvan er nog maar 45.000 elektrisch zijn. Daarnaast zijn er weliswaar ruim 250.000 hybride auto’s, maar daar worden ook de hybrides zonder stekker toe gerekend (cijfers Bovag/RAI). Die elektrificatie valt dus best nog wel tegen, vindt Van Beek: “De gedachte is dat de elektrificatie vanaf 2022 snel kan toeslaan. Daar krijgt de dealer direct last van, want die heeft vooral nieuwe auto’s in onderhoud.

De gedachte is dat de elektrificatie vanaf 2022 snel kan toeslaan

Universele bedrijven onderhouden oudere auto’s, dus die hebben wat meer tijd om zich te herpositioneren. Ik zie op aftersalesgebied voor het onafhankelijke autobedrijf weliswaar geen glorieuze toekomst, maar met betrekking tot de elektrificatie kan het nog wel zeven tot tien jaar duren voordat die het universele bedrijf raakt.”

Hoge werkplaats, veel licht

Naast de tweekolommer staan drie schaarhefbruggen. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk te sleutelen op de schaarbruggen. Die bruggen zijn ook ideaal voor bandenwissels. De ruimte tussen de bruggen is groot, zodat de deuren van de auto’s open kunnen blijven staan als je even met een tablet achter het stuur kruipt. Als laatste volgt opnieuw een tweekolommer. Die brug is zo mooi in de kleur van de andere bruggen gespoten dat het niet opvalt dat hij tweedehands is.

Elk van de zes bruggen heeft z’n eigen overheaddeur met veel glas, zodat het buitenlicht naar binnen valt; de ledverlichting doet ook ontzettend veel. Door het hele pand ligt vloerverwarming. Het plafond in de werkplaats is net zo hoog als in de showroom, zodat er alle ruimte is voor het onderhoud aan kampeerauto’s en hoge bestelauto’s.

Een deel van de hoogte wordt gebruikt voor een vide. Onder de vide staat onder andere de bandenserviceapparatuur. Op de vide vind je archief, speciaalgereedschap, de bulkopslag van olie en wielen die Marco niet in de showroom wil hebben. Voor de opslag van de zomer/winterbanden is gekozen voor containers. Die zullen achter het bedrijf worden neergezet.

De zes overheaddeuren met veel glas laten veel daglicht binnen. Het meeste licht komt echter van de ledverlichting.

De zes overheaddeuren met veel glas laten veel daglicht binnen. Het meeste licht komt echter van de ledverlichting.

Passie en uitstraling

De nieuwe locatie is een droomplek, want er rijden tussen de tien- tot twaalfduizend auto’s per dag langs. In de hoge blokkendoos steekt de vide zowel een deel in de werkplaats als in de showroom. Van de showroomvide kan eventueel een verdieping worden gemaakt, dus mocht het helemaal mis gaan in de autobranche, dan kan dit pand vrij gemakkelijk een andere bestemming krijgen. Multifunctioneel dus.

Marco: “Zoals elke blokkendoos heeft ook deze aan de voorkant veel glas. Van buiten is het pand niet bijzonders, wel efficiënt, maar van binnen heb ik er echt iets van willen maken. Het moet leuk zijn om hier verse barista-koffie te drinken. Beleving is niet het goede woord, wel passie, uitstraling, een mooi ingericht pand… Een plaats waar je met plezier een auto koopt.” Zo’n beetje tijdens de opening verkocht Marco in vijf minuten tijd een C 63 AMG cabrio aan een klant uit Rotterdam. Een auto van een ton. Het werkt dus wel.

Ook de verkoopkantoren zijn uitgerust in een industriële vintage-sfeer. Oude lampen, stalen ramen en betonnen pilaren... van multiplex.

Ook de verkoopkantoren zijn uitgerust in een industriële vintage-sfeer. Oude lampen, stalen ramen en betonnen pilaren… van multiplex.

Betonnen pilaren van triplex

Passie en sfeer vindt Marco belangrijk. Met betonnen pilaren is het gelukt om een industriële ‘vintage’ sfeer in de blokkendoos te creëren. Dat is helemaal niet zo duur, want de betonnen pilaren zijn niet van beton, maar van multiplex gemaakt: “In de tijd dat ik in het bestuur van de businessclub van SC Heerenveen zat, leerde ik George Manak kennen.

Hij richt normaliter hotels, restaurants en businessclubs in en maakt van de eenvoudigste materialen de prachtigste dingen. Dat heb ik onthouden. George was al gepensioneerd, maar ik ben toch met hem gaan praten, heb foto’s en kleuren op een ‘moodboard’ geplakt en dat heeft hij precies zo uitgevoerd. Alle tafelbladen zijn van het hout van een oude houten schuur gemaakt en ook de tegels kosten praktisch niets. Zo ben ik aan dit interieur gekomen.”

Marco van Beek: “Ik heb foto’s en kleuren op een ‘moodboard’ geplakt en dat heeft George precies zo uitgevoerd.”

Marco van Beek: “Ik heb foto’s en kleuren op een ‘moodboard’ geplakt en dat heeft George precies zo uitgevoerd.”

‘De auto’s uit mijn leven’

De grootste blikvangers in de showroom zijn de vijf auto’s die op de vide staan. Die hebben voor Marco een bijzondere betekenis. De eerste auto is een Mercedes W111 coupé, die Marco’s vader in 1968 kocht, een jaar voordat Marco geboren werd. Achter elke auto hangt een foto. Bij de W111 is dat een foto van het ouderlijk huis uit de jaren zestig: “Mijn vrouw en ik zijn in die auto getrouwd, mijn broer heeft er jaren voor gezorgd en nu mag ik er de komende vijftig jaar op passen.

De tweede auto is een W126 S-klasse van 1982, die van mijn oom Joep is geweest. Joep was als een broer voor mij. De derde auto is een Jaguar XJ coupé, die ik in mijn HTS-stagetijd in Engeland kocht en de vierde is een Mercedes CLK, die ik in 1997 nieuw aan mijn ouders heb verkocht, toen ik bij Wensink werkte. Ik heb die auto een paar maanden geleden kunnen terugkopen. De laatste auto is van een klant, die een replica heeft gemaakt van de eerste AMG. Het zijn blikvangers. Ik word er blij van.”

De grootste blikvanger in de showroom zijn de vijf auto’s op de vide. Achter elke auto hangt een foto. De auto’s en foto’s hebben voor Marco een bijzondere betekenis.

De grootste blikvanger in de showroom zijn de vijf auto’s op de vide. Achter elke auto hangt een foto. De auto’s en foto’s hebben voor Marco een bijzondere betekenis.

Van huur naar koop, van oud naar nieuw

Vorig jaar verkocht Autobedrijf Marco van Beek vierhonderd auto’s; dit jaar wil Marco daar vijftig auto’s bij doen. De werkplaats telt 2.300 doorgangen en per technicus zijn er 1.570 uren gefactureerd. Marco: “WESP helpt ons bij elke doorgang te blijven letten op onder andere de ruitenwissers, banden en remmen. Niets is zo irritant als strepende ruitenwissers of om een paar duizend kilometer na een onderhoudsbeurt terug te moeten komen, omdat de remblokken vervangen moeten worden. We werken sinds februari 2015 met WESP, we waren één van de eersten, en hebben elke maand een bespreking om elkaar scherp te houden.”

Praten & Rondrijden

Van Steenwijkerwold naar Steenwijk is een afstandje van niks, maar het is een wereld van verschil geworden: van huur naar koop, van een doorgaande straat in een klein dorp naar een zichtlocatie, waar dagelijks tien- tot twaalfduizend forenzen langsrijden. En van een inefficiënt oud pand, dat diverse keren verbouwd was, naar een nagelnieuwe maatoplossing. “Hier kunnen we de komende vijftien jaar lekker door.”

Marco wil nog even gasgeven; 5.500 toeren per minuut, 210 km/u en de tank driekwart vol, zo moet het leven zijn. Over een paar jaren mogen zijn zonen, Joep en Bram van 20 en 17, die nu beiden IVA Driebergen doen, de zaak overnemen. Marco weet al wat hij dan gaat doen. “Dan ga ik de PR doen: Praten & Rondrijden.”

Reageer op dit artikel