artikel

Social media: ‘Als je positieve resultaten ziet, wordt ‘t ook nog ‘s leuk’

Ondernemen 710

Social media: ‘Als je positieve resultaten ziet, wordt ‘t ook nog ‘s leuk’
De meerste Grippers hebben een eigen bedrijfspagina op facebook, maar werken niet niet via de Facebook-bedrijfsmanager. Samen met Ros bouwen ze deze stap voor stap op. Eerst even registreren natuurlijk!

‘Alsof ik tijd heb om Facebookberichten te maken. Mijn werkplaats staat vol!’ Veelgehoord bij autobedrijven. Maar: als je tijd hebt om regelmatig even tussendoor te kijken wat je vrienden op Facebook doen, heb je ook tijd om af en toe een berichtje op je bedrijfspagina te plaatsen. Doen!

Trainingsdag vijf van het ondernemerstraject Grip op je Autobedrijf. Deze keer staat Marketing en Social Media op het programma. Een uitdaging voor trainer en marketingspecialist Gijs Ros, want niet alle deelnemers lopen over van enthousiasme als het gaat om social media en online marketing.

“Ik zie je als een noodzakelijk kwaad”, trapt één van de deelnemers de dag af. “Ik heb er geen trek in, maar zou er wel wat mee moeten doen.” Een collega-ondernemer reageert: “Als je er niks mee doet, ga je ook niks leren. Het zit ‘m volgens mij vooral in gewoon doen. Als je positieve resultaten ziet, wordt ‘t ook nog eens leuk.”

Alle Grip-ondernemers erkennen dat online zichtbaar zijn belangrijk is en steeds belangrijker gaat worden. Waar komt dan de weerstand vandaan? Tijd is een belangrijke reden, maar ook weinig ervaring met social media en niet weten wat je moet plaatsen spelen een rol. Koren op de molen van Gijs Ros, aan de slag!

 

Op reis

“Een klantreis begint online”, legt Ros uit. “Daar orienteert de klant zich en laat zich inspireren. Hij bepaalt online welk model auto hij wil aanschaffen of zoekt uit welk onderhoud nodig is. Hier moet je dus al zichtbaar zijn en opvallen! Ben je dat niet, dan zal die klant niet bij jou voor een proefrit komen.”

Mobile first

Wat maakt van een site een goede website? “Het doel van een website is dat de klant deze bezoekt en er makkelijk vindt waar ie naar op zoek is.” Een mooi vormgegeven site is belangrijk, maar is volgens Ros eigenlijk van onderschikt belang. “Denk ‘mobile first’ bij de (her)bouw van je website. Van cruciaal belang, want het grootste deel van je (potentiële) klanten bezoekt je site via smartphone of tablet.”

Drie acties

Ros zet de ondernemers aan het werk. De opdracht luidt: welke drie acties zou je jouw klant mobiel op je site willen laten uitvoeren? Niet al te moeilijk voor de ondernemers. Al snel hebben ze een top drie samengesteld: 1: online een werkplaatsafspraak maken, 2: contactformulier invullen, 3: direct bellen. Allemaal actiepunten om snel en direct te communiceren met de klant.

Ros heeft een tip voor de ondernemers. “De meest gebruikte app ter wereld is WhatsApp. Maak een WhatsApp businessaccount aan, een geweldige manier om snel en persoonlijk met je klant te communiceren. Hoe handig is het als een klant een foto of video kan maken van het probleem aan de auto en die met een appje direct aan de werkplaats kan versturen?

De klant voelt zich acuut geholpen, de werkplaats kan een inschatting maken van het probleem en tijd die nodig is om de reparatie uit te voeren. Een afspraak is in no time gemaakt.”

Gijs Ros, eigenaar van Marketing Rocks! neemt de ondernemers mee op een online klantreis. Natuurlijk werpt hij samen met de deelnemers een blik op hun eigen websites. Wat is goed en wat zijn verbeterpunten?

Geen advertentie

Social media is het uitgelezen online kanaal om je lokaal zichtbaar te maken. “Plaats daar berichten die dicht bij je autobedrijf staan. Op een persoonlijke manier. Sponsor je de plaatselijke voetbalvereniging? Plaats een foto van het team met jouw logo op de shirts. Een moeilijke storing opgelost? Laat het de buitenwereld weten!” De boodschap is belangrijk, maar de foto’s die je erbij plaatst ook. Geen stockfoto’s, dan lijkt je bericht al snel op een advertentie en daar klikt niemand op. Wat wel likes oplevert, zijn foto’s uit je werkplaats, van je klanten of medewerkers.

Gripcoach Jochen van Egmond

Wie van ons is de autotechniek in gegaan omdat hij Facebook zo leuk vond of graag selfies postte op Instagram? Niet echt onze ‘cup of tea’ toch? En toch moet je mee…
Driekwart van de oriëntatie van de klant gebeurt online, pas daarna komt men bij je in de winkel. Dan moet datgene wat je online laat zien, een goede afspiegeling zijn van wat ze bij jou in de zaak aan gaan treffen. Men moet zin krijgen om eens bij je langs te komen. En kunnen ze je goed bereiken?!
Als je iets op social media plaatst, moet je weten op welk platform en wanneer je dat moet doen voor jouw klanten. Waar zitten jouw (potentiële) klanten? Plaats je iets om te bouwen aan een betrouwbaar imago, wil je meer bezoekers op je site, veel likes op je bericht of dat je volgers meedoen aan een actie?
En dan heb je een heel ludieke actie op Youtube geplaatst.
Is jouw site dan zo goed dat kijkers direct doorgaan naar de contactpagina, of online een afspraak kunnen maken?

Veel garagisten kiezen dus slim voor een garageconcept dat goed bij ze past. Handig en ‘futureproof’, want dan wordt een groot deel van de marketing, website en online campagnes voor je gedaan. Maar volstaat dat? En past dat bij jou als bedrijf? Hoe beoordeel je dat en hoe bouw je dan zo een campagne op Facebook op bijvoorbeeld? Zware kost voor ons, maar o zo belangrijk!

Instagram

“Als je iets plaatst, denk dan na voor wie je het plaatst. Geslacht, leeftijd, interesses: allemaal elementen die belangrijk zijn. Hoe beter jij in beeld hebt voor wie de boodschap bedoeld is, hoe succesvoller het resultaat.” Jongeren zijn steeds minder op Facebook te vinden, die zijn verhuisd naar Instagram. Is je doelgroep jong? Plaats dan daar je bericht.
Een goed bericht loont. Grip-deelnemer Frans kan dat beamen. “Als ik op de Facebookpagina van mijn tankstation een brandstofactie plaats, verkoop ik zeker drie keer meer brandstof!”

Grip op je Autobedrijf

Ondernemen is een vak. Natuurlijk, het moet in je zitten, maar ondernemen kun je ook leren. De zesdaagse training Grip op je Autobedrijf, een initiatief van Automotive Academy en AMT, zorgt letterlijk voor grip op je bedrijf. Praktisch ingericht, waarbij onderwerpen als klantbeleving, personeel, social media, marketing en omzet aan bod komen. ‘Grippers’ leren van trainers en de vaste coach, én van elkaar. Een belangrijk aspect van Grip op je Autobedrijf is samen met vakgenoten informatie uitwisselen. Herkenning in de uitdagingen en ervaringen die collega-ondernemers dagelijks meemaken. De vaste groep deelnemers vormt een waardevol netwerk, met als gemeenschappelijk doel: het autobedrijf naar een hoger niveau tillen.

 

Reageer op dit artikel