artikel

Praktische tips: snelle en succesvolle Facebook-berichten voor het autobedrijf

Ondernemen 440

Praktische tips: snelle en succesvolle Facebook-berichten voor het autobedrijf
Je kan als autobedrijf niet zonder Facebook-pagina. Via het netwerk kan je snel en laagdrempelig nieuws, acties en informatie over jouw bedrijf en je diensten plaatsen. Bovendien is Facebook een mooie manier om met je klanten in gesprek te gaan.

Met Facebook kan je jouw autobedrijf onder de aandacht te brengen bij een groot publiek. Met 10,1 miljoen Nederlandse gebruikers kan een Facebook-bedrijfspagina een enthousiaste klantenkring opleveren. Hoe richt je zo’n pagina zo goed mogelijk in?

Met zoveel miljoenen gebruikers spreek je nog maar zelden iemand die geen Facebook heeft. En, eerlijk is eerlijk, we scrollen allemaal vaker door onze tijdlijn dan we eigenlijk zouden willen. Dit creëert voor jouw autobedrijf de mogelijkheid om je klanten op een laagdrempelige manier te bereiken en er zelfs mee te communiceren.

Helaas plaatsen veel Nederlandse autobedrijven niet meer dan af en toe een occasion op hun Facebook-tijdlijn. Jammer, want dan laat je kansen liggen op relatiebeheer. Herken je jezelf hierin? Ben je niet overtuigd van Facebook of heb je geen idee waar je moet beginnen? Lees wat de voordelen zijn van een Facebook-bedrijfspagina en hoe je hiermee om moet gaan.

Mooie inrichting

Zorg dat je jouw bedrijfspagina zo volledig mogelijk invult. Bezoekers die je bedrijfspagina voor de eerste keer bekijken moeten binnen enkele seconden kunnen zien wie je bent en wat je doet. Dit kun je doen door een goede beschrijving van je bedrijf toe te voegen. Vergeet niet om je contactgegevens en je openingstijden te vermelden. Het is voor klanten frustrerend als Facebook zegt dat je bedrijf open is, terwijl de deur dicht is als ze aan komen rijden.

Verder is het belangrijk dat je huisstijl op je bedrijfspagina terugkomt. Dit zorgt voor herkenning. Stel daarom je logo in als profielfoto en gebruik personen op je omslagfoto. Dit maakt je bedrijfspagina persoonlijker en het zorgt voor een betrouwbaarder beeld bij je volgers.

Ga voor interactie

Gebruik Facebook niet alleen om informatie te delen. Het mooie aan het netwerk is dat het interactief is. Probeer daarom stellingen of vragen te posten. Mensen hebben van nature de neiging om te antwoorden en hun mening of inzichten te delen. Staat bijvoorbeeld de zomervakantie voor de deur? Vraag aan je volgers of ze nog op vakantie gaan en herinner ze gelijk aan de vakantiecheck. Je zult zien dat jouw volgers reageren. Reageer op de comments van je volgers, zo ga je met hen in gesprek.

Berichten die scoren

Het is belangrijk dat je regelmatig berichten plaatst. Zorg wel dat dit zinvolle berichten zijn zodat je je volgers niet lastigvalt of mensen kwijtraakt. Het is lastig elke keer vernieuwende en interessante berichten te plaatsen. De volgende tips leveren je vast dikke duimen op:

• Deel het laatste nieuws omtrent je bedrijf of werkzaamheden
• Maak duidelijk welke diensten je aanbiedt
• Plaats behind the scenes beelden van jouw autobedrijf
• Stel nieuwe collega’s voor aan je volgers
• Laat zien waar je mee bezig bent of waar je trots op bent
• Gebruik altijd een foto of video bij je berichten
• Bedenk leuke winacties waar je jouw volgers blij mee maakt.

Een mooi voorbeeld van een succesvol bericht is de actie van Autobedrijf Lijzenga uit Damwoude. Zij maakten een ‘betoverende’ video om hun app te promoten en verloten daarbij een weekendje weg. Eric Krol, verkoper bij Autobedrijf Lijzenga, vertelt hierover: “We hadden al langer het idee om iets met video te doen. Dat is namelijk een krachtig middel om je doelgroep te bereiken. In samenwerking met Youtuber De Fryske Vlogger hebben we twee video’s online geplaatst. Ze zijn met een kwinkslag gemaakt en bevatten een stukje humor. Klanten reageren hier erg positief op en is het aantal downloads van onze Autobedrijf Lijzenga app flink gestegen!”

 

 Sterretjes zien

Online recensies zijn onmisbaar voor het autobedrijf. Op de bedrijfspagina’s van Facebook worden recensies aanbevelingen genoemd. Positieve aanbevelingen stralen vertrouwen uit naar potentiële klanten en dragen bij aan de vindbaarheid van je pagina. Dankzij positieve aanbevelingen wordt deze namelijk makkelijker gevonden in de Facebook-zoekfunctie. Wanneer klanten je openbaar aanbevelen wordt dit weergegeven op je pagina zodat iedereen het kan zien. Wist je dat 90% van de consumenten online reviews leest voordat ze ergens binnenstappen?

Google loves Facebook

Facebook speelt ook een rol voor je vindbaarheid in Google. Doordat bedrijfspagina’s hier ontzettend goed scoren, dragen ze bij aan je lokale online vindbaarheid. Het is daarom belangrijk om jouw bedrijfspagina zo zorgvuldig mogelijk in te vullen en relevante berichten te delen. Dit betekent niet dat je content moet verzinnen om zoveel mogelijk likes en reacties te krijgen. Het doel moet zijn om waarde te bieden aan je volgers door berichten te plaatsen die te maken hebben met jouw autobedrijf of vakgebied.

Toch liever hulp bij het opstarten en onderhouden van je bedrijfspagina? Er zijn bedrijven die garages helpen met hun social media. Lisanne Beumer, Creatief vormgever bij Autosociaal, ondersteunt autobedrijven bij het maken van Facebook-berichten.

“Wij zien dat veel autobedrijven vaak wel een bedrijfspagina hebben, maar ook dat er nog best wat te verbeteren valt. Vaak weten ze niet wat ze moeten plaatsen of hebben ze geen tijd om de bedrijfspagina goed bij te houden. Wij helpen door elke maand leuke berichten te maken voor onze klanten die ze eenvoudig kunnen plaatsen op Facebook. Dit zorgt ervoor dat ze op een laagdrempelige manier zichtbaar zijn voor hun volgers.”

Reageer op dit artikel