artikel

Quality Garage: “Wij zien de connected car als kans”

Ondernemen 1278

Quality Garage: “Wij zien de connected car als kans”
Alle deelnemers aan van het Quality Garage-concept werken met dezelfde diagnose tools van Actia met MultiDiag Expert-licentie. Het concept kiest ervoor om technologiën en techniek als collectief op te pakken.

De werkplaats verandert. De connected car, remote diagnostics, OBD-dongels en ADAS betekenen nieuwe apparatuur, kennis en marketing. Hoe zien werkplaatsformules de toekomst en op welke manier ondersteunen zij autobedrijven? AMT Ondernemen vraagt GroupAuto, PartsPoint, Vakgarage en Quality Garage het hemd van het lijf. Nu aan het woord: Jeroen Vertongen van Quality Garage.

Jeroen Vertongen, Directeur Quality Garage: “Onze formule staat voor een uniforme technische en commerciële kwaliteit. Ook op het vlak van marktbenadering nemen we tal van initiatieven voor onze deelnemers. Alle Q-garages hebben de verplichting om deel te nemen aan onze Succes-trainingen, waarin ze leren omgaan met de veranderende markt en veranderende klanten.

Maar het stopt niet bij opleiding alleen. Zo hebben we ook voor hen marketingondersteuning, grote campagnes tot narrowcasting, onze Q-APP, Q-Lease, Q-Assistance, websites, Facebook, een YouTubekanaal en tal van andere zaken.”

Remote VCI

“Nieuwe technologische ontwikkelingen proberen we zo veel mogelijk collectief op te pakken. Elke Q-garage heeft een Diagnostics Remote VCI waarmee we op afstand auto’s kunnen uitlezen, programmeren en coderen.

Wij zorgen ervoor dat leden allemaal over dezelfde diagnosetool beschikken. We werken met de Actia met MultiDiag Expert-licentie en dus de Diagnostics Remote VCI. Het feit dat wij ‘multimerkdiagnose’ en telematica aanbieden, is onze grootste troef: we bieden één adres en één oplossing voor verschillende merken.”

Verplichte investering

Op het vlak van Pass-thru hebben onze leden de mogelijkheid om deel te nemen aan merkentrainingen, waar we hen leren hoe Pass-thru bij diverse automerken werkt.

Opleidingen voor ADAS-systemen zitten in het standaard trainingspakket. Investeringen in technologie en training zijn noodzakelijk om in de toekomst geen omzet te verliezen.

Remote VCI en de Q-Connect zitten in het Qualitygarage-pakket en zijn dus ‘verplichte investeringen’ als je het zo wilt noemen.

Pass-thru opleidingen en eventuele extra hardware zijn voor Q-garages vrijblijvend. Onze Remote-oplossing maakt dit voor een zeer groot deel overbodig, want we kunnen tegenwoordig bijna alles op afstand doen.

Binnenkort lanceren we Q-Connect, een connected car OBD-dongel gekoppeld aan een onderhoudsplan. Nieuwe technologie in auto’s en in de werkplaats stelt hogere eisen aan garages. We stimuleren onze leden om regelmatig op training te gaan.

We werken ook aan modelspecifieke opleidingen voor elektrische en hybride voertuigen. Gelukkig nemen de meeste leden de marktontwikkelingen serieus.”

Jeroen Vertongen: “Wij zien de connected car als kans.”

Connected car is een kans

De connected car wordt door velen gezien als een bedreiging. Veel nieuwe auto’s verlaten de fabriek connected met de fabrikant of de dealer. Wij zien dat als een kans.

Het gaat om het voordeel van de klant. Heeft de klant voordeel bij een connected car? Kunnen wij datzelfde voordeel geven? Wij denken van wel. Daarom hebben we een onze eigen Q-Connect dongel laten ontwikkelen.

Naar de toekomst toe is de OBD-poort niet meer relevant. De OBD-poort is emissie-gerelateerd. Volledig elektrische auto’s hebben geen uitstoot en leveren geen relevante data via het eOBD-protocol.

Het gaat straks niet meer om de toegangspoort maar om de toegang. De after-market zal altijd toegang krijgen. In de toekomst gaat dat niet langer via een fysieke connectie in de auto maar met een over-the-air verbinding, met een applicatie in de auto zelf.

Als je thuis een probleem hebt met je laptop of tablet, hang je daar ook geen diagnosetool aan om te kijken wat er mis is. Dat gaat draadloos. Met auto’s zal dat straks net zo zijn.”

Lees ook deze interviews met garageformules:

 

Reageer op dit artikel