artikel

Gaat Nederland de boot missen met elektrisch rijden?

Ondernemen 7308

Gaat Nederland de boot missen met elektrisch rijden?
Oei oei, we missen de boot! Is dat erg of kunnen we dit tochtje beter even overslaan? (foto: Shutterstock)

“Nederland dreigt de boot te missen met elektrische auto’s”, zegt Transport & Environment in het Financieel Dagblad. Hoe dat komt? Omdat ons kabinet de subsidiëring op elektrische auto’s versobert. Heeft deze Brusselse non-profitorganisatie gelijk? En: is dat erg?

Je las het al op AMT.nl, in het klimaatakkoord heeft het kabinet besloten de riante bijtellingsregels voor elektrische auto’s net wat soberder te maken. Met het Outlander PHEV-debacle nog vers in het geheugen, besloot het kabinet in het klimaatakkoord het hand-aan-de-kraanprincipe in te voeren. Stromen de euro’s er wat al te hard uit, dan draait die hand de kraan een stukje dicht.

“Ongunstig pakket maatregelen”

En dat is nu het geval. Dus gaat het lage bijtellingstarief al in 2020 van 4 naar 8 % en gaat de lagebijtellingsgrens dan al omlaag van 50.000 naar 45.000 euro, om in 2021 al verder te zakken tot € 40.000. En dus waarschuwt Transport & Environment nu in het FD dat Nederland de boot gaat missen: “Door het ongunstige pakket maatregelen in het Klimaatakkoord en met name het openbreken van bestaand beleid ten aanzien van de bijtelling, zal Nederland aanzienlijk minder aantrekkelijk worden als afzetmarkt voor elektrische auto’s.”

04_Hyundai_IONIQ

Kies je deze als je nieuwe leasebolide voor € 125 per maand? (Foto: Hyundai)

Rekenen voor de leaserijder

Eerder maakten RAI en Bovag zich al zorgen over annuleringen van voor 2020 bestelde elektrische auto’s en ook het FD schreef al over leaserijders die toch maar afzien van de overstap naar een elektrische auto. Maar is dat pakket nu werkelijk zo ongunstig? En is het onder de voorwaarden voor 2020 echt niet meer lucratief om voor een elektrische leaseauto te kiezen? Hé, juist nu maakt Hyundai de prijzen bekend voor zijn vernieuwde Ioniq Electric. Een mooie gelegenheid om eens wat te rekenen voor de leaserijder.

Hyundai-i30-Fastback

Of deze voor het dubbele?

Elektrische Hyundai

De vanafprijs van Hyundai’s batterij-elektrisch aangedreven vijfdeurs fastback: € 36.995. Dat is royaal onder de nieuwe lagebijtellingsgrens van € 45.000. Sterker, zelfs de meest luxueuze Premium-versie blijft onder die grens. Voor dat geld biedt Hyundai een 100 kW, en 295 Nm sterke elektromotor en een, ten opzichte van de vorige volelektrische Ioniq, met 36 % toegenomen batterijcapaciteit. Volgens Hyundai is dat goed voor 294 km bereik op WLTP-basis.

Hyundai-i30-Autotrack

Of ben je aangewezen op deze voor het viervoudige?

Alternatief op benzine

Wie na de ‘draai aan de kraan’ van het kabinet vanaf 2020 liever een benzineauto least, kan bij Hyundai terecht voor een i30 Fastback met 1.4 T-GDI-motor. Die auto lijkt wel wat op een Ioniq, en vermogen en koppel zijn met 103 kW en 242 Nm ook vergelijkbaar. Wel moet je in zo’n i30 zelf schakelen. Maar heel fijn, Hyundai heeft ‘m recent goedkoper gemaakt. Vanafprijs is nu € 28.495.

Reken reken

Maar goed, die aanschafprijs is voor de leasemaatschappij. Interessanter: hoe zit het met de kosten voor de leaserijder? Met je in 2020 afgeleverde Ioniq krijg je als leaserijder te maken met het verhoogde lagebijtellingstarief van 8 %. Dat percentage van de nieuwprijs telt de leaserijder op bij zijn inkomen, en (laten we aannemen dat het hem héél goed gaat) daarover betaalt hij (of zij) het hoogste belastingtarief: 50,50 %. Dus: € 36.995 x 8 % x 50,50 % = € 1.494,60 per jaar.

ANWB kosten-i30-ocassion

Autorijden duur? Voor wie niet kan profiteren van het fiscale klimaat loopt het best op, ja.

Twee telefoons of een auto

Kortom, een leaserijder die ten minste € 68.507 verdient (daar begint het hoogste tarief in 2020) rijdt prinsheerlijk net zoveel privékilometers als hij maar wil voor een nietige € 124,55 per maand. Dat zijn net twee telefoonabonnementen!

Kun je voor dat geld ook die i30 Fastback op benzine hebben? Even rekenen: € 28.495 x 22 % x 50,50 %, en dat delen door 12 is: € 263,82 per maand. Dat is ruim het dubbele! Nee, iedere leaserijder die op de basisschool ooit een plaatje van de juf voor rekenen kreeg (al was het maar één keer), kiest ook nu nog steeds voor een elektrische auto.

Funders Transport & Environment

Transport & Environment uit Brussel? Wat is dat eigenlijk voor club? Aha, op de website lezen we wie er zijn portemonnee voor trekt. Juist, de EU, de Noorse overheid, nog wat NGO’s en…: ‘De Staatsecretaris (ja, met-zonder die ene s) van Infrastructuur en Milieu. Dus: Stientje van Veldhoven betaalt een lobbyclub om kritiek te leveren op… Stientje van Veldhoven.

En de modale buurman?

Als we toch aan het rekenen zijn, wat betaalt de modale buurman (of buurvrouw) van deze leaserijder eigenlijk voor zijn privé tweedehands i30? Goede vraag. We vinden een mooie bijna acht jaar oude Hyundai i30 op Autotrack. We nemen aan dat de buurman daar vier jaar lang 15.000 km per jaar mee gaat rijden en laten het rekenwerk verder aan de ANWB over. Resultaat: € 529 per maand. Pfoe, dat is ruim vier keer zoveel als wat zijn welvarende buurman voor diens hypermoderne elektromobiel betaalt…

Zo betekent de energietransitie voor armeren veel betalen en voor rijkeren goedkoop autorijden

Draagvlak

Juist, en in de oorspronkelijke plannen (van de Klimaattafel Mobiliteit) moest deze buurman in de nabije toekomst nog veel meer gaan betalen. Iemand moest immers de nog sterkere subsidiëring van geleaste elektro-auto’s mogelijk maken. Op die manier betekent de energietransitie voor armere mensen vooral veel betalen en voor de rijkeren vooral goedkoop autorijden. Dat lijkt niet echt goed voor het draagvlak.

Op de wal blijven

Terug naar de beginvraag. Is het erg om deze boot te missen? Nou nee, als je aan ziet komen dat de boot de verkeerde kant op vaart, is het beter om nog maar even op de wal te blijven staan. Complimentje voor ons kabinet.

 

Reageer op dit artikel