artikel

Hoe bepaal je kansen en bedreigingen voor je eigen bedrijf?

Ondernemen 1093

Hoe bepaal je kansen en bedreigingen voor je eigen bedrijf?
Ruud Beukers van Autoniveau zet de Grip-ondernemers aan het werk. Benoem vijf sterktes en zwaktes en vijf kansen en bedreigingen voor jouw bedrijf. Heb je die in kaart? Dan de volgende en meest uitdagende stap: zet deze om in een strategie voor jouw bedrijf.

Investeren in tools en werkplaats, je personeel trainen op (nieuwe) techniek, meer omzet halen. Allemaal zaken waar je als ondernemer over nadenkt. Maar als het bij nadenken blijft, zullen groei, ontwikkeling en een gevulde portemonnee een droom blijven. Ondernemen is vooral aan de gang gaan en begint met het écht nemen van de eerste stap. Doen!

Ruud Beukers van Autoniveau en Annelies Passchier zijn de trainers van de sessie ´Ontwikkeling en Succesfactoren´ van Grip op je autobedrijf. Beukers neemt de deelnemende ondernemers mee naar de toekomst van de branche en leert ze kansen en bedreigingen van hun eigen bedrijf te analyseren met een SWOT-analyse. Een methode om je sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen overzichtelijk in kaart te brengen. En dat overzicht helpt je bij het bepalen van de stappen die je met je autobedrijf wil maken.

Scheuren in het ijs

Passchier leert de Grippers, vanuit haar ervaring als top-marathonschaatser, dat doelen behalen niet zonder vallen en opstaan gaat. Je kan geen marathon uitrijden zonder training, goede voorbereiding en doorzettingsvermogen. En heb je dat allemaal voor elkaar, dan kan je nog steeds ´scheuren in het ijs´ tegenkomen. Hoe omzeil je die en wat als je toch struikelt?
De trainers (en gripcoach) benadrukken dat deze training de belangrijkste van de hele reeks is. “Alles begint met de eerste stap. Als je die niet zet, volgen stap 2, 3, 4, 5 en verder ook niet.”

Lukt het je om in balans te blijven? Ook met je ogen dicht? Als je echt gefocust bent gaat dat lukken. Marathonschaatster en trainster Annelies Passchier laat het de Grippers zelf ervaren.

De nieuwe klant

Roland Brussee, eigenaar van Autobedrijf van der Kwaak in Rijnsburg is één van de Gripdeelnemers. “Ik vind dat er in korte tijd veel veranderd: niet alleen de auto’s, maar ook bedrijfsvoering en klanten. De veranderende klant heeft de meeste impact denk ik. Als die tien jaar geleden langkwam voor een beurt of APK, hoefde ik niet te bellen om de kleinste dingen te overleggen. De klant van nu verwacht dat wel en bel je soms wel twintig keer over en weer voordat een offerte akkoord is.” Brussee heeft al meer managementtrainingen gevolgd: “Verkooptraining en ‘persoonlijke effectiviteit. Ik miste nog een algemene training die mij helpt met al die veranderingen, daarom heb ik me opgegeven voor Grip.”

De vijf Grip-learnings

De vijf belangrijkste lessen uit de sessie Ontwikkeling en succesfactoren? We zetten ze even voor je op een rij:

1. Wil je iets veranderen? Deel je plannen op in kleine stappen. Zo kan je het proces beter overzien.

2. Specialisme is een must in de toekomst. Als je dat op de juiste manier weet te verkopen, kun je een goede boterham verdienen.

3. Investeer in nieuwe techniek, bijvoorbeeld ADAS, EV of Pass-thru.

4. Zorg voor inzicht in je cijfers, dan kan je aan de knoppen van je bedrijf draaien. Het WESP-programma is daar een mooie tool voor.

5. Heb je een doel? Denk na over de eerste stap en neem die ook. Kom in actie, dan volgen de volgende stappen vanzelf

 

Vijfjarenplan

De ondernemer heeft zich voorgenomen om zijn deelname aan Grip om te zetten naar een vijfjarenplan voor zijn bedrijf. “Ik vind de trainingssessies geweldig, maar vind het lastig om mijn enthousiasme om te zetten in werkelijkheid. Dat komt met name door de waan van de dag.” Zijn totale vijfjarenplan is geen boekwerk, maar past op één A4-tje. “Wat ik per jaar wil bereiken kan ik ook op één pagina kwijt.” Voor 2019 ligt zijn focus op zijn team. “Ik wil mijn team verstevigen met als doel mijzelf uiteindelijk overbodig te maken.” Een goede en mooie werkplek draagt bij aan werkplezier vind hij. Daarom is er geïnvesteerd in equipment, zoals een bandenliftapparaat, gereedschap en is de kantine onlangs helemaal verbouwd. “ Dat was eerst een eenvoudige ruimte, en nu helemaal in kroegstijl.”

Roland Brussee (links) tijdens de Gripsessie Ontwikkeling en Succesfactoren. “Ik schrijf alles op wat ik tijdens de training hoor, en ook de presentaties neem ik helemaal over. Door de training wordt ik iedere twee weken aangezet tot actie, daar krijg ik energie van.”

De Lama’s

Niet alleen aandacht voor de tools, maar ook voor kennis. “Opleiden is belangrijk en daarin wordt door ons geïnvesteerd. En niet alleen in technische trainingen. Onze receptionistes gaan een receptionistentraining volgen en één van hen ook ‘Techniek voor niet-techneuten’ via Automotive Academy. Volgende week krijgen we ‘Automotive got Talent’ van OOMT op bezoek. Op een manier zoals bekend van ‘De Lama’s” krijgen we sketsches over het autobedrijf. Leuk, maar ook nuttig en leerzaam.” Alle acties die Brussee tot nu toe heeft genomen komen voort uit de plannen die hij opgesteld heeft.

Grip-Coach Jochen van Egmond heeft ‘t laatste woord:

Ondernemen is eigenlijk wel topsport hè? Zeker met alle nieuwe ontwikkelingen en veranderingen in de markt. Welke koers ga je met je onderneming varen? Want de keuze die je nu maakt heeft op termijn niet alleen zijn invloed op jou, maar ook op de medewerkers die toch ‘afhankelijk’ zijn van jouw keuzes. Om nu de juiste keuze te kunnen maken, moet je toch eerst weten waar je zelf goed in bent, waarin jouw bedrijf zich onderscheidt en waar je zwakke punten zitten. Pas dan kun je je wensen voor de toekomst omzetten in een concrete visie. Net als die topsporter: Wat is jouw uiteindelijke doel? Wat is jouw Elfstedentocht? Alleen meedoen? Uitrijden? Of finishen in de top?En met alleen een doel ben je er nog niet! Voor dat einddoel heb je een lange weg te gaan, een lange leerweg van training en ontwikkeling. Hard van start, je stapt in een scheur, klapt onderuit, staat op en krabbelt verder. En hoe belangrijk is rusten en goede voeding? Waar ieder einddoel en de weg daarvoor bij begint: Wat moet je, gelijk vanaf nu en niet morgen, anders gaan doen?

Wat mij het belangrijkste en pijnlijkste leermoment van heel Grip: Veranderingen start je niet morgen, die beginnen nu!

 

Coaching

Kijken Na de Grip-sessie Ontwikkeling en Succesfactoren vraagt Brussee coach Jochen van Egmond hem te helpen met het maken van een SWOT-analyse. “Fijn om samen met de coach te kunnen sparren. Het bedenken en invullen van een SWOT is makkelijk, maar je eerste vervolgstappen bepalen is wel eens lastig, dat heb ik samen met Jochen gedaan. Het Grip-traject en de coaching helpen om in actie te komen.” Leren doet hij ook van zijn collega-deelnemers. “Eén van hen werkt bijvoorbeeld helemaal digitaal, wij nog op papier. Ik vond het interessant hoe zij dat doen. Ik heb gelijk geïnformeerd en morgen komt er al iemand bij mij over de vloer om er meer over te vertellen.”

Grip op je Autobedrijf

Ondernemen is een vak. Natuurlijk, het moet in je zitten, maar ondernemen kun je ook leren. De zesdaagse training Grip op je Autobedrijf, een initiatief van Automotive Academy en AMT, zorgt letterlijk voor grip op je bedrijf. Praktisch ingericht, waarbij onderwerpen als klantbeleving, personeel, social media, marketing en omzet aan bod komen. ‘Grippers’ leren van trainers en de vaste coach, én van elkaar. Een belangrijk aspect van Grip op je Autobedrijf is samen met vakgenoten informatie uitwisselen. Herkenning in de uitdagingen en ervaringen die collega-ondernemers dagelijks meemaken. De vaste groep deelnemers vormt een waardevol netwerk, met als gemeenschappelijk doel: het autobedrijf naar een hoger niveau tillen.
Reageer op dit artikel