artikel

Zó maak je je werkplaats EV-klaar

Ondernemen 1295

‘Is jouw werkplaats klaar voor Hybride & EV?’ was een van de drukstbezochte AMT kennissessies tijdens Auto Prof – AMT Live 2019. Namens Tech360 gaf Anton van der Linden praktische tips over het werken aan (half-)elektrische voertuigen. “Schuif het niet voor je uit maar pak het zo snel mogelijk op”, is zijn advies aan het autobedrijf.

Zó maak je je werkplaats EV-klaar
Ben je aangesloten bij Tech360? Dan is de kans groot dat je één van de trainingen van Anton van der Linden hebt bijgewoond. Tijdens deze praktijktraining komt niet alleen Hybride/EV aan bod, maar worden ook onderwerpen als storingen aan diesel- en directe benzine-injectiesystemen, Pass-thru en airco behandeld.

“Elektrische auto’s zijn geen toekomstmuziek, ze zijn er al. Kijk maar naar het groeiende aantal hybrides. De kans dat je er als werkplaats mee te maken krijgt, groeit elke dag. Je kan er eigenlijk niet meer omheen.” Volgens Anton van der Linden van Tech360 is de vraag niet óf autobedrijven met elektrische aandrijving te maken krijgen, maar wanneer.

Een grote groep autobedrijven stuurt hybrides en EV’s liever naar de buurman. Een gemiste (omzet)kans, want als je weet wat je doet, kan je met een gerust hart aan hybride en elektrische voertuigen werken. “Zo lang je aan de NEN-normen voldoet en de juiste opleiding volgt, kan je er veilig aan werken. Wanneer je als universeel autobedrijf aan de eisen voldoet, mag je precies hetzelfde doen als een dealer.”

Eerst lezen en de administratie op orde

Je werkplaats ‘EV-klaar’ maken is niet zo ingewikkeld als veel mensen denken. Het is wel belangrijk dat je het serieus aanpakt. “Begin met het grondig doorlezen van de richtlijnen en regels”, adviseert Van der Linden. “Zorg dat je op de hoogte bent van de NEN 9140-richtlijn. Lees de regels rondom Arbo en de bedrijfsverzekering, anders heb je een groot probleem als het misgaat.” Ook een risico-analyse hoort erbij..“ Zet het altijd op de werkorder als het om een hybride of elektrische auto gaat”, tipt hij zijn publiek. Als de administratieve kant op orde is, kan je aan de slag in de werkplaats.

EV-vakbekwame autotechnici

Iedere autotechnicus die aan een auto met een Hoog Voltage (HV)-systeem werkt, moet weten hoe het elektrische systeem in elkaar steekt. De regels spreken van een ‘ev-Voldoende Opgeleid Persoon’ en een ‘ev-Vakbekwaam Persoon’. Van der Linden: “Een ev-Voldoende Opgeleid Persoon mag werkzaamheden uitvoeren aan een hybride of elektrisch voertuig, maar alleen als hij of zij onder toezicht staat van een ev-Vakbekwaam Persoon. Een ev-Niet Opgeleid Persoon mag alleen als hij instructies krijgt ergens aan komen.”

Veiligstellen is het begin

Hybride/EV: daar willen de bezoekers van Auto Prof – AMT Live meer van weten. Zelfs buiten de kennisdomes staan automotive-ondernemers en techneuten mee te luisteren naar de kennissessie van Tech360.

Aan een hybride of EV mag je niet zo maar werken, is de boodschap. Zelfs de uitlaat van een hybride auto vervangen of koelvloeistof van het HV-koelsysteem bijvullen mag alleen als je de juiste papieren hebt of geïnstrueerd bent. Wil je werken aan EV-techniek, dan is een uitgebreide training noodzakelijk om het vereiste certificaat en NEN-certificaat te krijgen.
Na een basistraining ben je officieel ‘EV-Voldoende Opgeleid Persoon’. Na afloop van de meest uitgebreide training mogen deelnemers zichzelf ‘ev-Vakbekwaam Persoon’ noemen. Tijdens deze training leren Eerste Autotechnici onder meer hoe ze een auto kunnen veiligstellen. Dat begint met de auto spanningsvrij maken (serviceplug eruit) en controleren of bijvoorbeeld het 12V-systeem écht spanningsvrij is (doen de alarmlichten het of niet).

Andere onderwerpen zijn diagnosestellen en veilig meten (met een Cat III hybride multimeter). Nog een belangrijk onderdeel van de training is het herkennen van onderdelen die bij het HV-systeem horen. Bij een Tesla Model S zijn de interieurverwarming en de aircocompressor bijvoorbeeld onderdeel van het HV-systeem.

Iedereen kan het leren

Voor autotechnici met basiskennis van elektrotechniek is werken aan EV’s niet spannend, benadrukt Van der Linden. “Een HV-kabel met een isolatieprobleem is vergelijkbaar met een bougiekabel met een isolatieprobleem. Met de juiste basiskennis en de juiste apparatuur kan je zelf heel veel meten. Of het nu gaat om weerstandsmetingen aan de elektromotor of om storingdiagnose, iedereen kan het leren.”

De investeringen in apparatuur en equipment zijn minder groot dan menigeen denkt, besluit Van der Linden. “Naast het NEN-certificaat heb je een categorie III hybride multimeter nodig, een paar elektrisch isolerende handschoenen en afzetpalen voor de werkplek. Als je alles bij elkaar optelt, valt het best mee. Met de juiste vakkennis en het juiste gereedschap kan elke werkplaats het aan.”

Zelf doen of laten doen?

Een werkplaats geschikt maken om te werken aan hybride en elektrische voertuigen kan je prima zelf doen. Informatie over de NEN-normen, Arbo-regels en andere eisen zijn allemaal online terug te vinden. Er zijn verschillende partijen die de vereiste technische trainingen aanbieden. Tech360 is een van deze aanbieders. Naast een technische training voor Eerste Autotechnici biedt Tech360 een compleet ‘EV-pakket’ voor het autobedrijf aan. Dit pakket bestaat uit een training voor één persoon plus alles wat nodig is om de werkplaats ‘EV-klaar’ te maken, inclusief de vereiste apparatuur en veiligheidszaken.

Met het Tech360 ‘Hybride/EV Pro-traject’ haal je de kennis, maar ook de tools in huis om veilig aan EV’s te werken. Naast de benodigde certificaten ontvang je ook een hybride mulitmeter, isolerende handschoenen en afzetpaaltjes. Zo kun je gelijk aan de slag!

Reageer op dit artikel