artikel

Van ‘gamer’ naar Topmonteur

Ondernemen Premium 2541

Kom je wel eens op het AMT Garageforum? Dan weet je dat daar ook Topmonteurs aanwezig zijn om je te helpen bij lastige storingen. Zo ook Henk Moesker, op het forum beter bekent als ‘Matronix’. Hij heeft menig techneut op het goede diagnosespoor gebracht. Wist je dat hij tot 2011 geen auto van dichtbij heeft gezien? Hoe heeft hij zich in korte tijd ontwikkeld tot Autotechnicus 2.0?

Van ‘gamer’ naar Topmonteur
Indrukwekkend dat het Henk Moesker gelukt is om zich in hele kort tijd te ontwikkelen tot diagnosespecialist.

“Tot ergens eind 2011 had ik vrijwel nooit een motorkap geopend en de wereld daaronder was er eentje waar ik weinig kennis van had”, vertelt Moesker. “ Van 1996 tot eind 2011 lag mijn uitdaging in het opzetten en uitbouwen van een kleine winkelgroep in de videogame-industrie.”

Game over

Henk was eigenaar van drie winkels en een groot magazijn met een postorder afdeling. Door diverse omstandigheden kreeg zijn bedrijf een paar flinke ‘staken in de wielen’ en het doek viel. Moesker moet een tijdje op een houtje bijten, maar van stilzitten is geen sprake. “Een baan bij ‘een baas’ lag mij niet en werkgevers hadden ook niet veel behoefte aan iemand die zelfstandig al een groter bedrijf had gerund.”

Hoofdpijn

Tijd over en dat viel Moesker niet goed. “Ik ben eigenlijk uit ‘nood’ bij mijn schoonvader gaan sleutelen aan auto’s. Al snel viel me op dat veel autobedrijven soms hoofdpijn kregen van ‘gekke problemen’ doordat er steeds meer op- en aan een motor hangt.  Vaak werden bij die bedrijven problemen opgelost door het wisselen van componenten, zonder dat men wist hoe ze konden meten of daar echt het probleem zat. Daar zag ik mijn uitdaging en als je iets doet, moet je het goed doen.”

Henk Moesker is in AMT 4-2019 het middelpunt in de rubriek ‘Trots op mijn bedrijf.’ Als een techneut zegt dat hij het meest geniet van het moment van sleutel omdraaien en een auto weer horen lopen  zoals het hoort, dan weet je dat je met een vakidioot te maken hebt.

Gewoon doen

Henk gaat aan de slag en bestudeert alles wat te maken heeft met wat er in die motorruimte leeft, wat de werking is en hoe je problemen kunt benaderen. Hij leert hoe een computer eigenlijk ‘denkt’ en wat elk component in het totale plaatje betekent en welke invloed het heeft.

“Tussentijds sleutelde ik heel veel en dat moet ook. Als je dat niet kunt, dan heb je ook geen gevoel voor de diepere problemen in een motor, interieur, carrosserie, etc. Ik miste natuurlijk basisinformatie uit een voortraject van een opleiding Autotechniek. Door keihard werken, zelf veel studeren en gewoon doen kon ik dat prima opvangen. Sleutelen is veel praktijkwerk, problemen leren oplossen, niet bang zijn en dingen aanpakken. Na een tijdje leer je ook op storingsgebied problemen de baas te worden.”

Moesker schaft na een tijdje zijn eerste tools aan: een multimeter, LED-tester en een diagnosetool, een MaxiDas708. Later stapt hij over op een MaxiSys en voegt een scope aan zijn werkplaatsarsenaal toe.

 

‘Problemen waar destijds een dag over werd gedaan, los je nu soms in een half uur op’

Henk Moesker

Pot kwartjes

“Ik beschrijf mijn proces nu in een notendop. Er is heel wat praktijktesten en leren aan te pas gekomen voordat sommige kwartjes vielen. Heb nu een pot vol kwartjes en dat is toch wel wat waard blijkbaar. Problemen waar ik destijds een dag over deed los ik nu soms in een half uur op.”

Henk bleef doorpakken.  “Ik heb een 3-jarig opleidingstraject bij GMTO doorlopen om de inmiddels redelijke kennis uit te breiden. Gaandeweg heb ik mijn tools uitgebreid met meer scopemogelijkheden, schemavoorzieningen, testers op merkniveau, programmeeropties, een sleutelfreesmachine, injectortester, etc. Inmiddels staat er een aparte kamer vol met apparatuur.”

Prachtig!

Nog altijd is het soms wat krom. Je lost problemen op waar soms al veel garages aan gewerkt hebben en waar men niet uitkomt, maar heel soms  een vraag waarvan een oudgediende zoiets heeft van ‘heb je dat nog nooit gedaan’?  Het mooie van de autowereld is voor mij juist dat je elke dag nog iets nieuws kunt leren. Er zitten zoveel componenten aan alle verschillende merken en dan alle variaties per model, mechanisch, elektronisch, het houdt maar niet op… En ze kunnen allemaal hun eigen problemen geven, prachtig toch!

 

Reageer op dit artikel