artikel

Grip op EV, wat kun je leren van Van den Udenhout?

Ondernemen 2418

Het is bijna lente en dat betekent weer een ‘Grip op je Autobedrijf’-traject. Zeventien ondernemers die met Automotive Academy, AMT en met elkaar hun bedrijf naar een hoger plan willen tillen. Vooral de veranderingen die er aan zitten te komen zijn een hot item. Dat komt goed uit: op dag één kijken we in de toekomst.

Grip op EV, wat kun je leren van Van den Udenhout?
E-racen is de toekomst. De Vision wint al het van een F1-auto op het gebied van aerodynamica, die is tien keer efficiënter! Nu de batterijtechnologie nog.

Het Grip-traject start als altijd met een inspiratiedag. Samen de boer op om verschillende inspirerende bedrijven uit de automotivebranche bezoeken. Deze keer staat de toekomst centraal. De Grippers gaan binnenkijken in de nieuwe, hightech werkplaats van Van den Udenhout in ’s-Hertogenbosch en bij ‘Inmotion’, een project van studenten van de Fontys Hogeschool en Universtiteit Eindhoven. Zij willen in 2021 de 24 uur van Le Mans gaan rijden. Elektrisch!

Service Dialoog

First stop is Van den Udenhout. De Volkswagen Audi-dealer heeft nog maar net de nieuwe werkplaats in gebruik genomen. En wat voor één: meer dan 40 werkbruggen voor 36 monteurs en een speciale EV-ruimte. Dat willen we zien, maar de tour begint in ‘de Service Dialoog’. “Welkom in onze aannamestraat”, begint Robert-Jan Willemsen de rondleiding.

De Service Dialoog is een overdekte gang waar de klant ’s morgens zijn auto naar binnen rijdt als deze een afspraak heeft voor onderhoud of reparatie. “Hier nemen we de auto in ontvangst, samen met de klant. We pakken de tablet erbij en vullen samen met de klant hierop in wat er aan de auto moet gebeuren.”

Alles wordt direct geregeld: van de aanname van de sleutels tot het afgeven van een leenauto of fiets. De klant hoeft niet meer eerst naar de receptie om zich te melden, dan te wachten om vervolgens zijn auto weer ergens anders te moeten parkeren. “Snelle en transparante service.

Een deel van de werkplaats van Van den Udenhout. Als de monteur onderdelen nodig heeft, worden die door een orderpicker gebracht, wel zo efficiënt!

We nemen met drie serviceadviseurs zo circa zestig auto’s per dag aan. We raken al goed op elkaar ingespeeld. Het werkt voor ons ook heel efficiënt.” Veel persoonlijke aandacht is er voor de particuliere klant. “We willen die zo lang mogelijk bij jullie proberen weg te houden”, grapt Willemsen.

Hoogspanning

Dan gaan de ondernemers, via de immense werkplaats, door naar de speciale HV-werkplaats. De HV-techneuten dragen speciale kleding; elektrostatische overall en bijbehorende schoenen. “Veiligheid voor alles. 60 V gelijkstroom is gewoon dodelijk, dus je moet blijven nadenken.” Een batterijpakket omringd door een veiligheidsafzetting staat midden in de werkplaats. “Onze techneuten gaan een intensieve training batterijtechniek volgen. Als zij die afgerond hebben, zijn wij één van de weinige dealers die zelf reparaties aan de batterijen mogen verrichten.”

Teamwork

De werkplaats is gigantisch. Toch voelen de technici die er werken dat niet zo. “We werken in teams. Een team voor Audi met acht bruggen, twee teams voor Volkswagen en een team voor afleveringen, elk met een eigen werkplaatschef.”

Droomauto

Van de giga-werkplaats gaan de Grippers richting ‘Inmotion’, een kleine hal op de Automotive Campus in Helmond. Daar vertelt Gijs Herings over het studenproject. Zij bouwen hier hun

Kijken doe je met…? Precies, helemaal als het gaat om HV, dan moet je ­achter het afzetlint blijven!

droomauto: de Vision, een 100 procent EV-racer. Doel? In 2021 meedoen met de 24 uur van Le Mans. Een hele uitdaging, het team ontwikkelt technologie om de racewagen binnen twee minuten volledig op te kunnen laden. “De uitdaging zit ‘m vooral in het koelhouden van de batterij tijdens het laden”, legt Gijs uit. Als dat lukt, beschikt de racer over 150 km actieradius na elke ‘tankbeurt’ en kan de droom uitkomen.

‘De vraag ‘hoe bereid ik me voor op de toekomst?’ speelt bij ieder bedrijf’

 

Geheime klant

Een ander doel van de inspiratietour is het kennismaken met de deelnemers: zeventien verschillende eigenaren en leidinggevenden van universele autobedrijven. Ieder met een eigen leerdoel, maar allen bezig met de veranderende automotive branche. De vraag ‘hoe bereid ik me voor op de toekomst?’ speelt bij ieder bedrijf. Een hulpmiddel is het mystery visitrapport.

Alle ondernemers zijn bezocht door een geheime klant. Die heeft zijn ervaringen op papier gezet. Op de eerste dag van de training krijgen de Grippers de uitkomst overhandigd, aan het einde van het traject worden ze nogmaals bezocht. Hebben ze zich verbeterd? Grip-Coach Jochen van Egmond sluit de dag af: “Als het goed gaat met jouw bedrijf, gaat het goed met ons. Samen sta je sterker en ben je klaar voor je nieuwe klant.”

Grip op je Autobedrijf

Ondernemen is een vak. Natuurlijk, het moet in je zitten, maar ondernemen kun je ook leren. De zesdaagse training Grip op je Autobedrijf, een initiatief van Automotive Academy en AMT, zorgt letterlijk voor grip op je bedrijf. Praktisch ingericht, waarbij onderwerpen als klantbeleving, personeel, social media, marketing en omzet aan bod komen. ‘Grippers’ leren van trainers en de vaste coach, én van elkaar. Een belangrijk aspect van Grip op je Autobedrijf is samen met vakgenoten informatie uitwisselen. Herkenning in de uitdagingen en ervaringen die collega-ondernemers dagelijks meemaken. De vaste groep deelnemers vormt een waardevol netwerk, met als gemeenschappelijk doel: het autobedrijf naar een hoger niveau tillen.
Reageer op dit artikel