artikel

Requal 2.0: Premium ondersteuning, maximale vrijheid

Ondernemen 1284

Een basic en vrijblijvend werkplaatsconcept rondom hun onderdelen; dat was de insteek van werkplaatsformule Requal erkend Reparateur. Sinds begin dit jaar is het concept gegroeid van ‘magertjes’ naar ‘goed gevuld’ en op weg naar ‘dikvet’. Rietman Autobanden in het Gelderse Hengelo is Requal-deelnemer van het eerste uur en ‘dikvet tevreden’ met het concept. Wat is de match?

Requal 2.0: Premium ondersteuning, maximale vrijheid
Rik Rietman is een jonge ondernemer. Hij focust op de toekomst en verdiept zich in de techniek van morgen. De pijlers van Requal ondersteunen hem daarbij, zodat hij zijn tijd in de werkplaats kan doorbrengen.

Rietman Autobanden is een familiebedrijf dat in 1991 gestart is door Jan Rietman, de vader van Rik. “Mijn vader is naast zijn werk als technicus bij een Peugeot-dealer gestart met een bandenbedrijf. Eerst in de avonduren, later één werkdag erbij. Dat werden er steeds meer toen hij ook onderhoud en reparatie erbij ging doen. In 1994 is hij fulltime voor zichzelf gestart”, vertelt zoon Rik Rietman. Ongeveer zeven jaar geleden voegt hij zich bij zijn ouders in het bedrijf. Die zijn aan nu het afbouwen en heeft hij de dagelijkse leiding.

‘Ik ben een jonge ondernemer en bezig met de toekomst’

Leerschool

Mooie distributieklus bij deze Renault Talisman. De onderdelenstrategie van Requal is aangepast. Ook voor jonge auto’s zijn courante onderdelen verkrijgbaar, dus ook de distributieriem voor deze auto.

“Na mijn opleiding autotechniek heb ik bij universele garagebedrijven en een Renault-dealer gewerkt. Een goede leerschool. Daar heb ik geleerd hoe het moet, maar ook hoe het in mijn ogen niet moet. Een universeel bedrijf vind ik klantgerichter en meer gefocust op het leveren van kwaliteit. Het contact met de klant is persoonlijk. Hier mogen mijn klanten de werkplaats in en meekijken met wat er gebeurt met hun auto. Bij een dealer is dat niet het geval. Daar heb je geen contact met je monteur.”

Requal legt uit: Opgepoetst staat netjes

Hoe ziet het vernieuwde Requal-concept eruit? Hanno Brinkman, Requal Accountmanager, licht het nieuwe concept toe. “Requal is als product begonnen en sinds 2010 als merk op de markt. Voor naamsbekend besloten we er een licht en vrijblijvend concept aan te koppelen. Heel basic ingericht: de deelnemers kregen de mogelijkheid om het merk Requal en de voordelen kenbaar te maken bij de klant.

De invulling van het concept lag bij de grossier, en deze onderhield zelf contact met de deelnemers.” De wereld verandert, dus ook de wereld van werkplaatsconcepten. “Een garagebedrijf dat zich aansluit bij een concept verwacht inmiddels wel wat meer. Er was behoefte aan uitbreiding van het concept. In overleg met onze grossiers en aangesloten garages besloten we het concept aan te passen.”

Werven & binden

Bij Requal Erkend Reparateur staat de ondernemer centraal. “De eigen identiteit en lokale bekendheid staan voorop. Aan de achterkant ondersteunen en ontzorgen wij hem. Het vernieuwde concept leunt op drie pijlers: werven, binden en rendement verbeteren. Bij het werven van nieuwe klanten en binden van bestaande ondersteunen we bijvoorbeeld met advertenties, flyeracties of folders die lokaal verspreid worden. Wij verzorgen de vormgeving, het drukwerk en de verspreiding, maar doen dat in samenspraak met de ondernemer. Die staat zoals gezegd centraal in ons concept. Dus elke uiting wordt gemaakt naar de wensen van de deelnemer, in zijn huisstijl en uitstraling.”

Op de fiets

Een voorbeeld van een geslaagde Facebook-actie voor bestaande klanten. Lokaal en in eigen huisstijl van de Requal-deelnemers.

“Een voorbeeld van een actie voor bestaande klanten is onze fietsenactie. We hebben Requal-leenfietsen. Klanten die de leenfiets mee hadden en daar een foto van op Facebook plaatsten, maakten kans een fiets te winnen. Een persoonlijke en lokale actie die heel goed ontvangen is. Een ander voorbeeld is de cashback-actie. Klanten maakten kans het bedrag dat zij in de werkplaats besteed hadden terug te winnen in de vorm van een tegoedbon voor de volgende beurt of reparatie. Een mooi middel dat helpt bij klantenbinding, want die klant komt echt wel bij jou terug voor die korting.”

Compleet plaatje

De aanbouw heeft het landelijk gelegen autobedrijf een mooie aanbik gegeven en leverde een mooie, ruime werkplaats op.

Een aantal jaren geleden is het pand uitgebreid met een aanbouw, met als resultaat een mooie, ruime werkplaats. “En met twee monteurs in dienst die beschikken over alle benodigde papieren is het plaatje nu compleet. Met ons team bieden wij de klant een totaalservice aan. Alle reparatie- en onderhoudswerkzaamheden, APK, aircoservice, camperonderhoud en verkoop van occasions. Daarnaast zijn we ook dealer van Gislaved en Maxxis autobanden.”

Rietman Autobanden is vanaf de introductie van het Requal Erkend Reparateur-concept in 2010 deelnemer. Begin dit jaar is het concept opgepoetst en in een nieuwe variant geherintroduceerd.

Uitgebreid assortiment

“Ik ben blij met het concept. Het assortiment onderdelen dat zij leveren is uitgebreid, van goede kwaliteit en zo’n 25 procent onder die van A-merken geprijst. Voorheen werden geen onderdelen voor auto’s met een cilinderinhoud boven de 2 liter geleverd en alleen voor auto’s vanaf vier jaar. Daar is het merk vanaf gestapt; als een artikel courant is, wordt het ook als Requal-product geleverd.”

In het ‘oude’ deel van de werkplaats bevinden zich ook nog een werkplek en een ruime bandenvoorraad. Hoewel het bedrijf allang niet meer alleen een bandenbedrijf is, ligt daar natuurlijk nog wel veel kennis. Rietman is dealer van Gislaved en Maxxis banden.

“De onderdelen zijn altijd goed op voorraad bij mijn Growa-grossier in Lochem. En als bijvoorbeeld een remblok van Requal niet op voorraad is, dan pak ik TRW. Dat is geen probleem. En als een onderdeel een dagje later komt, bellen we de klant en krijgt ‘ie kosteloos een leenauto van ons mee… met Requal-reclame”, zegt Rietman lachend.

“Samen met Requal hebben we onze leenauto van reclame voorzien. Mijn logo en huisstijl, gecombineerd met Requal. Dat is gelijk een mooi voorbeeld van hoe de samenwerking gaat. Het is echt een Rietman-auto geworden. Voor mij belangrijk, want ik ben Rietman Autobanden.”

Requal legt uit: Rendement verbeteren

De derde pijler, rendement verbeteren, is helemaal nieuw in het concept. Brinkman: “We hebben geconstateerd dat vanuit deelnemers behoefte is aan training en technische ondersteuning. Met die ontwikkeling zijn we nu heel druk bezig, en het is een prioriteit. We zijn de laatste puntjes op de i aan het zetten. In februari zullen wij deze pijler eerst aan onze deelnemers presenteren. Ik kan al wel zeggen dat daar trainingen, oplossingen voor Pass-thru en remote diagnostics (diagnose op afstand) in zitten. Net als een technische helpdesk waar de werkplaats terecht kan voor technische informatie, schema’s en hulp bij diagnose. Door alle kennis die wij binnen onze holding hebben, kunnen we dat alles in eigen beheer doen.”

‘Vanuit de fee reserveren wij een budget dat door deelnemers vrij te besteden is’

WESP

De trainingen vinden plaats bij de grossiers. “Een bewuste keuze. Een voor de deelnemers bekende omgeving én in de buurt.” Naast trainingen biedt Requal ook een bedrijfsanalyse aan in de vorm van WESP (Werkplaats Service Provider). Hiermee krijgt de ondernemer inzicht in zijn bedrijfsvoering, wat hem helpt zijn rendement te verbeteren.

Spaarpotje

Alle pijlers en diensten zijn voor alle deelnemers beschikbaar. “Het bedrijf kiest de modules waar hij behoefte aan heeft. We willen deelnemers naar een bepaald kwalitatief niveau brengen. Dat niveau zien we nu al in onze deelnemers terug.” In de vorige opzet was aansluiten bij het concept kosteloos. Naast de basisfee betaald de garage nu alleen voor de modules die hij ook echt gebruikt. Zo houden we de fee aantrekkelijk laag.

Vanuit de fee reserveren wij een budget dat vrij te besteden is door het garagebedrijf. Dan is er dus altijd een potje beschikbaar voor bijvoorbeeld marketingmaterialen, training of technische ondersteuning.”

Toekomst

Het nieuwe deel is voorzien van twee bruggen met veel werkruimte er omheen.

Het nieuwe concept gaat verder dan onderdelen. “Ik ben een nog jonge ondernemer en bezig met de toekomst en de technieken die eraan komen. Zo maak ik bijvoorbeeld gebruik van Jifeline. Dat stelt mij in staat om klanten diensten op dealerniveau aan te bieden, zoals het inleren van sleutels en herprogrammeren. Dankzij Requal kan ik ook aanvullende diensten als pechhulp bieden en gebruikmaken van een app. Bovendien ondersteunen zij met advertenties, klantgerichte acties en kant-en-klare Facebookberichten. Dat scheelt mij enorm veel kosten en tijd. Tijd die ik dan mooi in de werkplaats kan besteden.”

‘Ik kan mijn eigen identiteit behouden, dat is voor mij belangrijk’

Eigen identiteit behouden

Stap voor stap blijft het concept ontwikkelen. “Ik kijk uit naar de trainingen en technische ondersteuning die ze aan het concept gaan toevoegen. Daar gaan mijn monteurs en ik zeker aan deelnemen.” Dat het Requal Erkend Reparateur-schap niet een in beton gegoten overeenkomst is, is voor Rietman een voorwaarde. “Ik kan mijn eigen identiteit behouden en mijn bedrijf runnen zoals ik dat wil, dat is voor mij belangrijk.”

Requal legt uit: Persoonlijke klik

Requal heeft een team van binnen- en buitendienstmensen gevormd om deelnemers te ondersteunen. Hanno Brinkman bezoekt Reparateurs regelmatig. De twee leenauto’s én leenbus van Rietman is een mooi voorbeeld van de samenwerking. “Requal heeft de vormgeving en het bestickeren voor mij geregeld, maar het zijn een echte Rietman-auto’s geworden.”

Kan iedereen Requal Erkend Reparateur worden? Brinkman: “Nee, want het gaat niet meer om alleen onderdelen inkopen en een bord aan de gevel. Wij kennen geen keiharde eisen zoals bij andere concepten en hanteren geen afvinklijstje om te zien of je aan alle voorwaarden voldoet. Omdat de ondernemer centraal staat ,gaan we persoonlijk kennis maken en het gesprek met elkaar aan.

Hoe onderneemt de garagehouder? Wat is zijn visie en hoe werkt hij aan de toekomst en ontwikkeling? Dat telt voor ons meer dan het aantal bruggen in de werkplaats. Als de klik er is, gaan we over op het opstellen van een overeenkomst.” Het concept blijft volop in ontwikkeling. “We gaan hele gave dingen doen voor onze deelnemers. Helaas kan ik nog niet alles prijsgeven. In februari gaan we onze leden alle vernieuwingen presenteren.”

Work in progress

Bij Requal ‘nieuwe stijl’ zijn inmiddels 34 autobedrijven aangesloten. De garageformule wil het aantal deelnemers de komende twee jaar uitbreiden naar 70 tot 100. Werving van nieuwe leden gaat via de geselecteerde grossiers die Requal dealer zijn. “Logisch, zij kennen de regio en klanten goed. Zij weten welke garagebedrijven bij ons concept passen en wie animo heeft.” Geïnteresseerden kunnen daarnaast direct met Requal contact opnemen. “Ik kom graag langs voor een persoonlijke kennismaking onder het genot van een bak koffie.”

Met of zonder?

Kan het universele autobedrijf volgens hem nog zonder een werkplaatsformule? “Nu nog wel, maar in de toekomst wordt het denk ik moeilijker om het alleen te doen. Ligt ook aan jezelf. Ik zou wat Requal doet deels zelf kunnen regelen. Dat geldt voor alle concepten, maar omdat zij mij op diverse vlakke ondersteunen en ontzorgen kan ik ondernemen en te werken aan ons doel; gewoon goed werk leveren.”

Reageer op dit artikel