artikel

AMT Future Talk: Geld verdienen met de auto’s van de toekomst

Ondernemen 2219

Je kent ze wel, guru’s die roepen dat alles anders wordt. En dat wie niet snel verandert, snel verdwijnt. Ook Jeroen Vertongen voorziet snelle en ingrijpende veranderingen in de mobiliteit. Toch zijn er twee essentiële verschillen tussen hem en die veranderguru’s. 1: Vertongen is een ervaringsdeskundige. 2: Tijdens AMT Future Talk legde hij haarfijn uit hoe je je aanpast aan die spannende toekomst…

AMT Future Talk: Geld verdienen met de auto’s van de toekomst
Ondernemer, futurist en inspirator Jeroen Vertongen maakt indruk AMT Future Talk. “Wakkerschuddende presentatie op een prachtige locatie”, aldus een van de vele positieve evaluaties achteraf.

Jeroen Vertongen is 38 jaar. Hij begon zijn werkzame leven als autotechnicus in het bedrijf van zijn vader. Hij nam dat bedrijf over en toen in de buurt grossiersbedrijf Sergoyne te koop kwam, kochten zijn vrouw Dini Broothaerts en hij dat ook. 

Toeters en bellen 

“Dat was in 2007”, vertelt Vertongen tijdens de inleiding op zijn Future Talk in de bomvolle showroom van het Porsche Classic Center Gelderland. In die tijd kwam Euro 5 met allemaal milieugerelateerde toeters en bellen aan de motor. Ik merkte dat je daar dan als grossier heel veel technische vragen over krijgt.” Dus opende hij een jaar later het Sergoyne Diagnose en Opleidingscentrum. 

Van BCC naar LKQ

In de jaren daarna werkte Sergoyne nauw samen met acht andere Belgische grossiers in de Benelux Car Corporation. Dankzij die BCC konden ze hun inkooppositie verbeteren en garageformule Quality Garage op poten zetten. Dat viel op en zo kon het gebeuren dat Sator-eigenaar LKQ in 2017 25 vestigingen van Sergoyne en drie andere BCC-grossiers overnamSindsdien is Vertongen Head of Support bij LKQ-Belgium.

 

Mary Barra

Donald Trump is niet gelukkig met de acties van GM-CEO Mary Barra. Jeroen Vertongen denkt dat ze het bij het rechte eind heeft

Opladen in Silicon Valley 

Dat weerhield hem er niet van laadpalenbedrijf MOOBI te starten en tweemaal naar Silicon Valley af te reizen voor een ‘Future of Mobility tour’. Hij deed inspiratie op bij onder meer Turo, Uber, Perceptiv Automotiv, Berkeley University, Tesla, Lyft. Hij zag, discussieerde met zijn reisgenoten, liet het allemaal bezinken en ging aan de slag met zijn ervaringen en inzichten. 

Uber wil complete mobiliteit aanbieden en zo bijdragen aan vervoer in smart cities. Van deelsteps, tot autonoom rijdende e-taxi’s tot luchtvervoer. Met Uberair ben je in no time op plaats van bestemming. De elektrische vliegtuigjes kunnen verticaal stijgen en landen vanaf daken van torenflats en hebben een actieradius van zo’n 50 km. Ideaal voor snel stadsvervoer.

ACES

“De mobiliteit van de toekomst is ACES”, houdt Vertongen zijn publiek in het Porsche Classic Center voor. “AutonomousConnected, Electric en Shared”. En dat heeft invloed op alles en iedereen. Van luchthavens tot verzekeraars, van autofabrikanten tot dealers en van stadsbesturen tot parkeerbedrijven.” 

 Oef dat klinkt heftig, gelukkig maakt hij het concreet: “Autonome autozullen deelautovan grote fleetowners zijn en voor een elektrische auto zijn 130 productiestappen minder nodig. Dus kan een autofabrikant in de toekomst volstaan met minder modellen die ook nog eens minder complex zijn.” 

Liefhebbersbedrijf met toekomst

Het decor is fantastisch. Thuisbasis voor AMT Future Talk is Porsche Centrum Gelderland. “De grootste snoepwinkel van Nederland”, zegt eigenaar Mark Wegh. Langs de A50 bij Heteren heeft hij een showroom en werkplaats met 21 hefbruggen voor nieuwe en gebruikte Porsches. En dat is nog maar het begin…

“Our future is the past”, zegt Porsche-dealer Mark Wegh. “80% van onze ‘Classic’-klanten heeft ook een moderne Porsche.” Wegh gaat zijn Classic Center uitbreiden.

Vlak achter de mooie façade langs de snelweg ligt namelijk Weghs Porsche Classic Center. Ook daar is een showroom. De werkplaats biedt plaats aan nog eens acht hefbruggen voor klassieke Porsches. Daar huist ook de schadeherstelafdeling voor het hele bedrijf, zien de bezoekers van AMT Future Talk tijdens een vlotte rondleiding. “53 % van de Porsches die wij verkopen, verzekeren wij ook”, legt Mark Wegh uit. “Dus dan is het handig om het schadeherstel ook in eigen hand te hebben. Bovendien leidt schade vaak tot nieuwe klanten, die ook weer een Porsche bij ons gaan kopen.”

Bijzonder. Mark Wegh heeft alle Politie-Porsches die op de weg te vinden waren op zijn droomzolder uitgestald.

De wereld als afzetmarkt

Een deur verder is de restauratieafdeling voor klassiekers. Hier zijn dagelijks alleen al zeven plaatwerkers actief. We zien twaalf 356’s en klassieke 911’s in uiteenlopende staat van opbouw. Ze zijn van eigenaars verspreid over de hele wereld die één ding gemeen hebben, weet Wegh: “Ze willen aandacht en het allerbeste voor hun klassieke auto.”

Onderdelen

Oh ja, en ze willen voortgang. Dus niet eindeloos wachten op dat ene onderdeel dat nergens meer is: “Porsche maakt nog veel, maar we hebben ook een heel goed netwerk. Allemaal mensen en bedrijven die ons dat ene zeldzame onderdeel gunnen omdat wij ook dingen voor hun doen. Om dat te kunnen doen kopen we oude onderdelenvoorraden op uit de hele wereld.”

Grootste Porsche-dealer

Weghs bedrijf verkoopt 25 Porsches in de week: “25 % van de nieuwe Porsches in Nederland en 40 % van de gebruikte”, zegt Wegh trots. Niet gek voor een bedrijf dat pas 13 jaar bestaat. Wegh

Of Mark Wegh moeite heeft om aan goed personeel te komen? “Absoluut niet! Het is net als in de horeca. De beste koks willen graag in een sterrenrestaurant werken.”

is ook absoluut niet bang voor de toekomst: “Wij gaan straks heel veel elektrische Porsches verkopen.”

Klassieke toekomst

En hij ziet nog veel meer toekomst voor zijn bedrijf: “Our Future is The Past.” Wegh heeft 8.000 m2 grond bijgekocht. Daar komt een nieuw schadeherstelbedrijf zodat er in het Classic-bedrijf ruimte ontstaat voor tien extra bruggen.

Einde aan het gedoe

“Dankzij onze schaalgrootte kunnen we dan veel meer werk in eigen huis houden. We gaan zelf cabriokappen maken, leer inbouwen en interieurs maken. Maar bijvoorbeeld ook velgen repareren. Tot nu toe is dat veel logistiek gedoe, en denk je vaak: ‘laat maar’. Straks gaan we dat actief aan klanten aanbieden.”

Het klantgevoel

“Houd de klant bij je”, is Weghs devies: “Met nieuw, gebruikt, klassiek en onderdelen. En: “Doe dat allemaal net iets beter. Zo voelt de klant zich klant bij je.” .

 

Meer verandering dan ooit

“Veel autofabrikanten zijn al met die toekomst bezig”, zegt Vertongen. Op het scherm toont hij een uitspraak van General Motors CEO Mary Barra: “De auto-industrie zal in de komende tien jaar meer veranderen dan in de afgelopen 50 jaar.” Zijn volgende slide toont een recent nieuwsbericht: GM schrapt 14.000 banen en sluit zeven fabrieken in de VS. 

 Hij laat zien dat Daimler en BMW samenwerken met allerlei deelautodiensten, parkeerservices en laadinfrastructuur. Samen met VW gaan beide voormalige erfvijanden zelfs samenwerken aan een platform voor toekomstige elektrische auto’s. 

Niet remmen!

Vertongen juicht dat toe: “Als de wereld verandert, omarm dan die verandering. Ga niet op de rem staan, want die verandering tegenhouden? Dat lukt je nooit. Toch zijn er altijd mensen die het proberenVertongen toont een tweet van President Trump die zich teleurgesteld voelt in Mary Barra vanwege het sluiten van die fabrieken en maatregelen tegen GM aankondigt.

Die verandering tegenhouden? Dat lukt je nooit

 Natuurlijk is Trump niet de enige. Vertongen bespreekt het klassieke voorbeeld van Kodak. “In 1997 was dat bedrijf een multinational, marktleider in fototoestellen en filmrolletjes. Ze stonden zelf aan de basis van de digitale fotografie, maar ze geloofden er niet in. Niets kan de spanning vervangen die je voelt als je je ontwikkelde en afgedrukte fotovoor het eerst bekijkt”, dachten ze.  

22 foto’s, drie dagen geduld

Dat bleek wel te kunnen. Binnen een paar jaar was Kodak weggevaagd. Oh, en voor wie nog terugverlangt naar die ‘spanning van de analoge fotografie heeft Jeroen Vertongen een tip: “Download de KD Pro-app. Daarmee tover je je smartphone om naar een analoge camera. Je kunt maar 22 fotos makenJe kijkt door een heel klein venstertje en je moet steeds aan een wieltje draaien voor de volgende. Heb je ze alle 22 gemaakt, dan moet je drie dagen wachten voor je ze kunt zien. Ze moeten tenslotte ontwikkeld worden…”

 

En nog zo’n klassieker: “Bij de introductie van de eerste iPhone in 2007 zei de topman van Nokia dat de smartphone een niche product was. Klanten wilden immers een telefoon met veel knopjes

Volle bak in het Porsche Classic Center voor een blik in de toekomst van de mobiliteit.

Strandstoel 

Vertongen legt uit dat veel bedrijven in de mobiliteitssector in een beach chair business model’ zitten. “Maar die tsunami komt eraan dus trekt de zee zich eerst even terug. Dus iedereen is blij, want het is druk op het strand dus dat geeft ruimte om uit te breiden. En dan komt die verwoestende golf die het bestaande businessmodel wegvaagt.” 

Goedkope Chinezen

Concreet? Ook vandaag zeggen mensen dat de EV een niche product is. Goed de verkopen groeien, maar het marktaandeel is toch nog steeds piepklein? “De EV van vandaag is veel te duur”, weet Vertongen. Maar blijft dat zo? “De range van batterijen groeit gestaag verder en hun kostprijs daalt”. En: “De Chinezen komen met spotgoedkope elektrische auto’s.” 

Camera, radar & lidar

Vertongen toont ook de razendsnelle ontwikkelingen in de techniek van zelfrijdende auto’s. Hij bespreekt de vorderingen in radar, camera’s en lidar en laat zien hoe

Focus op waar je goed in bent. Voor Mark Wegh zijn dat de klassieke Porsches.

die zintuigen van de autonome auto met elkaar samenwerken. Hij stelt ook Udacity voor: “Daar kun je een onlinetraining volgen om te software te leren schrijven voor een autonome auto. Als je Carla, hun autonome auto, veilig een rondje kunt laten rijden ben je geslaagd.” 

Weg met de dealer

Kortom, natuurlijk, er zijn nog allerlei problemen op te lossen, maar het komt eraan. En het heeft consequenties: “Tesla heeft geen importeur en geen dealerbedrijven. De Chinese eigenaar van Volvo komt met een tweede merkPolestarAlleen elektrische aandrijving en alleen online bestellen, geen dealers.” 

Super power

Behalve de auto, verandert ook de klant: “Dankzij de digitalisering heeft hij superpowers gekregen.” En dat heeft consequenties: “Vroeger waren wij als bedrijf het bloemeke en de klant het bijtje. Hij moest naar ons toe komen voor de nectar. Nu is het andersomde klant is het bloemeke en wij moeten naar hem toe.” 

De toekomst, de baas

Succes is teamwork. Als er twee in je team uit vorm zijn, ga jij geen goud winnen. De coachende rol van een leider is dan cruciaal. Door het goede gesprek aan te gaan kan je de vorm weer terug halen.

“Voor wie is werkgeverschap meer dan het aannemen van mensen en maandelijks het salaris overmaken?” Die vraag stelt Betsie Brink, directeur van Oomt aan het Future Talk-publiek. Iedereen staat op. “Heb je de afgelopen drie jaar je leiderschap ontwikkeld door bijvoorbeeld opleiding of coaching? Dan mag je blijven staan”, vervolgt ze. Het overgrote deel gaat zitten…

Hoe doe je dat?

Wil je je bedrijf future proof maken? Dan moet je ook je medewerkers meenemen in die veranderingen. Professionaliseren van je werkgeverschap is daarbij een must. Dat is de hoofdboodschap van Brink. Hoe doe je dat? “Door naar jezelf te kijken als instrument”, tipt ze.

Leuk én nuttig

Elke medewerker reageert anders op verandering. “Je moet je klant goed kennen, maar ook je medewerkers. Je moet je mensen begeleiden op een persoonlijke, passende manier”, zegt Jeroen Vertongen. Brink vult aan: “Je bedrijf ontwikkelen vraagt aandacht op veel terreinen. Wees jezelf bewust van je rol. Dat is leuk én nuttig. Goede gesprekken leveren plezier op en je zal het effect daarvan zien.” Mark Wegh is het er roerend mee eens: “Positieve mensen zorgen voor succes in je winkel!”

Duurste centimeter

Tijdens zijn laatste trip naar Silicon Valley werd Vertongen geconfronteerd met de vraag wat de duurste vierkante centimeter op aarde was. Hij dacht na over allerlei plekken in drukke stadscentra maar kwam er niet uit: “Het app-icoontje op de frontpage van de smartphone van je klant. Wij moeten naar de klant toe.”

De duurste vierkante centimeter ter wereld. Deze kost wat, maar levert je ook veel, heel veel op!

En nog een verandering: “Sinds 2010 daalt het aantal uitgegeven rijbewijzen in België. Steeds vaker wil de klant zelf geen auto meer hebben. Hij wil mobiliteit ‘as a service’. Uber en andere mobiliteitsproviders springen in dat gat.”

Trump ziet ’t niet

Dat maakt ook meteen duidelijk waarom de zelfrijdende auto zo goed bij die nieuwe consument past. Vertongen toont een grafiek van de bedrijven met de meeste voor de openbare weg geregistreerde zelfrijdende auto’s in California. Bovenaan, nog boven Tesla, Waymo (Google) en Apple staat Cruise. En dat is van GM. Trump heeft het niet in de gaten, maar CEO Mary Barra is echt niet zo slecht bezig.”

AMT Future Talk beleven voelt als een tour door de toekomst.

FONS

Heel interessant allemaal, maar hoe reageer je als autobedrijf op die veranderende markt? Hoe stel je de toekomst van je bedrijf veilig? Gelukkig heeft Vertongen een antwoord op die vraag: “De FONS-strategie.”

Dat vraagt om uitleg: “De F van FONS is van Focus. We zijn goed in service en repair, dus focus je daar op.” Eh…, maar wacht even een elektrische auto heeft geen motorolie, geen bougies, geen distributieriem, geen injectoren, geen EGR-klep, geen… Zo’n auto vraagt 50 % minder onderhoud!

Opportuniteit

Dat brengt Vertongen op de O van FONS: “Focus niet op problemen, maar focus op opportuniteiten.  De aandrijflijnen van voertuigen worden minder complex, maar er komen andere dingen voor in de plaats. Denk aan kalibreren van sensoren of het reinigen van voertuigen.”

Future Talk is ook voor de Porsche-rijders van de toekomst.

 

Nóg een kans

Andere opportuniteit. Hoe lastig is het om een afspraak te maken in jouw bedrijf? Kan dat makkelijker? Kun je het zo regelen dat je de auto binnenhaalt als de eigenaar ‘m even niet nodig heeft? 

Netwerk

Dauto-eigenaar is steeds vaker een serviceprovider. Daarom staat de N voor Netwerk: “Je moet aangesloten zijn bij een formule die dit soort dingen gemakkelijk voor je maakt. 

En simpel

Blijft over de S: “Hou het simpel, hoe minder stappen een klant hoeft te zetten om van jouw dienst gebruik te maken hoe beter. Amazon heeft dat goed begrepen in zijn Go-supermarkt zonder kassa’s. Zodra je met je boodschappen naar buiten loopt wordt het bedrag van je rekening afgeschreven.”

A Kodak moment?

Vertongen eindigt met een waarschuwing: “Wil je weten of je bedrijf kwetsbaar is voor een disruptief einde zoals Kodak overkwam? Als je aan één of meer van de volgende voorwaarde voldoet moet je oppassen. 1. Klant bij je zijn is complex. Wat dat betekent? Dat jij bepaalt dat de klant zijn auto alleen tussen 5 en 6 kan ophalen bijvoorbeeld. 

Tweede voorwaarde: Geen vertrouwen, en drie: Niet transparantOef, met die twee staat het autobedrijf er niet altijd even goed op. En ook de laatste voorwaarde speelt een rol in onze branche: Te veel partijen die ergens geld aan verdienen: “Een importeur en dealers? Dat is in veel gevallen een laag te veel”, denkt Vertongen. 

Bijpraten na AMT Future Talk. Meest gebruikte woorden: inspirerend, motiverend en: stof tot nadenken.

Probleem? Go FONS!

Oeh, dat klinkt bedreigend allemaalVertongen vindt van niet: “Denk na over je FONS-strategie. Dan denk je niet in problemen, maar in opportuniteiten.”   

Reageer op dit artikel