artikel

Hoe begin je je eigen werkplaatsformule?

Ondernemen Premium 2245

Wat doe je als bestaande garageformules niet bieden wat je zoekt? Hans en Eline van Ommen namen het heft in eigen hand en bedachten met Olie&zo een eigen concept. Dat kost meer tijd en moeite dan aansluiten bij een kant-en-klare formule, maar levert ook veel op. “Laten we aannemen dat alle autobedrijven goede kwaliteit leveren. Dan moet je dus op een andere manier opvallen. Wij willen dat met een onderscheidende uitstraling en een hoog serviceniveau”, aldus het ondernemerspaar.

Hoe begin je je eigen werkplaatsformule?
Eline en Hans van Ommen: “We willen geen doorsnee autobedrijf zijn, dus hebben we geen doorsnee uitstraling.”

Hans van Ommen begon zijn loopbaan als autotechnicus. Hij stapte over naar de logistieke sector, totdat het ondernemerschap aan hem begon te trekken. In 2008 kwam het er eindelijk van. “Ik wilde graag een eigen bedrijf. Dan zijn er twee opties: zelf iets opbouwen of een bedrijf overnemen. Ik heb voor het laatste gekozen.”

In Den Bosch neemt hij Bossche Banden Service over, een gerenommeerd bandenservicebedrijf met een ijzersterke naam in de regio. De winterbandenhausse zorgt voor rugwind: in korte tijd groeit het bedrijf van twee naar zes medewerkers en worden jaarlijks 2.500 in plaats van 30 winterbanden besteld.

De website heeft dezelfde uitstraling als de showroom en de werkplaats. Dat vergroot de herkenbaarheid, zegt Eline van Ommen. “De meeste nieuwe klanten
kijken eerst op onze website. Als ze de showroom binnenstappen, voelt de huisstijl meteen vertrouwd aan.”

In 2013 blijkt de markt verzadigd en zakt de vraag in. Een situatie die een groot beroep doet op het ondernemerschap van Van Ommen.

Overname

Met de overname van Auto Service Boxtel, begin 2014, verbreedt hij de activiteiten met onderhoud en reparatie. Kort daarna wordt een autobedrijf in Sint-Oedenrode toegevoegd. Daarmee ontstaat een groep van drie onafhankelijke autobedrijven. “Groeien betekent niet alleen dat je je aandacht moet verdelen. Het betekent ook dat je duidelijke keuzes moet maken. Blijf je werken met losse bedrijven met een eigen naam en uitstraling, of geef je alles dezelfde naam en dezelfde uitstraling?”

Details die tellen

Hans en Eline hebben de Olie&zo-huisstijl overal doorgevoerd. De meeste nieuwe klanten bezoeken eerst de website www.olie-zo.nl. Daarom heeft de website dezelfde uitstraling als het pand. “Het zorgt voor herkenning”, legt Eline uit. “Een klant bezoekt de website, belt of mailt, komt hier binnen en ziet dat alles in dezelfde stijl en sfeer is aangekleed. Het voelt meteen vertrouwd.” Alle medewerkers dragen huisstijlkleding. Een ander leuk detail is het ‘meegeefmapje’: klanten krijgen de factuur mee naar huis in een fraai ogende Olie&zo-omslag. Het volgende idee is in voorbereiding: een Olie&zo vloeistoffenpakket met motorolie en koelvloeistof in huisstijlverpakking.

Lastige keuzes

Na een minder goede ervaring met een landelijke garageformule besluit Hans om zijn eigen werkplaatsconcept op te zetten. Daarbij krijgt hij hulp van zijn vrouw Eline. Nadat zij haar eigen bedrijf verkoopt, stapt zij in 2016 in het autobedrijf.

“Met mijn Hotelschoolachtergrond kijk ik niet met typische ‘auto-ogen’ naar het autobedrijf, maar met de ogen van de klant. We hebben eerst opgeschreven waar we voor staan en wat we voor klanten willen betekenen. Pas daarna hebben we daar een nieuwe huisstijl en een nieuwe naam bij gezocht.”

De wachtruimte heeft de uitstraling van een huiskamer, met een hoge tafel, een zithoek, tijdschriften en koffie. Let op de olievaten in de huisstijlkleuren.

De zoektocht naar een eigen stijl begint met kritische vragen, vertelt Eline. “Wie is onze doelgroep? Wat verwachten klanten van ons? Welke dienstverlening past daarbij? Daaruit kwam dat wij onszelf positioneren als een autobedrijf met de laagdrempeligheid van een dorpsgarage en de uitstraling en service van een merkdealer.”

Reclamebureau

Voor de volgende stap schakelen Hans en Eline een reclamebureau in dat verschillende huisstijlen en bedrijfsnamen bedenkt. “Bij elke stap die je zet, moet je keuzes maken. Moet de nieuwe naam een link hebben met de vestigingsplaats of juist niet? Welke naam is duidelijk en toch opvallend? Welke kleuren passen erbij?”

Samenwerken met een reclamebureau kost geld maar levert ook wat op, aldus Eline. “Met elkaar sparren betekent dat je automatisch gaat trechteren. Zo kom je uit waar je wilt zijn. Bij Olie&zo hadden we allebei direct een goed gevoel.”

Als je aansluit bij een landelijke formule, moet je ook veel zelf doen.

Ondanks het goede gevoel blijft de naamswijziging spannend. Hoe reageren klanten op een ‘aparte’ nieuwe naam? De twijfel verdwijnt als Eline bij de receptie een klant ontvangt die een werkplaatsafspraak wil maken. “Ik vroeg: ‘Wat moet er precies aan uw auto gebeuren?’ Waarop hij zei: ‘Euh, tsja, wat jullie hier doen. Onderhoud en olie en zo.’ Toen wist ik dat het goed zat.”

Klassiek vakmanschap

De nieuwe naam en de huisstijlkleuren – zwart met wit en goud – stralen vertrouwen en klassiek vakmanschap uit, verklaart Hans. “Iemand zei laatst tegen mij: maar wat als iedereen straks elektrisch rijdt? Dan verwijst onze naam nog steeds naar waar het ooit mee is begonnen. Olie&zo klinkt ambachtelijk.”

Leenauto in plaats van zaterdagopening

Drie leenauto’s, één leenbus voor zzp’ers en meerdere leenfietsen. “We zijn niet op zaterdag open, daar is weinig vraag naar. Bovendien is het lastig om na 12.00 uur aan onderdelen te komen. Vervangend vervoer overbrugt tijd voor de klant die geen dag zonder auto kan.” Werkt net zo goed, aldus Eline. “De leenauto is een gratis service. Het kost de klant alleen brandstof. Voor wie dat wil, hebben we ook een haal- en brengservice.”

Lange adem

Olie&zo neemt transparant werken letterlijk. In Boxtel zijn de showroom en de werkplaats gescheiden door kamerbreed glas met een dubbele loopdeur.

De lancering van Olie&zo verloopt volgens een vooraf uitgedacht plan. Hans en Eline starten een promotiecampagne op social media en in lokale kranten en huis-aan-huisbladen. De nadruk ligt op een persoonlijke uitstraling.

“Met grote teamfoto’s en een persoonlijk verhaal laten we zien wie we zijn, wat we doen en waar we voor staan.” Om de boodschap kracht bij te zetten, organiseren Eline en Hans samen met hun monteurs meerdere keren een pop-up garage in verschillende dorpscentra.

Promotie

“Met een groot spandoek met onze nieuwe naam, een groep monteurs erbij, en gratis autochecks voor iedereen die dat wilde. Daar kregen we leuke reacties op.” De kracht van reclame zit in herhaling. Nu de nieuwe naam is gelanceerd, gaat de promotie onverminderd door.

Wij zochten een onderscheidende naam die vakmanschap uitstraalt.

Eline: “Het is een kwestie van doorbijten en volhouden. Je naam moet in lokale kranten, op reclameborden en online honderd keer voorbij komen voordat mensen spontaan aan je denken.” Ook belangrijk is de bewaking van de huisstijl, vindt Hans. “Soms belt de krant dat we snel een advertentie moeten aanleveren. Dan heb ik de neiging om vlug iets in elkaar te zetten.

Eline steekt daar een stokje voor. Zij let er op dat alles in de juiste stijl de deur uit gaat. Daar heeft ze gelijk in, want als je dat niet doet, verwatert het merk.”

Olie&zo heeft partnerschappen met onder meer Kentekenloket en Trekhaakcentrum.nl.
“Trekhaakcentrum zorgt voor een snelle levering en perfecte technische ondersteuning”,
zegt Hans van Ommen. “Kentekenloket brengt extra aanloop van particulieren en
handelaren uit de omgeving.”

Glazen wand

In Boxtel is Olie&zo eind 2018 naar een nieuwbouwlocatie verhuisd. Het nieuwe pand ligt met de voorkant aan een drukke doorgaande weg. Volgens Hans leveren de zichtlocatie en de opvallende uitstraling veel aanloop op.

“Ik heb onderschat hoeveel invloed de locatie heeft op het aantal klanten dat je binnenkrijgt. Er stappen dagelijks nieuwe klanten binnen voor een afspraak, puur omdat ze ons pand zien en onze naam kennen uit de lokale media.” De inrichting van de showroom en de werkplaats sluit aan bij de Olie&zo-huisstijl.

Niet doorsnee

“We willen geen doorsnee autobedrijf zijn, dus hebben we geen doorsnee uitstraling. We staan voor transparantie. In het pand nemen we dat letterlijk. In plaats van een muur is de showroom van de werkplaats gescheiden door een grote glazen wand met openslaande deuren.

De showroomvloer heeft dezelfde tint als de werkplaatsvloer, zodat het lijkt alsof de verkoopruimte naadloos overgaat in de werkplaats. Zo laten we zien dat we niets verbergen. Klanten mogen ook gerust meekijken als hun auto in de werkplaats staat.”

Alles in stijl

Het nieuwbouwpand in Boxtel is gebouwd door Hardeman Constructiebedrijf. De werkplaatsinrichting is van Fuchs Service Equipment. De werkplaatsvloer is lichtgrijs, de schaarhefbruggen zijn voorzien van donkergrijze rijplaten. Boven de glazen scheidingswand met de showroom is een groot Olie&zo-logo geschilderd. Ook de gereedschapskarren, ladeblokken en gereedschapskasten zijn donkergrijs en zwart. “Het ziet er chique uit en het is praktisch”, zegt Eline van Ommen. “Met donkere kleuren ben je niet de hele dag aan het poetsen.”

Om de lancering van de nieuwe bedrijfsnaam kracht bij te zetten, organiseerde Olie&zo een pop-up garage in het dorpscentrum. Passanten konden kennismaken met het team en gratis een autocheck laten uitvoeren.

Schaalvoordelen

Zelf het wiel uitvinden met een eigen garageformule moet bij je passen. Zelfs als je alles vanuit het niets hebt opgetuigd, is het nooit af. “Het kost inderdaad veel tijd en moeite om alles bij de houden. We zijn er continu mee bezig.

Voor Eline is het bijna een dagtaak. Aan de andere kant is dat met een garageformule van een ander precies hetzelfde. Daar krijg je als autobedrijf hulpmiddelen aangereikt, maar moet je er net zo goed zelf mee aan de slag. Wij hebben er lol in om zelf dingen te bedenken en uit te voeren. Voor ons is dat wat het ondernemerschap leuk maakt.”

Tech360

De schaalvoordelen van een eigen concept met drie vestigingen zijn volgens Hans vergelijkbaar met een overkoepelende landelijke formule. “We kiezen zelf welke ondersteuning we afnemen. Met drie vestigingen zijn we een interessante partij om mee samen te werken. Via Tech360 van PartsPoint krijgen we technische ondersteuning en trainingen en opleidingen. De zakelijke markt bedienen we met LeaseProf, en daarnaast zijn we partner van Trekhaakcentrum.nl en Kentekenloket.“

De werkplaats kijkt uit op de showroom. Boven de glazen wand is op groot formaat het
bedrijfslogo aangebracht. Hans van Ommen: “Klanten zijn welkom in de werkplaats.
We laten graag zien wat we doen en hoe we werken.”

Team meekrijgen

Minstens zo belangrijk als een uniforme uitstraling is een uniforme werkwijze. Hoe zorg je dat drie bedrijven op drie locaties op dezelfde manier werken? “Door de teams nauw bij de veranderingen te betrekken”, zegt Hans.

“We organiseren meerdere keren per jaar teamuitjes. Dan gaan we met alle medewerkers van alle vestigingen samen op stap. Zo ontstaat eenheid en een groepsgevoel.

Het voordeel van drie locaties is dat elke locatie zijn eigen specialisme heeft. De ene monteur weet alles van Renault, de ander van Volkswagen en weer een ander weet alles van banden en onderstellen.” Voor medewerkers was het wel even wennen aan de nieuwe naam.

Iedereen tevreden

In Boxtel en Sint-Oedenrode verliep de naamswijziging geruisloos, vertelt Hans, in Den Bosch lag het gevoeliger. “Logisch, want Bossche Banden Service is een gevestigde naam. In 2019 bestaat het bedrijf 50 jaar. Dat gooi je niet zo maar even weg. Daarom hebben we besloten om voor een tussenvorm te gaan. In Den Bosch zijn we Olie&zo Bossche Bandenservice. Iedereen tevreden.”

Liever zelf

Met de Bossche Banden Service waren Hans en Eline van Ommen het eerste Premio-lid van Nederland. “En we waren de eersten die eruit zijn gestapt”, vertelt Hans. “Het paste niet bij onze stijl van ondernemen. Omdat we wel geloven in een uniforme uitstraling, hebben we daarna zelf Olie&zo opgezet.”

Onderscheidend vermogen

Dankzij de zichtlocatie aan een doorgaande weg weten ook nieuwe klanten Olie&zo te vinden. “Klanten kiezen een autobedrijf op basis van uitstraling en service, dus moet je zorgen dat je dat allebei goed op orde hebt”, zegt Hans van Ommen.

Een huisstijl ontwikkelen en doorvoeren voor drie locaties is een kostbare zaak. Hoe verdien je dat terug? “De opbrengsten zijn niet direct in geld uit te drukken”, zegt Hans van Ommen daar over. “Wij zien het als een investering in de toekomst. We bouwen aan ons eigen merk.”

De belangrijkste meerwaarde van een herkenbare uitstraling is onderscheidend vermogen richting de klant, vindt hij. “Zoals ik het zie, hebben andere autobedrijven hetzelfde kennisniveau als wij. Daarmee kan je jezelf lastig onderscheiden. Als een klant voor een autobedrijf kiest, maken uitstraling en service het verschil. Daar zit in mijn ogen de toegevoegde waarde van een formule.”

De toekomst

Plannen voor de toekomst hebben Hans en Eline genoeg. “We zijn ambitieus. Groeien is geen doel op zich, maar we sluiten niet uit dat we nieuwe vestigingen openen. Misschien bouwen we Olie&zo uit tot een franchiseformule. Er zijn kansen genoeg. Maar dat is nu nog toekomstmuziek. We willen eerst zorgen voor een stabiele basis. Daar zijn we druk mee bezig.”

Reageer op dit artikel