artikel

Omzet tanken met laadstations

Ondernemen Premium 548

De elektrische auto gaat het garagebedrijf omzet afsnoepen, omdat er steeds meer worden verkocht. In 2025 is naar verwachting een kwart van alle nieuwe auto’s elektrisch. Ze vragen ook minder onderhoud dan benzine- en dieselauto’s. Maar de elektrische auto kan je ook omzet bréngen. Door te investeren in laadstations bijvoorbeeld.

Omzet tanken met laadstations
Jeroen Vertongen is trendwatcher. Hij volgt heel nauwkeurig (toekomstige) ontwikkelingen in de automobielsector en vertelt erover tijdens lezingen en bijeenkomsten.

Je gelooft niet dat elektrische auto’s een enorme opmars gaan maken? Nou, automotive-trendwatcher, -trainer en ondernemer Jeroen Vertongen van het Belgische Sergoyne Diagnostics, dat valt onder LKQ Belgium, brengt je graag op andere gedachten. Hij trekt een parallel met het begin van de vorige eeuw. “In steden in Amerika reed iedereen met paard en wagen. Toen de eerste auto’s hun opwachting maakten, waren de lachsalvo’s niet van de lucht. Dat wordt toch nóóit wat! Een paar decennia later was de auto de norm en het paard en de wagen de uitzondering. Met de elektrische auto gaat het precies zo. Nu worden ze relatief gezien nog mondjesmaat verkocht, maar de groei gaat de komende jaren keihard oplopen. In 2025 is een kwart van alle verkochte auto’s een 100 procent elektrische. Minstens!”

Augustus al 31.797 EV’s

Dit wordt volgens Jeroen Vertongen straks een heel normaal beeld: openbare laadstations op het eigen bedrijfsterrein. Klanten, maar ook medewerkers van bedrijven in de directe omgeving kunnen hun EV op jouw terrein opladen. Het laden levert direct omzet op.

Heeft Vertongen het bij het rechte eind? We zetten voor ons land de cijfers eens op een rij. Op 31 december 2015 reden hier 9.368 100 procent elektrische auto’s rond. Op 31 december 2016 waren dat er 13.105 en in 2017 21.115. Volgens het laatste cijfer, dat van augustus 2018, telde ons land al 31.797 EV’s. De groei is overduidelijk, maar wordt die elk jaar ook groter, zoals Vertongen voorspelt? Houd je vast. In 2015 was 0,8 procent van alle op kenteken gezette auto’s een elektrische. In 2016 1,1 procent, in 2017 al 2,1 procent. De aantallen zijn nog altijd klein, maar het gaat wel hard; een groei van bijna 100 procent in een jaar tijd. En die groei gaat door, want in januari tot en met augustus was 3,4 procent van de verkochte auto’s een EV!

‘In 2025 is een kwart van alle verkochte auto’s een 100 procent elektrische. Minstens!’

De ontwikkeling die Vertongen schetst, is niet uit de lucht gegrepen. De elektrische auto komt er in sneltreinvaart aan; steeds meer fabrikanten komen met EV’s. Deze hebben een steeds grotere actieradius en prijzen zullen met het groeiende aanbod dalen. Consumenten zien in EV’s een waardige vervanger van hun huidige benzine- of dieselgestookte auto. Stimulans is daarnaast dat we als Nederland de ambitie hebben uitgesproken dat in 2025 15 procent van alle verkochte auto’s een EV is.

Omzetderving

Wat betekent die opmars van de EV voor het garagebedrijf? Vertongen is duidelijk: “EV’s hebben veel minder onderhoud nodig dan benzineauto’s of diesels. Omdat het totale aantal auto’s niet explosief zal stijgen, valt er dus omzet weg binnen de sector.”

Vertongen stelt echter dat de elektrische auto op zijn beurt ook weer nieuwe omzet oplevert. “De auto’s hebben stroom nodig die via laadpalen, of beter gezegd laadstations, wordt geleverd. Met de groei van het aantal EV’s zal ook het aantal laadstations fors moeten groeien. Daar ligt een grote kans voor garagebedrijven”, voorspelt Vertongen. “Denk aan openbare laadstations op het eigen bedrijfsterrein of de verkoop van laadstations aan bedrijven en individuele klanten. Beide leveren omzet op; winst op de getankte energie en marge op verkochte stations. Het is helemaal niet vreemd dat je als garagebedrijf oplossingen biedt voor het laden. Klanten vinden het zelfs logisch. Jij bent immers de specialist.”

Verder kijken

Jeroen Vertongen werkt met zijn bedrijf Moobi aan duurzame mobiliteitsoplossingen. Onderdeel daarvan zijn laadstations bij garagebedrijven, maar als garagebedrijf kun je ook elders een laadstation initiëren en exploiteren.

Gezien het aantal EV’s dat op dit moment rondrijdt, begrijpt Vertongen dat ondernemers nog niet staan te springen om te investeren in laadstations. Hij daagt ze uit daar wel serieus over na te gaan denken. “Als je onderneemt moet je niet naar vandaag maar naar morgen en overmorgen kijken. Investeer vandaag in zaken die morgen renderen. Denk out-of-the-box. Positioneer je bijvoorbeeld als EV-ready of EV-specialist. Bied laadfaciliteiten – aan je klanten maar ook aan medewerkers bij bedrijven op hetzelfde industrieterrein – en specialiseer je in het onderhoud van EV’s. Zo behoud je je klanten en trek je ook nieuwe aan. Eigenaren van EV’s zullen na enkele jaren namelijk – net als bij gewone auto’s – de dure dealer willen verruilen voor een universeel bedrijf.”

Concept voor elektrische mobiliteit

Om garagehouders gericht te ondersteunen bij het verkrijgen van omzet uit elektrische voertuigen, ontwikkelt Vertongen het Moobi-concept. “Onderdelen hiervan zijn laadstations, elektrische (deel)auto’s, de Moobi Box en het Moobi Center dat bij garagehouders wordt ingericht.” Hij vertelt dat eerst de laadstations worden uitgerold. Garagehouders kunnen deze middels een abonnement op het eigen terrein laten plaatsen. “De kosten zijn een tientje per maand voor een enkel uitgevoerde laadpaal en € 15 per maand voor een dubbele laadpaal. De stroom wordt verkocht voor 40 eurocent per kWh en kost inclusief heffingen en belastingen 20 eurocent per kWh. Een paar tankbeurten per maand zijn voldoende om quitte te spelen, elke extra tankbeurt levert omzet op.”

Het volgende onderdeel van het concept dat wordt uitgerold, is het Moobi Center dat wordt ingericht bij garagehouders. Een Moobi shop-in-shop, compleet ingericht in de showroom. Klanten kunnen hier informatie krijgen over laadsystemen voor thuis of op het bedrijf. “Medewerkers worden getraind op het gebied van nieuwe mobiliteit, monteurs krijgen trainingen om EV’s te kunnen onderhouden en repareren. Het totaalplaatje maakt dat je je als garagebedrijf kunt onderscheiden en omzet uit elektrische mobiliteit haalt.

 

Over AC en DC en mode 1 tot en met 4

Ben je bekend met laadstations voor EV’s (en PHEV’s, hybride benzine of diesels)? Nee, dat is het hoog tijd voor een snelcursus:
Laadstations zijn er in verschillende soorten en maten. En ze leveren ook nog eens verschillende soorten stroom: AC of DC. AC is de wisselstroom die we via het stopcontact geleverd krijgen. DC is gelijkstroom, het soort stroom dat de accu van de elektrische auto moet hebben. Wanneer een auto wisselstroom krijgt geleverd, moet deze door de auto worden omgevormd tot gelijkstroom. De capaciteit van de omvormer in de auto is vaak de beperkende factor bij het laden.Dan de soorten laadstations. De simpelste laadvorm – we noemen dit mode 1 – is laden via het stopcontact (AC) zonder een beveiliging. Dat werkt prima voor PHEV’s, maar niet voor EV’s. Duurt simpelweg veel te lang én is te risicovol omdat een elektrische auto slecht tegen piekspanningen kan. Alternatief is laden via het stopcontact mét een beveiliging, mode 2. Je kunt zo tot 32A laden, maar in praktijk stopt het vaak met 10A. Het laden duurt zo’n acht tot tien uur bij een auto met een kleinere accu. Een Tesla laden is met zo’n lader onbegonnen werk.Het échte werk leveren laadstations van de kalibers mode 3 en mode 4. Een mode 3-systeem levert wisselstroom en garandeert een gecontroleerd laadproces. Wordt zo’n station bij de klant thuis geplaatst, dan moet de elektrische installatie 32A kunnen leveren. Vaak is een aanpassing in de stoppenkast noodzaak. In een bedrijfsmatige omgeving kan via krachtstroom (400V) 16, 32 of zelfs 48A aan het station worden geleverd. De zwaarste jongen onder de laadstations is de mode 4. Dit station levert gelijkstroom (DC) direct aan de accu en heeft een grote capaciteit. Het station vraagt dan ook veel stroom: 3 x 80A.Laadstations zijn in verschillende vermogensversies leverbaar. Algemeen geldt: hoe meer vermogen, hoe duurder het laadstation.
Reageer op dit artikel