artikel

Blijft autoverkoop in de plus?

Ondernemen Premium 424

Het houdt maar aan, wettelijke perikelen die de loop van de autoverkoop beïnvloeden. Nu weer de overgang naar WLTP-testen voor typekeuring, onzekerheid over CO2-uitslagen daaruit, voorlopig extra BPM op nieuwe auto’s. Massaal inkopen voor 1 september, dus daarna even geen handel meer. In oktober ook niet. Wordt het jaarresultaat goed of niet?

Blijft autoverkoop in de plus?
Bij uitzondering dankt Renault zijn verkoopsucces niet het meest aan suvs/crossovers, maar aan de Clio, Mégane en Twingo.

Voorlopig rekenen RAI Vereniging en Bovag nog op een plus van zo’n 6 % voor heel 2018. We zochten het terug, begin dit jaar zagen ze 430.000 verkopen, tegen bijna 415.000 vorig jaar. Ofwel een kleine 4 % verbetering. Nu schatten RAI/Bovag dat we op 440.000 komen. 

Dat zou 6 % winst zijn. Als er niks misgaat. Want per eind oktober blijken we op nog maar 5,8 % stijging tegenover tien maanden van 2017 te staan. Omdat oktober liefst 17,5 % slechter was dan een jaar eerder, nadat september al slecht was met -16,7 %. 

Gelukkig stijgt de occasionverkoop door, winst in nieuwverkoop verdampt

Hete herfst of koude douche?

We cijferen even door wat de laatste twee maanden van dit jaar zouden moeten brengen in nieuwverkoop. Tot september ging het vet vooruit, stonden we op +11,3 %. Daar is dus twee maanden verder zowat de helft al van weg.

Willen we de laatste RAI/Bovag prognose halen, dan mogen november en december hooguit -8,4 % in de verkoop tonen. De schrik van september/oktober moet dus sterk afnemen. Alles op alles, een hete herfstverkoop om het tij te keren. Of wordt het een koude douche, weinig verkoopstijging tegenover 2017?

Onze regering lijkt niet bereid al iets te doen aan stijgende nieuwprijzen door hogere BPM-bedragen. Ook niet als de Tweede Kamer zorgen uit. Ook niet als aangedragen wordt dat de uit WLTP omgerekende NEDC 2.0 CO2-uitstoot toch onbedoeld hoger is dan echte NEDC-meting op dezelfde auto. Ook niet als de regering zelf zei dat de WLTP-test niet hoort te leiden tot extra belastingheffing.

Nieuw en elektrisch, bovendien leverbaar. Dat maakt een succes van de Nissan Leaf, waarmee Nissan als geheel een goed verkoopresultaat realiseert.

Wie houdt de winst vast?

In de verkoopstatistiek kijken we maar naar de positieve kant, tot en met oktober staan bijna alle merken nog op winst. Een enkeling wist zelfs in oktober meer te realiseren dan vorig jaar. Tesla verkocht dubbel zoveel, nu de lage bijtelling nog voor de volledige nieuwprijs geldt. Ook BMW deed het beter dan in oktober 2017.

En Jaguar, dankzij de I-Pace afleveringen. Nissan was nog zo’n uitzondering met extra registraties in oktober. Dat lag vooral aan het loskomen van de nieuwe Leaf. Allemaal elektrische modellen dus. Ook bij BMW lag het deels aan de elektrische i3, naast de 3-serie.

In het tien-maanden-resultaat zit BMW eveneens goed, met 11,5 % stijging. Wederom Nissan deed het nog beter, +22 % mede door de Micra. Mitsubishi herstelt zich met de Eclipse Cross, en staat 47 % in de plus. Tesla laat na tien maanden 140 % groei zien. We gaan het aan de min-kant maar niet weer hebben over Fiat, opvallend is dat Toyota zo’n klein plusje scoort. En Suzuki zelfs een minnetje.

Een enkeling wist zelfs in oktober meer te realiseren dan vorig jaar.

Kom maar door met suv’s

Niet heel positief kunnen we zijn over Ford. Nog maar zesde onder de grootste merken, ietsje dichter bij Toyota (zevende) dan bij Kia (vijfde). Voor de goede orde: Volkswagen is nog steeds de grootste, Renault tweede, Opel derde, Peugeot vierde.

Er blijven wel een paar vaste waarden. Want wat merken we? Opel profiteert sterk van de Crossland X en Grandland X, suv-types op basis van PSA-modellen. Maar de eigen Mokka X, al wat ouder, doet het niet meer goed. Met een suv/crossover, iets wat er een beetje groot en stoer uitziet, trek je klanten. Maar het moet wel een nieuw model zijn.

PSA moet het hebben van de kleine 108 en de 5008, waarvan Opel de Grandland maakte. De wat oudere 3008 (basis van de Opel Crossland) loopt wat terug. Ford loopt achter met suv-achtige types, al doet de kleine Ecosport het goed, naast de Fiesta. Te weinig om grote verkoop in stand te houden, dus gaan de C-Max en S-Max eruit en zullen er nieuwe suv’s voor in de plaats komen.

Genoeg groei?

Je ziet het overal, suv blijft troef. Voor het BMW-succes, met de X2 en X3. Voor Mazda’s groei, met de CX-5. Voor Hyundai met de Kona, voor Kia met de Niro en Stonic. Zijn er genoeg om een duidelijke verkoop-plus in 2018 vast te houden?

RAI en Bovag voorzien geen groeiende verkoop volgend jaar. Alleen groeit het nog bescheiden aandeel van elektrische auto’s. Dit jaar zelfs met een derde meer (in aantallen) dan verwacht. Maar dat zou er mede aan kunnen liggen dat de lage bijtelling komend jaar maar tot € 50.000 aanschafprijs geldt. Dus nog gauw dit jaar een dikke elektro-auto scoren, zonder die beperking?

Reageer op dit artikel