artikel

Meer Grip voor Bovag onafhankelijke autobedrijven

Ondernemen Premium 223

Begin oktober vond het jaarlijkse Bovag congres voor Onafhankelijke Autobedrijven plaats. Meer Grip op je bedrijf, meer grip op de toekomst; dat stond centraal. Want hoe hou je grip op je toekomst?

Meer Grip voor Bovag onafhankelijke autobedrijven

Ruim duizend bezoekers trok het programma van het Bovag-congres naar het NBC in Nieuwegein. Grip op je activiteiten en vooral ook je rendement. Daar droegen vier workshops aan bij, maar eerst werd er plenair afgetrapt door Helga van Leur, de dagvoorzitter en vooral bekend als weervrouw. De link naar de autobranche? Ook bij het weer is het lastig voorspellen, grip te krijgen op veranderingen en waar je dus op moet acteren. Branchemanager Hans Joosten sloeg vervolgens de brug naar de autobranche met een blik op de veranderingen voor de toekomst. Bovag beschreef ze onlangs in het ‘Visie op Mobiliteitsretail 2030’ rapport.

Joosten: “Wat komt er ontzettend veel op u af als ondernemer. En wellicht denkt u: ach, 2030 is nog ver weg, maar wat mij het meeste opviel, is dat veel veranderingen nu al zichtbaar zijn. Het lijkt geleidelijk te gaan, maar voor je het weet… Nog geen tien jaar geleden kwam Tesla met EV’s en kijk nu, nagenoeg elke autofabrikant heeft een EV in het gamma of op de planning.”

Ook benoemde Joosten het toegang hebben tot technische informatie en mogelijkheden houden voor het servicen van de complexer wordende auto. In een van de workshops wordt Pass-thru nader toegelicht door GMTO, waarbij ook de pilot met EuroDFT. Deze tool biedt directe toegang tot een aantal TI-websites van autofabrikanten. Wat heb je nodig voor Pass-thru? En waar liep Bovag tegenaan bij de pilot?

Rendement onder druk

Andere grote trends kennen we inmiddels. Urbanisatie, met als gevolg minder eigen bezit van een auto. “Maar”, benadrukt Joosten, “aan de andere kant van het land wordt het openbaar vervoer juist slechter en haalt een jongere zo snel mogelijk zijn rijbewijs.” Dat ook het rendement onder druk staat, evenals de verkoop van nieuwe auto’s en occasions, blijkt wel uit de animo voor die workshops. Hoe krijg je die online shoppende klant binnen? Twee workshops zijn daarvoor opgetuigd. En net zo belangrijk: Hoe vind en behoud je de juiste mensen? Alle workshops zijn uitgewerkt te vinden op het Bovag-ledenportaal.

AutoHaarhuis wint!

Slotstuk van de avond was natuurlijk de bekendmaking van Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2018-2019. AutoHaarhuis kende je wellicht al als deelnemer aan de Grip op je Autobedrijf-training, waarover we eerder schreven. De broers Gerard en Hans Haarhuis lieten de andere finalisten De Dames van Hurkmans (zie de reportage in AMT Ondernemen), en V.d. Nieuwenhuijzen Auto’s uit Helmond achter zich.De jury over AutoHaarhuis: “Een fullservice bedrijf binnen een one-stop-shopping concept in een opvallend mooi en verzorgd pand in een landelijke omgeving. Aangestuurd door een praktische en opportunistische ondernemers. Het bedrijf is klaar voor de toekomst en met veel aandacht voor personeel en training. Ook wordt er gestuurd op cijfers.”
Een beetje trots zijn we bij AMT natuurlijk ook met een Grip-deelnemer als winnaar. Wil je ook meer Grip op jouw bedrijf? Begin 2019 starten we weer met de Grip op je Autobedrijf-training. Blijf op de hoogte via: www.gripopjeautobedrijf.nl

Welke stappen zetten?

Voorzitter Onafhankelijke Autobedrijven Gerard ten Buuren deelde zijn visie op de toekomst, maar ook zijn waardering voor het harde werk van de ondernemer. “Soms is het wellicht best lastig om het bedrijf te runnen, en dan komen wij ook nog eens aan met de noodzaak om stil te staan bij alle veranderingen die er aan komen”. Feit blijft, bezig zijn met de toekomst is noodzakelijk, maar ook lastig. Enkele ondernemers die we spraken gaven dat ook aan. Waar moet je de focus op leggen? Toegang tot data? Private lease? Tijdens de netwerkavond werden volop ervaringen gedeeld, iets waar Bovag tevens op hamert. Werk samen!

Nieuwsgierig zijn

De avond vorderde. Oud-premier Jan Peter Balkenende focuste in zijn inspirerende verhaal vooral op nieuwsgierig zijn. Balkenende: “Ben je nieuwsgierig, dan stel je jezelf en anderen vele vragen. Vervolgens verander je mee naar de toekomst door je activiteiten aan te passen op je gevonden antwoorden. Een ondernemer zei eens tegen me: ik maak nu onderdelen waar ik vijf jaar geleden nog niet eens aan kon denken.”

Neuropsycholoog en cabaretier Paul Smit sloot de congresavond vol met humor af en liet iedereen inzien hoe ons brein om gaat met verandering en dus hoe lastig het is om je personeel mee te krijgen.

Reageer op dit artikel