artikel

Ondernemers wijzer na ‘Grip op je Autobedrijf’

Ondernemen Premium 328

Een ondernemerstraining volgen doe je met een doel voor ogen. Dat geldt ook voor de deelnemers aan ‘Grip op je Autobedrijf’. Zes bijeenkomsten in een periode van een half jaar. Op de laatste dag vertellen deelnemers wat ze geleerd hebben. En? Doel bereikt?

Ondernemers wijzer na ‘Grip op je Autobedrijf’
Eigenaar Arjen Klink van Vakgarage Stellendam krijgt, net als alle andere deelnemers, zijn Grip-certificaat uit handen van Coach Jochen van Egmond. De rol van Jochen is een meerwaarde voor het trainingstraject. Niet alleen tijdens de trainingsdagen zelf, maar ook daarbuiten konden de ondernemers bij hem terecht voor ondersteuning en advies dat hen verder bracht.

Deze laatste bijeenkomst geen trainer voor ‘de klas’, maar een aantal deelnemers neemt het woord. Welke elementen van de training zijn voor hen het meest waardevol geweest en wat hebben ze ervan toegepast in de dagelijkse praktijk van hun autobedrijf?

Autobedrijf van het Jaar

Hans Haarhuis van Autobedrijf Haarhuis uit Geesteren trapt af. Niet zonder reden laat Grip-coach Jochen van Egmond hem als eerste aan het woord, want Haarhuis heeft een primeur: “Ons bedrijf zit bij de laatste tien bedrijven die strijden om de titel ‘Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2018’,” vertelt hij trots. “Dit resultaat is echt een team effort, iedereen heeft er een bijdrage aan geleverd. Nu we zo ver zijn gekomen, willen we ook echt voor de overwinning gaan.”

Meedoen aan ‘Grip op je Autobedrijf’ heeft Haarhuis zeker geholpen bij het bereiken van dit resultaat. “Veel dingen worden gewoon en goede voornemens zwakken af. Mede door het Grip-traject staan we weer op scherp. Uit alle trainingsonderwerpen hebben we elementen kunnen halen die waardevol zijn voor onze bedrijfsvoering, en we zijn weer op details gaan letten. Vooral het bezoek van de mysteryshopper was een eyeopener. Uit het rapport bleek dat een klant die bij ons binnenkomt, in ons portaal ‘verloren’ raakt. Dat hebben we dan ook gelijk aangepakt.” (Onlangs is bekend geworden dat Autobedrijf Haarhuis bij de drie finalisten van de verkiezing van 2018 zit, red.).

Hoe krijg je je team mee met deze nieuwe werkwijze?

Rijp voor de sloop

Daniël Maar is eigenaar van Bosch Car Service Cortenraad uit het Limburgse Margraten. “Ik heb het Grip-traject als erg waardevol ervaren, en er is mij een spiegel voorgehouden.” Na de training klantbeleving door Milo Berlijn neemt hij een rigoureus besluit. Zijn hagelnieuwe balie gaat er weer uit. Daniël gaat voor de ‘open keuken’ inrichting, waar Milo tijdens zijn training over spreekt. “Ik besefte dat de balie, hoe mooi ook, letterlijk een barrière vormde tussen de klant en ons bedrijf. Een open eiland verbindt de klant niet alleen met de receptionisten, maar ook met de werkplaats. Als er een klant binnenkomt, moet er wel iemand opstaan om deze te verwelkomen, en de klant kan zien wat er gebeurt in de werkplaats.”

Ook geïnspireerd door Milo Berlijn, heeft Daniël een gastvrouw aangenomen. “Zij komt uit de horeca, is gastvrij en kan de verbinding maken tussen klant en techniek. De auto is in goede handen bij onze techneuten, de klant bij onze gastvrouw.” Het bespaart Daniel tevens tijd, zodat hij meer aan zijn bedrijf kan werken. “Ik heb nu mijn handen vrij van de receptie en dat levert niet alleen mij tijd op, onze receptionisten houden ook meer tijd over, bijvoorbeeld om klanten na te bellen of voor acquisitie.”

Alles zit in ‘t koppie

“Hoe krijg je je team mee met deze nieuwe werkwijze?”, vraagt één van de Grippers aan Daniël. Van trainer Ronald Dingerdis heeft de ondernemer geleerd zijn team erbij te betrekken. “Ik ben met onze medewerkers gaan zitten”, vertelt hij. “Wat kunnen jullie de komende 24 maanden verwachten? Dat schept duidelijkheid. Wij zijn elke dag druk en werken in het nu, maar waar gaan we naartoe? Nu stel ik doelen als: wat moet de omzet over twee jaar zijn? Samen bepalen we wat daarvoor moet gebeuren. En we maken een tijdlijn: waar staan we nu en wat is de volgende stap? Zo gaat het bij iedereen leven, en lossen we samen bottlenecks op.”

Zorg dat je zichtbaar bent als specialist en zet concrete doelen op papier.

De volgende uitdaging voor Cortenraad is structuur aanbrengen. “Daar gaan we de komende tijd samen mee aan de slag. Er staat niets op papier over hoe wij werken, alles zit in ‘t koppie. Ik weet nog niet hoe we dat gaan oplossen, dat is een uitdaging, maar gaan er wel mee aan de slag.”

 

 

 

Ben ik te duur?

Vooraf aan het traject zijn de deelnemers bezocht door een mysteryguest. Tijdens de laatste bijeenkomst volgt het moment suprême: het rapport van het tweede bezoek. De deelnemers lezen gretig de uitkomsten: zijn mijn verbeteringen opgevallen, en hoe scoort mijn bedrijf nu?

Eigenaar Mark Verbree van Garage Verbree heeft ook zo zijn eigen uitdagingen. “De perceptie van onze lokale klanten is, ten onrechte, dat wij vrij duur zijn ten opzichte van onze enige concurrent in het dorp. Het Grip-traject heeft mij er van bewust gemaakt dat die perceptie met name in onze communicatie richting klant zit. We vonden we het lastig om het verhaal van de reparatie aan de klant over te brengen. Daarnaast lagen facturen niet altijd klaar. Dat doen we nu anders.

Zo bewaren we onderdelen die vervangen zijn. Dat heeft ons enorm geholpen bij het betrekken van de klant bij ons bedrijf. Daarnaast hebben we checklisten gemaakt. Niet omdat we de monteur niet vertrouwen, maar om de klant te laten zien wat we doen en hoe we werken. Onderdelen zijn kostbaar en oude onderdelen laten de noodzaak zien van reparatie.“ Wat dat oplevert? “Dat is moeilijk te meten in geld of aantallen, we merken het vooral in klantwaardering.”

Ook heeft Garage Verbree na de bedrijfseconomische trainingsdag de automotive analysesoftware van WESP aangeschaft. “We gaan er binnenkort mee beginnen en verwachten er veel van.

Benjamin

Hekkensluiter is Tyronne van Genechten, hij is tijdens het Grip-traject zijn eigen onderneming ‘Manic Mechanics’ gestart, samen met een compagnon. Daarmee is hij letterlijk en figuurlijk de benjamin binnen het gezelschap deelnemers aan Grip op je Autobedrijf. Voor hem is het hele trainingstraject waardevol geweest. “We zijn nog maar net begonnen en gespecialiseerd in het opbouwen en restaureren van custom motoren. Nu doen we er ook nog onderhoud aan auto’s bij, om omzet te halen, maar het is onze droom om ons over twee jaar helemaal te richten op motoren.” Hij krijgt tips van de ervaren rotten mee: “Zorg dat je zichtbaar bent als specialist en zet concrete doelen op papier.” Onder luid applaus eindigt het Grip op je Autobedrijf-traject. Niet voor alle ondernemers overigens, een groot aantal van hen gaat verder met het vervolgtraject voor ondernemers bij Automotive Academy.

Grip op je autobedrijf

Ondernemen is een vak. Natuurlijk, het moet in je zitten, maar ondernemen kun je ook leren. De zesdaagse training Grip op je Autobedrijf, een initiatief van Automotive Academy en AMT, zorgt letterlijk voor grip op je bedrijf. Praktisch ingericht, waarbij onderwerpen als klantbeleving, personeel, social media, marketing en omzet aan bod komen. ‘Grippers’ leren van trainers en de vaste coach, én van elkaar. Een belangrijk aspect van Grip op je Autobedrijf is samen met vakgenoten informatie uitwisselen. Herkenning in de uitdagingen en ervaringen die collega-ondernemers dagelijks meemaken. De vaste groep deelnemers vormt een waardevol netwerk, met als gemeenschappelijk doel: het autobedrijf naar een hoger niveau tillen.
Reageer op dit artikel